Tämä johtuu siitä, että vuonna 2022 vähäpäästöisten taksien osuus Helsinki-Vantaan lähtevistä kyydeistä on noussut syksyyn mennessä noin 30 prosentista yli 60 prosenttiin.
Merkittävä kasvu on pitkäjänteisen työn tulosta.
– Finavia tukee liikenteen päästöjen vähentämistä. Toteutimme viimevuotisen lentoaseman taksipalveluiden kilpailuttamisen niin, että se kannusti palveluntarjoajia vähäpäästöisten autojen hankkimiseen. Tämä ohjasi siihen, että niitä myös tarjottiin, mikä näkyy nyt tilastoissa, Helsinki-Vantaan pysäköinti- ja maaliikennepalveluista vastaava johtaja Jukka Isomäki Finaviasta kertoo.
Kilpailutuksesta konkretiaan
Samalla määriteltiin vähäpäästöisten taksien priorisointisääntö. Käytännössä se tarkoittaa, että vähäpäästöisillä autoilla on etuajo-oikeus lentoaseman terminaalin taksikaistoille verrattuna korkeampipäästöisiin autoihin. Käytäntö on ollut voimassa tammikuusta 2022 alkaen.
– Käytännön avulla kilpailutuksesta asti tehty työ jatkuu siis myös konkreettisesti lentoaseman taksikaistoilla.
Finavia on lisännyt myös sähköautojen latauskapasiteettia Helsinki-Vantaan parkkihalleissa, ja asiakaskäytössä on nykyään lähes 350 latauspaikkaa. Lisäksi satsattu on pysäköintitalon seiniin asennettuihin aurinkopaneeleihin, joiden tuottamaa sähköä käytetään sähköautojen latauspisteissä.
– Yleinen trendi sähkö- ja vähäpäästöisten autojen kohdalla vaikuttaisi olevan, että niiden osuus liikenteestä kasvaa. Finavia elää tässäkin suhteessa ajassa, Isomäki toteaa.
Lue lisää
Helsinki-Vantaan lentoaseman kulkuyhteydet
Sähköautoa voi ladata kaikissa Helsinki-Vantaan lentoaseman pysäköintitaloissa
Päivitetty 23.11.22 klo 14:20: Artikkelissa viitattiin aiemmin nollapäästöisiin ajoneuvoihin, mikä on korjattu vähäpäästöisiksi.