Hoppa över navigering

Finavia förbereder sig för vintersäsongen på Helsingfors-Vanda: vinterutrustningen består av 200 fordon och 80 säsongsarbetare inom vinterunderhållet

Pressmeddelande
Article published
01.10.2024 kl 08:10
Talvikunnossapito
Ansvar
På Helsingfors-Vanda flygplats förbereder man sig inför vintersäsongen. Utrustningen för snöröjning är i ordning och vinterunderhållets säsongsarbetare börjar sitt arbete vecka 41.

Flygplatsbolaget börjar förbereda sig för vintern redan på sommaren. Beredskapen har innefattat rekrytering av säsongsarbetare inom vinterunderhåll, utbildning av fast anställda och nya arbetstagare samt service av underhållsutrustning som snöplogar och borstblåsare.

"Förberedelserna inför vintersäsongen har inletts i god tid inom underhållet på Helsingfors-Vanda, så att vi är redo när första snön faller. Hela vinterunderhållsutrustningen på 200 fordon är på hugget, och vi har återigen rekryterat erfarna säsongsarbetare för att sköta plogningen av landningsbanorna", säger Pyry Pennanen, Finavias underhållschef på Helsingfors-Vanda.

Renhållningen av landningsbanor med snöröjningsmaskiner genomförs i grupper om cirka 15 fordon, där varje förare har sin förutbestämda uppgift.

"Underhållsavdelningen har 13 minuter på sig att putsa den 3 500 meter långa och 60 meter breda landningsbanan så att flygningarna ska hålla tidtabellen. De mest erfarna förarna kör alltid först i kön, vilket kräver yrkesskicklighet för att hela ledet ska röra sig i samma takt och det ska bli rent. När vi lyckas med underhållet håller flygtrafiken tidtabellen även i vinterväder."

Som helhet utförs snöröjning under vintern inte bara på landningsbanorna, utan även på flygplatsens uppställningsplatta, på flygplanens parkerings- och avisningsområden, på flygplatsens servicevägar och på marktrafikens körbanor. Allt som allt har Helsingfors-Vanda cirka 350 hektar yta som ska rensas från snö.

Vinterunderhållsutrustningen på Helsingfors-Vanda består av cirka 200 fordon

De flera kilometer långa landningsbanorna och uppställningsplattorna hålls i gott skick genom hela den snöiga vintern. I år använder underhållet på Helsingfors-Vanda till exempel 21 borstblåsare för snöröjning, 19 lastbilar för halkbekämpning och snökörning, tolv hjullastare, tolv snöslungor, tre friktionsmätningsbilar och två väghyvlar.

"Vinterunderhållets kronjuveler är Vammas PSB-5500-borstblåsarfordon som delvis utvecklats på Helsingfors-Vanda. De högeffektiva multifunktionella snöplogarna är gjorda för finländska vinterförhållanden."

Förkortningen PSB kommer från orden plow, sweep, blow – maskinen plogar, borstar och blåser snö. Siffran 5500 anger maskinens arbetsbredd på 5,5 meter.

"Vårt mål är säker och smidig flygtrafik under alla väderförhållanden och årets alla dagar. För det behövs vår världsberömda snökompetens, så kallad snowhow", säger underhållschef Pennanen.

Finavia testar drivkrafter med låga utsläpp för sin tunga vinterutrustning

En borstblåsmaskin som används för snöröjning väger mer än 30 ton, och sådan utrustning förbrukar 80 procent av allt bränsle som används av Finavia.

”För närvarande används förnybart bränsle i utrustningen, men vi utreder också möjligheten att använda vätgas som drivkraft för flygplatsens tunga utrustning.”

Finavia deltar i ett internationellt vätgasprojekt som syftar till att förbereda sig för hantering av vätgas i flygplatsmiljön. I vätgasprojektet BSR HyAirport ersätter Finavia en av motorerna i en borstblåsmaskin tillverkad i Finland med en kolvmotor som bränner gasformigt väte. Den tas i bruk under vintersäsongen 2025–2026.