Skip navigation

Suomen liikenneala on murroksessa – ja se on hyvä asia

Article published
18.1.2017 at 11:59
Archived
Matkustus
Entiset toimintamallit eivät enää päde liikennealallakaan. Suomeen tarvitaan uusi liikennestrategia, joka katsoo pitkälle tulevaisuuteen ja ratkaisee liikkumiseen liittyvät haasteet sekä edistää eri alueiden elinvoimaisuutta.

Liikennepalvelujen tarjoajat ja matkailualan toimijat miettivät nyt yhdessä, miten ihmisten liikkumista paikasta toiseen voisi helpottaa. Se on hyvä asia myös kuluttajan kannalta.

Liikennekeskustelun ytimessä on toimiva matkaketju. Matkaketjulla tarkoitetaan uusia palveluita, joiden avulla matkustaja valitsisi vain lähtöpaikkansa ja määränpäänsä ja sen jälkeen saisi valmiina ratkaisuna toimivimmat yhteydet lentokoneella, junalla, taksilla, kimppakyydillä, bussilla, vuokra-autolla tai millä tahansa kulkuvälineellä tai niiden yhdistelmillä.

Lentoliikennettä koskeva keskustelu kiertyy kuitenkin usein paikallisten lentoasemien säilyttämiskysymykseen. Viime keväänä Savon Sanomissa julkaistussa Patrick Hublinin mielipidekirjoituksessa kysyttiin, miksi julkisessa keskustelussa lentoliikennettä tarkastellaan lentoasemaverkostona eikä osana valtakunnallista liikennejärjestelmää.

Kysymys on hyvä, sillä lentoliikenne on saumaton osa matkaketjua ja muita liikennemuotoja siinä missä bussi- ja junaliikennekin.

Hublin kirjoitti, ettei hän ole tavannut yhtään ihmistä, jonka lentomatkan tarkoitus olisi lentää lentoasemalle tai olla mahdollisimman pitkään lentokoneessa. Matkaketju alkaa aivan muualta ja päättyy ihan muualle. Hublinin mielipidekirjoitus on luettavissa myös Finavian verkkosivuilta.

Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen kirjoitti taannoin blogissaan, että koko matkustamisen käsite ja tapa pitää ajatella lähivuosina uusiksi. Liikennekeskustelussa on syytä keskittyä siihen, miten ylipäätään pystymme liikkumaan sujuvasti ja vaivattomasti eri puolille Suomea. On pidettävä huolta siitä, että eri alueilta kaikkialta Suomesta on sujuvat yhteydet kansainväliseen verkostoon. Myös Savolaisen blogi on luettavissa Finavian verkkosivuilta.

Matkaketjujen kehittämisetä hyvä esimerkki on VR. Yhtiö on jo nyt myynyt useita kymmeniä tuhansia matkoja, jossa junamatkan pääteasemaksi voi jo ostohetkellä valita Helsinki-Vantaan lentoaseman. Matka lentokentälle taittuu yhdellä junalipulla ilman lisämaksuja kaikilta kaukoliikenneasemilta.

Tervetuloa perjantaina 20. tammikuuta kello 15–16 Messukeskuksen Elämyslavalle

Myös Finavia haluaa olla mukana matkaketjujen kehittämisessä ja yhteistyön virittämisessä. Yhtiö isännöi Matkamessuilla paneelia, jossa keskustellaan liikennealan murroksesta ja siitä, miten ihmisten liikkumista paikasta toiseen pyritään helpottamaan.

Keskustelemassa ovat Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen, VR:n matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen, Onnibusin toimitusjohtaja Lauri Helke, Finnairin asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Piia Karhu ja Lapland Hotelsin toimitusjohtaja Ari Vuorentausta. Tavataan messuilla ja käydän keskustelua tunnuksilla #smoothtravelling ja  #Finavia.