”Olen tehnyt käytännössä koko työurani Oulun lentoasemalla. Aloitin vuonna 2010 Finavian tytäryhtiö Airpron saattopalvelussa, missä toimin matkanjärjestäjien edustajana lentoasemalla.
Vielä saman vuoden aikana vaihdoin kuitenkin Finavialle palveluneuvojaksi. Seuraavana vuonna sijaistin lentoaseman palveluvastaavaa hänen äitiyslomansa aikana, minkä jälkeen siirryin vakituiseksi palveluvastaavaksi. Työskentelin pääasiassa lentoaseman Aviashopissa eli tax free -myymälässä, mutta sen toiminnan loputtua tehtäväni laajenivat koskemaan entistä enemmän koko lentoaseman palveluja.
Työskentelin palveluvastaavana aina vuoden 2023 alkuun saakka, jolloin aloitin nykyisen työni lentoaseman palvelupäällikkönä.
Finavialla tuetaan vahvasti oman ammattitaidon kehittämistä. Olen urani aikana opiskellut turvatarkastajaksi, käynyt asiakaspalveluun liittyviä koulutuksia ja suorittanut lähiesihenkilötyön ammattitutkinnon. Seuraavaksi lähden suorittamaan johtamisen erikoisammattitutkintoa.
Työni on todella vaihtelevaa. Vastaan Oulun lentoaseman terminaalitoiminnasta, lentoaseman palvelukokonaisuudesta ja turvakoordinaattorina siitä, että turvallisuus toteutuu annettujen ohjeiden ja määräysten mukaisesti.
Teen myös lentoaseman arjessa töitä esimerkiksi turvatarkastuksessa tai infopisteessä käsin. Usein voi olla, että olen suunnitellut tekeväni aamupäivän toimistotöitä, mutta tilanne muuttuu ja minua tarvitaankin jossain muussa tehtävässä.
Etenkin pienemmillä lentoasemilla on tyypillistä, että ihmisten tehtävänkuvat ovat laajoja. Nautin siitä, että työn arki on muuttuvaa ja toisinaan jopa hektistä. Se on saanut minut pysymään Finavialla näin pitkään.
Toki se tuo työhön myös haastetta. Esimerkiksi talvisin Ouluun voi ohjautua isoja lomalentoja, jotka eivät ole päässeet sääolosuhteiden takia laskeutumaan pohjoisemmaksi. Toisin kuin pohjoisemman Suomen lentoasemilla Oulussa ei ole talvisin sesonkiruuhkaa, minkä takia myös lentoaseman miehitys on pienempi. Tällaiset erikoistilanteet vaativat ennakoimista ja nopeaa reagointia, jotta kaikki on valmiina koneen laskeutuessa.
Olen tehnyt koko työurani vuorotyötä. Finavialla vuorojen sovittaminen omaan elämäntilanteeseen sopiviksi on onnistunut aina käsittämättömän hyvin. Kun lapseni olivat pienempiä, myös puolisoni oli töissä Oulun lentoasemalla. Meillä on erityislapsi, ja pystyimme sopimaan työvuoromme siten, että hänelle ei tarvittu ulkopuolista hoitajaa. Se helpotti elämäämme todella paljon.
Vaikka työnkuvani on muuttunut, on sen keskiössä ollut aina tavalla tai toisella asiakaspalvelu. Olen asiakaspalveluihminen henkeen ja vereen.
Palvelupäällikkönä pääsen vaikuttamaan lentoaseman koko asiakaspolkuun, mutta olen saanut pitää työssäni myös tavalliset asiakaskohtaamiset. Ne ovat minulle sydämen asia ja tekevät työstäni entistäkin palkitsevampaa.
Minulla oli vuosia työssäni jopa kirjekaveri Helsingistä, joka oli ilmailusta ja lentoasemista kiinnostunut asiakkaamme. Kirjeenvaihtomme alkoi Oulun lentoaseman infoon saapuneesta postikortista, jossa hän tiedusteli, miksi Mikkelin lentoasemaa ei löydy Finavian lentoasemia esittelevästä kirjasta. Vastasin kysymykseen, vaikka se tulikin hieman epätyypillistä kautta. Ilmailua käsittelevä kirjeenvaihtomme jatkui usean vuoden ajan, mutta harmikseni emme ikinä tavanneet."