Lentoasemayhtiö aloittaa talveen valmistautumisen jo kesällä. Varautuminen on pitänyt sisällään talvikunnossapidon kausityöntekijöiden rekrytoinnin, vakituisten ja uusien työntekijöiden kouluttamisen sekä kunnossapidon kaluston kuten lumiaurojen ja harjapuhaltimien huoltotyöt.
"Talvikauteen valmistautuminen on aloitettu hyvissä ajoin Helsinki-Vantaan kunnossapidossa, jotta olemme valmiina ensilumen sataessa. Talvella kunnossapidon tehtävissä käytettävä 200 ajoneuvon kalusto on iskussa, ja olemme jälleen rekrytoineet kokeneita kausityöntekijöitä huolehtimaan kiitoteiden aurauksesta," sanoo Helsinki-Vantaan kunnossapitopäällikkö Pyry Pennanen Finaviasta.
Kiitoteiden puhdistusta lumenpoistokoneilla toteutetaan noin 15 koneen ryhmissä, jossa jokaisella kuljettajalla on ennalta määritelty tehtävä.
“Kunnossapidolla on 13 minuuttia aikaa pyyhkiä 3500 metriä pitkä ja 60 metriä leveä kiitotiealue kerralla puhtaaksi, jotta lennot pysyvät aikataulussaan. Kokeneimmat kuskit ajavat aina jonossa ensimmäisenä, mikä vaatii ammattitaitoa, jotta koko letka liikkuu samassa tahdissa ja jälki on priimaa. Kun onnistumme kunnossapidossa, lentoliikenne sujuu aikataulussa talvikeleillä.”
Kokonaisuutena lumenpoistoa tehdään talven aikana kiitoteiden lisäksi myös lentoaseman asematasoalueella, lentokoneiden paikoitus- ja jäänpoistoalueilla, lentoaseman huoltoteillä ja maaliikenteen ajokaistoilla. Yhteensä lumesta poistettavaa pinta-alaa on Helsinki-Vantaalla noin 350 hehtaaria.
Helsinki-Vantaan talvikalustoon kuuluu 200 ajoneuvoa
Kilometrien mittaiset kiitotiet ja asematasoalueet pidetään liikennöintikuntoisina läpi lumisen talven. Tänä vuonna Helsinki-Vantaan kunnossapidossa on käytössä esimerkiksi 21 lumenpoistoon käytettävää harjapuhallinta, 19 kuorma-autoa liukkaudentorjuntaan ja lumen ajoon, 12 pyöräkuormaajaa, 12 linkoa, kolme kitkanmittausautoa ja kaksi tiehöylää.
”Talvikunnossapidon kruununjalokiviä ovat Helsinki-Vantaalla osittain kehitetyt Vammaksen PSB-5500-harjapuhallinajoneuvot. Erittäin tehokkaat monitoimilumiaurat on tehty suomalaisiin talviolosuhteisiin.”
Lyhenne PSB tulee sanoista plow, sweep, blow – kone auraa, harjaa ja puhaltaa lunta. Luku 5500 kertoo koneen 5,5 metrin työleveydestä.
”Tavoitteemme on turvallinen ja sujuva lentoliikenne kaikissa keliolosuhteissa ja vuoden jokaisena päivänä. Siihen tarvitaan maailmankuulua lumiosaamistamme, eli niin sanottua snowhow’ta,” kunnossapitopäällikkö Pennanen sanoo.
Finavia testaa vähäpäästöisiä käyttövoimia raskaalle talvikalustolle
Yksi lumenpoistoon käytettävä harjapuhallin painaa yli 30 tonnia, ja kalusto kuluttaa 80 prosenttia kaikista Finavian käyttämistä polttoaineista.
”Tällä hetkellä kalustossa käytetään uusiutuvaa polttoainetta, mutta selvitämme myös vedyn mahdollisuutta lentoaseman raskaan kaluston käyttövoimana.”
Finavia on mukana kansainvälisessä vetyhankkeessa, jonka tavoitteena on varautua vedyn käsittelyyn lentoasemaympäristössä. BSR HyAirport -vetyhankkeessa Finavia vaihtaa Suomessa valmistetun harjapuhaltimen toisen moottorin kaasumaista vetyä polttavaksi mäntämoottoriksi. Se otetaan käyttöön talvikaudella 2025–2026.
Lue lisää