Hoppa över navigering

Den sista fasen av renoveringen av landningsbana 2 på Helsingfors-Vanda börjar – landningsbanan är stängd 14.4–31.8.2025

Pressmeddelande
Article published
19.02.2025 kl 10:54
Kiitotie, jossa näkyy valkoisia laskeutumisviivoja.
Ansvar
Finavia genomför under sommaren 2025 en renovering av landningsbana 2 (landningsbana 15/33) på Helsingfors-Vanda flygplats, på grund av vilket landningsbanan är stängd mellan 14 april och 31 augusti 2025. Renoveringen av landningsbanan är en del av normal livscykelhantering och en förutsättning för att flygtrafiken ska fungera smidigt.

Under renoveringen renoverar Finavia landningsbanans södra ända och taxibanorna samt förnyar landningsbanans inflygningsanordningar. I samband med renoveringen förnyas dagvattenavloppen och brunnarna, som är viktiga med tanke på att minska flygverksamhetens miljöpåverkan, på en total sträcka av 2,4 kilometer. Dessutom förnyas elinfrastrukturen i området över en total sträcka på 30 kilometer. I det förnyade elsystemet ingår bland annat ett markljussystem som är mer driftsäkert och energieffektivt än det nuvarande systemet.

Förberedande arbeten för renoveringen har utförts under 2024 och i början av 2025. Under de förberedande arbetena används landningsbanan normalt, men vid behov kan det förekomma kortvariga begränsningar i landningsbanans användning. På själva landningsbanan börjar renoveringen den 14 april och avslutas den 31 augusti 2025. Därefter utförs under några veckor sista arbeten i områdena runt landningsbanan, vilket har tillfälliga effekter på användningen av landningsbanan under dagtid.

"Livscykelhantering, regelbundna inspektioner och renoveringar är ytterst viktiga för att säkerställa flygtrafikens säkerhet och smidighet", säger Finavias Jani Elasmaa, ansvarig chef för funktioner på landningsbanorna och uppställningsplattan på Helsingfors-Vanda flygplats.

Det totala värdet av renoveringen av landningsbanans ändar uppgår till nästan 30 miljoner euro, varav andelen för år 2025 är 18,5 miljoner euro. Renoveringen av landningsbanans norra ända som ingår i projektet genomfördes under sommaren 2023.

Konsekvenser för flygtrafik, starter och landningar

Under renoveringsarbetena är landningsbana 2 ur bruk, så antalet landningsbanor som används på Helsingfors-Vanda flygplats minskar tillfälligt. På Helsingfors-Vanda flygplats finns två andra landningsbanor som används normalt, men under utmanande vindförhållanden kan avsaknaden av en landningsbana återspeglas i flygtidtabellerna. I synnerhet kan starka sydostliga och nordvästliga vindar påverka hur flygplanen kan använda de två landningsbanorna som är i bruk.

"Slutförandet av renoveringen av landningsbana 2 är en viktig del av livscykelhanteringen av landningsbanornas infrastruktur på Helsingfors-Vanda. Vi inser att renoveringen även har konsekvenser utanför flygplatsen, och vi strävar i all vår verksamhet efter att minska konsekvenserna under renoveringen. Vi beklagar besväret som renoveringen eventuellt orsakar passagerarna. Renoveringen av landningsbanan är en absolut förutsättning för att landningsbanan ska kunna användas även i framtiden", säger Jani Elasmaa.

På grund av renoveringen avviker flygplanens landningsriktningar från det vanliga. Flygplan som landar under renoveringen använder landningsbanorna 1 och 3, vilket tillfälligt ökar bullereffekterna bland annat i Kervo, Tusby och Träskända. Under renoveringen flyttas dessutom starterna från landningsbana 2 till landningsbanor 1 och 3, vilket ökar antalet flygplan som avgår huvudsakligen söderut från dessa landningsbanor. Under sommaren beaktar Finavia den förändrade användningen av landningsbanorna och de bullereffekter som detta orsakar i sina bullermätningar i flygplatsens närmiljö.

Renoveringen av landningsbanan sker nära början av sommarsäsongen, då antalet operationer på Helsingfors-Vanda ökar. Flygtrafikens internationella sommarsäsong börjar alltid den sista söndagen i mars.

”Vi förväntar oss att den kommande sommarsäsongen kommer att bli livlig, och vi har arbetat hårt för att flygbolagens verksamhet på Helsingfors-Vanda ska löpa smidigt trots renoveringen”, säger Jani Elasmaa.

FINAVIA ABP
Kommunikation

Faktaruta

Landningsbana 2

Landningsbana 2 på Helsingfors-Vanda, den så kallade tvärgående landningsbanan, är 2 900 meter lång och 60 meter bred. För att det ska vara möjligt att effektivt starta och landa i olika riktningar byggdes landningsbana 2 i en annan riktning än landningsbanorna 1 och 3.

Man började planera byggandet av landningsbana 2 genast på 1950-talet när flygplatsen öppnade. Då användes bara en landningsbana och det var inte möjligt att använda en alternativ landningsbana under svåra vindförhållanden.

Utöver den södra ändan som nu renoveras renoverades landningsbanans norra ända under sommaren 2023. Dessutom renoverades landningsbanans mittparti år 2017.

Varför kallas landningsbana 2 även 15/33?

Flygplatsernas landningsbanor får sina namn efter kompassriktningar. Detta är global praxis.

Kompassriktningen för Helsingfors-Vandas landningsbana 2 är cirka 150 grader och därför är dess kod 15. Eftersom landningsbanan kan användas i båda riktningarna är den ena riktningen 180 grader större än den andra. Därför kan den andra koden för landningsbana 2 beräknas som 15 + 18 = 33. Numreringskoden för Helsingfors-Vandas landningsbana 2 är en kombination av båda siffrorna, dvs. 15/33.

I talspråket används ofta beteckningen ”landningsbana 2”, som baserar sig på ordningen för färdigställandet av landningsbanorna på Helsingfors-Vanda. Landningsbana 1 öppnades år 1952, landningsbana 2 år 1956 och landningsbana 3 år 2002.