Kehitysohjelmaan kuuluvassa, vuonna 2015 aloitetussa vaihtoliikenteen kapasiteetin kasvattamisprojektissa (VLK) on päästy etenemään loppusuoralle.
─ Olemme tekemässä nyt asematason puolella laajenevaa terminaalilaajennusta eli 34-36 porttialueen laajennusta, joka on VLK -projektin viimeinen urakkaosa, kertoo projektipäällikkö Esa-Pekka Timonen Finaviasta.
Kyseinen urakkaosa muodostuu useasta eri osaprojektista. Se käsittää muun muassa konepaikkojen lisäämisen asematasolla, minkä ansiosta lentokoneiden pysäköintikapasiteetti nousee ja koneita voidaan yhä useammin pysäköidä terminaalin viereen. Samalla laajentuu lähtevien matkustajien porttialue, johon kuuluvat muun muassa jo valmistuneet länsi- ja eteläsiipi.
Saapuvien matkustajien reittejä kehitetään myös, jotta liikkuminen terminaalissa olisi mahdollisimman miellyttävää, tehokasta ja selkeää. Lisäksi projektin myötä kaupallisille palveluille varattujen tilojen osuus kasvaa, mikä nostaa porttialueen palvelutasoa. Myös osa kaupallisista tiloista on jo valmistunut ja ne on otettu käyttöön.
─Terminaalin laajennuksen ulkoseinät ja vesikatot alkavat olla ummessa ja olemme siirtyneet pääosin sisävalmistustöihin. Projekti on edennyt toistaiseksi täysin suunnitelmien mukaisesti.
Ennen käyttöönottoa 34-36 porttialue käy läpi usean viikon kestävä testaus- ja koekäyttövaiheen, jolla varmistetaan tilojen toimivuus. Lopullisesti 34-36 porttialueen suunnitellaan otettavan käyttöön loppuvuodesta 2021.
Vuonna 2014 alkaneella, yli miljardin euron kehitysohjelmalla tähdätään muun muassa vaihtoliikenteen vaatiman kapasiteetin kasvattamiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Finavian tavoitteena on varmistaa Helsinki-Vantaan asema suosittuna vaihtokenttänä sekä nousta palveluiltaan yhdeksi maailman parhaimmista lentokentistä.
Siirry Helsinki-Vantaan kehitysohjelman sivuille
Finavia laajentaa UVC-teknologian hyödyntämistä Rovaniemen ja Oulun lentoasemien turvatarkastuksiin
Päivitetty 11.12.2020: Muokattu otsikkoa