Ohita navigaatio

Neljä faktaa Helsinki-Vantaan kiitoteistä

Artikkeli julkaistu
19.10.2017 klo 06:00
Arkistointipäiväys
Ihmisiä & Ilmailua
Tiesitkö, että Helsinki-Vantaalla on enemmän kiitoteitä kuin Heathrowlla? Tämä ja kolme muuta jännittävää faktaa Suomen päälentokentän kiitoteistä.

1. Helsinki-Vantaalla on enemmän kiitoteitä kuin Heathrowlla

Helsinki-Vantaalla on kolme kiitotietä: rinnakkaiset kiitotiet 1 ja 3 kulkevat koillinen–lounas-suunnassa, kun taas poikittaiskiitotie 2 on luode–kaakko-suuntainen ja risteää kiitotien 1 kanssa. Kaikilta kiitoteiltä sekä noustaan että laskeudutaan.

Kiitotiet ovat noin kolmen kilometrin pituisia ja 60 metriä leveitä. Viimeisenä otettiin käyttöön kiitotie 3, vuonna 2002.

Kolme kiitotietä on Euroopan vertailussa Helsinki-Vantaan kokoiselle kentälle melko tyypillinen määrä. Esimerkiksi Tukholman Arlandassa ja Kööpenhaminassa on kiitoteitä saman verran. Sen sijaan jättimäärän matkustajia vuosittain palveleva Lontoon Heathrow pärjää kahdella kiitotiellä, kun taas Amsterdamin Schipholilla on niitä kuusi. Kiitoteiden määrään vaikuttavat paikalliset sääolosuhteet ja melurajoitukset.

2. Tuulet ja melunhallinta määräävät kiitoteiden käytön

Kiitotien suunta valitaan aina päätuulen mukaan: koneiden on turvallisinta nousta nokka vastatuuleen. Nousevan ja laskeutuvan liikenteen kiitotiet valitaan aina yhdessä; erilaisia yhdistelmiä on parikymmentä.

Lisäksi kiitoteiden valintaan vaikuttaa melunhallinta. Helsinki-Vantaalla on käytössä ensisijainen kiitotiejärjestelmä, jonka mukaan lentoon pyritään lähtemään kiitotieltä 3 lounaaseen, ja

laskeutumaan kiitotielle 2 luoteesta. Tämä onkin kiitoteiden yleisin käyttötapa: noin puolet lennoista nousee kolmoskiitotieltä.

Vähämeluisilla koneilla voidaan laskeutua myös kiitotielle 1 etelään. Ruuhka-aikana laskeudutaan rinnakkaisille kiitoteille.

Katso video kiitoteiden käytöstä.

3. Kiitoteillä on myös kompassisuuntien mukainen numerointi

Alan sisällä kiitotiet numeroidaan kompassisuuntien mukaan. Esimerkiksi Helsinki-Vantaan kakkoskiitotien kompassisuunta on 150 ja 160 asteen välillä, joten sen toinen tunnusluku on 15. Koska kiitotietä voidaan käyttää molempiin suuntiin, kummallakin suunnalla on oma numeronsa. Toinen suunta on siis 180 astetta suurempi – eli kiitotien 2 kohdalla 15+18=33, jolloin sen toinen tunnusluku on 33. Kiitotien tunnus on yhdistelmä näistä luvuista: 15/33. Jos kentällä on kaksi samansuuntaista kiitotietä ne erotetaan vasen–oikea-tunnuksilla L ja R.

4. Kiitoteillä pidetään kesäkeli talvellakin

Lumi ja jää huonontavat kiitoteiden kitkaa. Järeän lumikaluston avulla Finavian lentoasemilla pidetään kiitoteillä kesäkeli myös läpi talven. Yhden kiitotien auraus lumesta vie reilut 10 minuuttia.

Kiitotiet puhdistetaan lumesta yksi kerrallaan, yleensä yhdeksän tai kymmenen harjapuhallinajoneuvon voimin. Yhden kiitotien puhdistaminen päästä päähän kestää 11–12 minuuttia. Reunoille syntyneet lumivallit poistetaan yli 1000 hevosvoiman tehoisilla lumilingoilla, jotta lentokoneen siivet eivät ota niihin kiinni. Erilaisia kiitoteiden harjauskuvioita on 26: sopiva kuvio valitan kelin ja liikenteen mukaan.

Lue lisää kiitoteiden rakentamisesta ja ylläpidosta
Lue lisää kiitoteiden kunnossapidosta ja kuuluisasta suomalaisesta snowhowsta
Lue lisää Helsinki-Vantaan melunhallinnasta