Det är ingen slump att Finavias snökunnande eller ”snowhow” är unikt på global nivå. Det lyckas med sömlöst samarbete, noga inövade mönster, särskild underhållsutrustning och järnhård yrkeskunnighet.
På vintern innefattar det dagliga underhållet av flygplatsen snöslungning, plogning, borstning och halkbekämpning av landningsbanorna. Finavias mål är en säker och smidig flygtrafik alltid och under alla väderförhållanden.
I Kuusamo ingår snöskotern i utrustningen
Anssi Aikio, som började som säsongsarbetare på Kuusamo flygplats under vintersäsongen 2021, gillar sitt arbete med underhåll. Den kommande vintern blir hans tredje på Finavia.
– Arbetet är mångsidigt och varje dag är annorlunda. Det är ett fysiskt jobb, så konditionen hålls också uppe. Vid behov kan man besöka personalens eget gym för extra träning.
Vinterunderhållets huvuduppgift är att hålla landningsbanorna och uppställningsplattan säkra och funktionella för avgående och ankommande flygplan.
I Kuusamo får man hålla på med snöröjning i alla dess former. Mest av allt borstar Aikio med en kombination av en snöplog och en borstmaskin. Det finns också snöslungning, och ibland måste man skotta snö för hand. Dessutom är mångskickliga Aikio också med i brandjouren som flygplatsräddare, för vilken uppgift Finavia har utbildat honom.
Anssi Aikio har avlagt yrkesexamen inom transportbranschen. Han märkte en annons om vinterunderhållsarbetet på arbetsförmedlingens webbplats medan han fortfarande studerade. Eftersom han alltid har varit intresserad av flygplan, och hade i yrkesskolan lärt sig hantera lastbilar och större maskiner, tvekade han inte att skicka in sin ansökan.
– På Finavia har jag utöver jobbet fått utmärkt handledning i uppgiften och introduktion i utrustningen. Jag har fått självförtroende och kunskap för att hantera dem. Lagarbete är det allra viktigaste här.
På vintern består teamet av över tio kollegor och arbetet sker i två skift. Aikio anser att brand- och räddningsuppgifterna är det mest intressanta i arbetet.
– När flygplan vill landa och det kommer mer och mer snö, då blir det bråttom att rensa landningsbanan. Omedelbart efteråt måste man ta sig från landningsbanan till underhållsbyggnaden, eftersom vi har tre minuters aktionsberedskap, och när planet landar måste vi vara innanför stängslet med brandbilen.
Som en enskild favoritspecialitet i sitt arbete nämner Aikio snöskoterkörning.
– Skyddsstängslet runt flygplatsområdet ska inspekteras regelbundet för djur. Det bästa sättet att göra det är att köra runt flygplatsen bredvid stängsellinjen med en snöskoter.
Underhåll har en viktig roll inom flygtrafiken
Aimo Tulkki, en multikvalificerad underhållsspecialist, började som en "vinterman" på Helsingfors-Vanda flygplats år 2017 och har också arbetat med projekt på landningsbanorna och inom markbyggnad.
Tulkki är utbildad elektriker och har erfarenhet av att hantera lastbilar och maskiner från armén. Sedan våren 2022 är han fast anställd inom underhållet.
– På vintern kör jag som regel snöslunga. När det snöar, kommer jag med snöslungan och kör efter borstblåsarna på landningsbanan. Det är sin egen konstform att köra genom hela den 50 meter breda landningsbanan i formation så att det blir rent överallt. Vi måste kunna köra 30 km/h med snöslungorna för att hålla tidtabellen. För stora maskiner är det en rasande fart, särskilt på dagar då snön är hård eller våt.
Utöver landnings- och rullbanorna utförs underhållsarbete även på uppställningsplattan. Tulkki anser sitt arbete vara viktigt eftersom underhåll är en viktig säkerhetsfaktor för flygtrafiken. Arbetet sker i två skift dygnet runt.
Under vintern 2023 arbetar 75 säsongsarbetare med vinterunderhåll, utöver den fasta personalen på cirka 50 personer.
– Även om vi kör med stora maskiner och arbetet är fysiskt, klarar man sig på jobbet med rätt attityd, säger Tulkki till alla som är intresserade av att arbeta på flygplatsen.