Ohita navigaatio

Kiitoteillä kesäkeli talvellakin

Artikkeli julkaistu
13.01.2016 klo 07:00
Arkistointipäiväys
Ihmisiä & Ilmailua
Lumi ja jää huonontavat kiitoteiden kitkaa. Suomalaisen lumiosaamisen ansiosta Finavian lentoasemilla voidaan kuitenkin luoda turvallinen kesäkeli keskellä talvea. 

– Havainnoimme jatkuvasti sääilmiöitä, tulkitsemme sääennusteita ja tarkkailemme kiitoteillä sekä syvältä maasta että pinnasta lämpötiloja mittaavia antureita. Pystymme 6–8 tuntia etukäteen ennakoimaan tulevaa keliä, kertoo Helsinki-Vantaan lentoaseman kunnossapitoyksikön päällikkö Jani Elasmaa Finaviasta.

Lumenraivausta varten Helsinki-Vantaan lentoasemalla on valmiina strateginen kalusto, johon kuuluu noin 60 ajoneuvoa ja laitetta. Erityishuomion ansaitsevat suomalaiseen tietämykseen ja suunnitteluun perustuvat harjapuhallinajoneuvot.

– Olemme viimeisten vuosikymmenten aikana valmistajan kanssa kehitelleet erityisesti kiitotiekäyttöön tehokasta harjapuhallinajoneuvoa. Nykyinen malli on 25 metriä pitkä, 32 tonnia painava ja sen lumiauran leveys yltää 9 metriin, Elasmaa esittelee.

Kaikkine lisävarusteineen yksi tällainen monsteri maksaa noin miljoona euroa.

Yhden kiitotien auraus lumesta vie vähän yli 10 minuuttia

Kiitotiet puhdistetaan lumesta yksi kerrallaan. Kolme kilometriä pitkällä ja 60 metriä leveällä kiitotiellä kulkee yhdeksän tai kymmenen harjapuhallinajoneuvoa rinnakkain. Yhden kiitotien puhdistaminen päästä päähän kestää 11–12 minuuttia.

Kiitoteiden reunoille syntyneitä lumivalleja poistetaan yli 1000 hevosvoiman tehoisilla nelipyöräohjattavilla lumilingoilla.

– Auratut lumivallit eivät saa kasvaa liian isoiksi. Muuten lentokoneen siivet saattavat ottaa niihin kiinni, Elasmaa huomauttaa.

Lumenraivauksen laitteita ja koneita kiitoteillä ja lentoaseman muilla alueilla käyttää yli 100 työntekijää. Koneiden ja laitteiden huollosta vastaa kunnossapidon oma konekorjaamo, jossa tarvittaessa voidaan valmistaa varaosiakin.

Lumiosaaminen herättänyt kansainvälistä huomiota

Suomalainen lumiosaaminen tunnetaan maailmalla. Niin alan asiantuntijat kuin televisioyhtiöt ovat usein käyneet Helsinki-Vantaan lentoasemalla tutustumassa Finavian kunnossapidon talviseen toimintaan.  

Yleisin hämmästyksen aihe on lentoaseman käyttöön varta vasten viilattu kalusto. Myös menetelmät herättävät huomiota.

– Meillä on 26 erilaista kiitoteiden harjauskuviota, joita toteutamme lähtevän ja saapuvan liikenteen lentosuuntien mukaan. Jokaisessa harjauskuviossa on tarkkaan määritelty aloitus- ja lopetuspisteet sekä kesto, Elasmaa mainitsee.

– Harjauskuviosta sovitaan aina etukäteen lennonjohdon kanssa. Liikenteen hoidon ja lentoaseman auki pysymisen kannalta lennonjohto on kunnossapidon tärkein yhteistyökumppani.