Lentoaseman koko vaikuttaa siihen, millaisia työtehtäviä kentällä on. Maakuntakentillä lähes kaikki ovat moniosaajia eli kaikki tekevät myös muita tehtäviä varsinaisen työnsä ohella. Kun lentoja on vähän, ei yksi työtehtävä riitä täyttämään työpäivää.
- Moniosaajuus on kustannustehokasta ja se parantaa merkittävästi toimintaedellytyksiä lentoasemilla , joissa liikenne ei riitä tuottamaan riittävästi tuloa, toteaa Finavian henkilöstöjohtaja Kaarina Soikkanen muistuttaa.
Moniosaaja tekee töitä kunnossapidossa, välillä turvatarkastuksessa ja saattaa osallistua tankkaukseen ja lastaukseen. Kunnossapidon ammattilaisilta edellytetään myös palo- ja pelastuskelpoisuutta, mikä vaatii fyysisen kunnon ylläpitämistä ja kuntotestien läpäisemistä säännöllisin väliajoin. Tiukat kuntoisuusvaatimukset tuovat lisähaasteita, kun ihmiset ikääntyvät.
- Meillä on hyvin pieni vaihtuvuus ja ihmiset on todella sitoutuneita työhönsä. Toisaalta moniosaajuus tekee tehtävästä mielenkiintoisen ja vaihtelevan, Soikkanen sanoo.
Palveluneuvojien pääasiallinen työ muodostuu turvatarkastuksesta ja asiakkaiden neuvonnasta, mutta he saattavat hoitaa myös siivousta tai olla mukana palo- ja pelastusvahvuudessa.
- Kun kaikki tekevät vähän kaikkea, se lisää osaamista ja ymmärrystä toisten töihin, Tampere-Pirkkalan lentoaseman päällikkö Mari Nurminen sanoo.
Kunnossapidon ja palvelutehtävien lisäksi lennonjohtajat on suurimpia lentokentillä työskentelevistä ammattiryhmistä. Pienellä kentällä ei näiden lisäksi juuri muita tehtäviä olekaan. Keskisuurilta kentiltä löytyy lisäksi joitakin päätoimisia erikoisammattimiehiä (sähkö- ja koneasentajia) ja teknisten laitteiden ylläpidosta vastaava henkilöstöä.
Helsinki-Vantaa on omanlaisensa
HelsinkiVantaan lentoasema on aivan oma lukunsa, sillä lentoaseman koko ja lentojen määrä mahdollistavat keskittymisen vain yhteen työtehtävään. Helsinki-Vantaalla työtehtävien kirjo edellyttää myös laajempaa koulutusta.
Isolta kentältä löytyy esimerkiksi erilaisia tekniikan ammattilaisia (asentajia, insinöörejä ja diplomi-insinöörejä), laitehuolto sekä konekorjaamo, jossa tehdään päätyönä koneiden ja laitteiden huoltoa ja korjausta. Palvelupuoli on myös laajempi, samoin kaupallinen toiminta. Helsinki Airportin asiakkuuspäälliköt toimivat tiiviissä yhteistyössä lentoaseman kaupallisten toimijoiden kanssa.
Lisäksi Helsinki-Vantaalta löytyy erikseen apron controllereita, marshallereita, matkustajakokemuksen tai digipalvelujen kehittämisen ammattilaisia, operaatiokeskus, palokunta, lennonjohtoja lennonneuvontakeskus.
Finavian ja sen tytäryhtiöiden ulkopuolisia toimijoita ovat muun muassa maapalveluyritykset, lentoyhtiöt, lähtöselvitys, autonvuokraus- ja rahanvaihtopalvelut, ravintolat ja kaupat, bussiliikenne asematasolla sekä cateringyritykset. Lentoaseman työllistävä vaikutus kokonaisuudessaan onkin suuri ja uusia työpaikkoja syntyy Helsinki-Vantaan kehittämisen mukana lisää.
Lentoasema on tiivis työyhteisö
Nurmisen mukaan lentokentällä työskentelevän pitää pystyä ennen kaikkea priorisoimaan ja toimimaan yhteistyössä muiden kanssa.
- Lentokenttien toiminta muodostuu eri toimijoiden yhteistyöstä. Turvallisuus on tärkein arvo, Nurminen korostaa.
- Kaikkien ammattiryhmien pitää mieltää, että olemme palveluyritys, Soikkanen jatkaa.
Etenkin pienemmillä kentillä lentoasemasta muodostuu hyvin tiivis työyhteisö, jossa syntyy myös ylpeys omasta kentästä.
- Kaikki haluavat, että palvelut toimivat ja matkustajat viihtyvät, Nurminen summaa.