"Jag har tillbringat praktiskt taget hela min karriär på Uleåborgs flygplats. Jag började 2010 med eskortering för Finavias dotterbolag Airpro, där jag agerade som researrangörernas representant på flygplatsen.
Redan samma år gick jag över till Finavia och började som kundrådgivare. Året därpå vikarierade jag för flygplatsens serviceansvarig under hennes moderskapsledighet, varefter jag blev fast serviceansvarig. Jag arbetade främst i flygplatsens Aviashop, en taxfreebutik, men när dess verksamhet upphörde, utvidgades mina arbetsuppgifter till att omfatta hela flygplatsens tjänster.
Jag arbetade som serviceansvarig fram till början av 2023, då jag började mitt nuvarande jobb som flygplatsens servicechef.
Finavia stöder starkt utvecklingen av den egna yrkeskompetensen. Under min karriär har jag utbildat mig till säkerhetskontrollant, genomgått diverse utbildningar relaterade till kundtjänst och avlagt yrkesexamen i arbete som teamledare. Härnäst kommer jag att påbörja en specialyrkesexamen i ledarskap.
Mitt arbete är mycket varierat. Jag ansvarar för terminalverksamheten och servicehelheten på Uleåborgs flygplats, och som säkerhetskoordinator ansvarar jag för att alla säkerhetsåtgärder genomförs i enlighet med givna instruktioner och föreskrifter.
Jag deltar också i flygplatsens vardagliga arbete och jobbar ibland i säkerhetskontrollen eller vid en informationsdisk. Ofta händer det att jag har planerat att jobba på kontoret under förmiddagen, men situationen förändras och jag behövs i någon annan uppgift.
Särskilt på mindre flygplatser är människors uppgiftsbeskrivningar mycket omfattande. Jag njuter av att vardagen på jobbet är varierande och ibland till och med hektisk. Det har fått mig att stanna på Finavia så länge.
Naturligtvis gör det också arbetet mer utmanande. Till exempel på vintern kan stora semesterflyg omdirigeras till Uleåborg, om de på grund av väderförhållandena inte har kunnat landa längre norrut. Till skillnad från flygplatserna längre norrut i Finland har Uleåborg ingen säsongstopp på vintern, varför flygplatsen också har färre anställda. Sådana specialsituationer kräver framförhållning och snabb reaktionsförmåga, så att allt ska vara klart när planet landar.
Jag har arbetat i skift hela min karriär. På Finavia har det alltid lyckats ofattbart bra att anpassa arbetsskiften till den egna livssituationen. När mina barn var yngre arbetade också min make på Uleåborgs flygplats. Vi har ett barn med särskilda behov, och vi kunde ordna våra skift så att vi inte behövde en utomstående skötare. Det gjorde vårt liv så mycket enklare.
Även om min arbetsbeskrivning har förändrats, har kundtjänst alltid varit kärnan i den på ett eller annat sätt. Jag är en kundtjänstperson till kropp och själ.
Som servicechef kan jag påverka kundresan på hela flygplatsen, men jag har också fortfarande möjlighet till regelbundna kundmöten i mitt arbete. Dessa är en hjärtefråga för mig och gör mitt arbete ännu mer givande.
I åratal hade jag till och med en brevvän från Helsingfors som var en kund som intresserade sig för luftfart och flygplatser. Vår korrespondens började med ett vykort som anlände till informationsdisken på Uleåborgs flygplats och där hen undrade varför S:t Michels flygplats inte fanns med i boken som presenterade Finavias flygplatser. Jag svarade på frågan, även om den kom på ett något atypiskt sätt. Vår korrespondens om luftfart fortsatte i flera år, men tyvärr träffades vi aldrig."