Ei ole sattumaa, että Finavian lumiosaaminen eli ”snowhow” on koko maailman tasolla ainutlaatuista. Se onnistuu saumattomalla yhteistyöllä, tarkkaan harjoitelluilla kuvioilla, erityisellä kunnossapidon kalustolla sekä rautaisella ammattitaidolla.
Talvisin lentoaseman kunnossapidon arki pitää sisällään lumen linkoamista, auraamista, harjaamista ja kiitoteiden liukkaudentorjuntaa. Finavian tavoitteena on aina turvallinen ja sujuva lentoliikenne kaikissa keliolosuhteissa.
Finavia rekrytoi talvikunnossapidon työntekijöitä Helsinki-Vantaan ja Lapin lentoasemille talveksi 2024-2025. Haku aukeaa 1.7. Katso avoimet työpaikat.
Kuusamossa moottorikelkka kuuluu kalustoon
Kuusamon lentoasemalla talvikaudella 2021 kausityöntekijänä aloittanut Anssi Aikio pitää työstään kunnossapidossa. Tuleva talvi on hänelle jo neljäs Finaviassa.
– Työ on monipuolista ja jokainen päivä on sopivasti erilainen. Tekeminen on fyysistä, joten kuntokin pysyy hyvänä. Henkilöstön omalla kuntosalilla voi käydä tarvittaessa tekemässä lisätreeniä.
Talvikunnossapidon päätyönä on pitää kiitotiet ja asemataso turvallisena ja toimivana nouseville ja laskeutuville lentokoneille.
Lumitöitä Kuusamossa riittää kaikissa muodoissaan. Eniten Aikio tekee harjausta aurapuhallin-harjayhdistelmällä. Siihen väliin mahtuu myös linkoamista ja välillä joutuu kolaamaan käsipelilläkin. Lisäksi Aikio on moniosaajana ja lentokenttäpelastajana mukana hoitamassa palopäivystystä, johon Finavia on hänet kouluttanut.
Taustallaan Anssi Aikiolla on kuljetusalan ammattitutkinto. Talvikunnossapidon tehtävästä hän huomasi ilmoituksen työvoimatoimiston sivuilla vielä opiskellessaan. Koska häntä ovat aina kiinnostaneet lentokoneet, ja ammattikoulusta oli osaamista kuorma-auton ja isompien koneiden käytöstä, ei hän epäillyt laittaa hakemusta sisään.
– Finavialla työn ohessa olen saanut erinomaisen työnohjauksen tehtävään ja perehdytykset kalustoon. Olen saanut varmuutta ja osaamista käsitellä niitä. Tiimityö on tässä kaiken ”A ja O”.
Tiimiin kuuluu talvella reilu kymmenen kollegaa ja työtä tehdään kahdessa vuorossa. Erityisen mielenkiintoiseksi Aikio kertoo työssään palo- ja pelastuspuolen tehtävät.
– Kun koneita haluaisi tulla laskuun ja lunta tulee enemmän ja enemmän, niin siinä tulee kiire puhdistaa kiitotie. Heti perään pitää ehtiä kiitotieltä kunnossapitorakennukseen, sillä meillä on kolmen minuutin toimintavalmius ja koneen laskeutuessa pitää olla aidan sisäpuolella paloauton kanssa hälytyksestä.
Yksittäisenä mieluisana erikoisuutena työnkuvassaan Aikio kertoo moottorikelkkailun.
– Kenttäaluetta ympäröivä suoja-aita pitää tarkistaa säännöllisesti eläinten varalta. Parhaiten tarkistusreissu hoituu ajamalla kenttäalue ympäri aitalinjan vierestä moottorikelkalla.
Kunnossapidolla on tärkeä rooli lentoliikenteessä
Kunnossapidon moniosaaja Aimo Tulkki aloitti ”talvimiehenä” vuonna 2017 Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja on työskennellyt myös projektihommissa kiitotie- ja maanrakennuksessa.
Tulkilla on sähköasentajan koulutus ja kuorma-autoista sekä koneista kokemusta armeijasta. Keväästä 2022 hän on ollut vakituisessa työsuhteessa kunnossapidossa.
– Talvella olen pääsääntöisesti linkokuski. Lumikelissä tulen lumilingolla kiitotieporukan harjapuhallinkoneiden letkan perässä. Se on ihan oma taiteenlajinsa kulkea muodostelmassa koko kiitotie reilun 50 metrin leveydellä niin, että puhdasta tulee joka kohdasta. Lumilingolla pitää voida ajaa 30 km/h, jotta pysymme aikataulussa. Se on hurja vauhti isoille työkoneille varsinkin kova- ja märkälumisina päivinä.
Kiitoteiden ja rullausteiden lisäksi kunnossapitoa tehdään myös asematasolla. Tulkki kokee työnsä tärkeäksi, sillä kunnossapito on tärkeä turvallisuustekijä lentoliikenteelle. Työtä tehdään kahdessa vuorossa ympäri vuorokauden.
– Vaikka tässä mennään isoilla koneilla ja työ on fyysistä, niin työssä pärjääminen on asenteesta kiinni, Tulkki vinkkaa kaikille lentokentällä työskentelystä kiinnostuneille.
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran syyskuussa 2023.