Detta tillgänglighetsutlåtande gäller tjänsten https://www.finavia.fi/sv och publicerades 13.10.2020 och uppdaterad 13.12.2024. Tjänsten lyder under lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, enligt vilken offentliga webbtjänster ska vara tillgängliga.

Tjänstens tillgänglighet har utvärderats av en utomstående expertorganisation. En stor del av de kritiska fel som upptäcktes vid granskningen har åtgärdats.

Statusen för tillgängligheten i den digitala tjänsten

Uppfyller tillgänglighetskraven delvis.

Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra tillgängligheten

Vi har förbundit oss till att förbättra tillgängligheten på vår webbplats Finavia.fi.

Vår webbplats förnyades 2017 och tillgänglighetsutvärderingen och -testningen genomfördes i april 2019 av en utomstående expertorganisation. I sammanfattningen av utvärderingen konstaterades det att webbplatsens tillgänglighet höll en hjälplig nivå då den utvärderas gentemot kriterierna för WCAG 2.1 AA-nivån.

Man upptäckte flera kritiska tillgänglighetsproblem på webbplatsen. Problempunkterna som framkom vid utvärderingen har sedermera åtgärdats systematiskt.

Störningssituationen som coronapandemin har orsakat har dock fördröjt slutförandet av både de tekniska och de innehållsmässiga tillgänglighetsåtgärderna. Med anledning av detta är webbplatsen ännu inte helt tillgänglig. Vi uppdaterar denna beskrivning allt eftersom vi åtgärdar bristerna.

Utöver de korrigerande åtgärderna kontrollerar vi tillgängligheten i våra webbtjänster bland annat medelst följande åtgärder:

  • Vi tar hänsyn till tillgänglighetskraven när vi utvecklar tjänsterna.
  • Vi satsar på att göra språket begripligt.
  • Vi tar hänsyn till tillgänglighetskraven när vi gör upphandlingar.
  • Innehållsproducenterna utbildas i tillgänglighetsfrågor.

År 2024 genomfördes en ny tillgänglighetsutlåtande av en extern expertorganisation.

Icke-tillgängligt innehåll

Webbplatsen uppfyller ännu inte kraven till alla delar.

Möjlig att uppfatta: Bristfälliga textalternativ

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

De visuella elementen har inte textalternativ på alla ställen. Med andra ord saknas en del Alt-attribut, såsom alt-attributet för kalenderknappen på responsformuläret. Kalenderelementet på responsformuläret levereras till Finavia av en tredje part. Vid betalningstillfället har knappen x ett bristfälligt Alt-attribut. Tjänsten levereras till Finavia av en tredje part.

Skicka-knappen i kundtjänstens chattfunktion saknar textalternativ på mobilen.

Klockslaget för avgångstiden i modaldialogen för flyginformation kan missas på grund av en felaktig aria-label-märkning.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

  • 1.1.1 Innehåll som inte är text

Möjlig att uppfatta: Begripligheten i användningen av taggar i nyhetsdelen med tekniska hjälpmedel

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

I nyhetsdelen kan taggarnas syfte vara svårt att förstå med tekniska hjälpmedel.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

  • 1.3.1 Information och relationer

Möjlig att uppfatta: Flyglistningssidans information och struktur

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Flygbolagslistans flygbolagsspecifika information och relationerna mellan dessa förmedlas inte till användare av skärmläsare på grund av avsaknad av tydlig programmatisk struktur eller textalternativ.

Syftet med den överstrukna tiden i flyglistan förklaras inte på ett tydligt sätt.

Avsnittet "Välj intresseområden" saknar en beskrivande struktur för avsnittet. Det gör det svårt för skärmläsaranvändare att förstå gränssnittet.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

  • 1.3.1 Information och relationer

Möjlig att uppfatta: Otillräcklig färgkontrast

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Webbplatsens färgkontrast är inte tillräcklig till alla delar. På webbplatsen finns det text på bilder, som har otillräcklig kontrast. Kontrastproblemet förekommer även i bilagor, länkar och formulär, liksom i valfunktioner för nyhetsbrev och stängningsknappen i bildkarusellen. Många texter i kundtjänstens chatt har också bristande kontrast. Dessutom indikeras fel i kryssrutan på formuläret "Prenumerera på myflight" endast med färg. En otillräcklig kontrast mellan texten och bakgrunden kan orsaka problem för synskadade och färgblinda användare samt även för många andra användare.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

  • 1.4.3 Kontrast (minimum)
  • 1.4.1 Användning av färger
  • 1.4.11 Kontraster i innehåll som inte är text

Möjlig att uppfatta: Tillgänglighet för videor

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Videorna på webbplatsen saknar textbeskrivningar och syntolkning. Innehållet i alla videor syntolkas inte. Innehållet i alla videor är inte förståeligt enbart genom att lyssna på ljudspåret.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

  • 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • 1.2.1 Enbart ljud och enbart video (förinspelad)
  • 1.2.2 Textbeskrivningar (förinspelade)
  • 1.2.5 Ljudbeskrivning (förinspelade)

Möjlig att uppfatta: Bilderna saknar alternativa texter

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

På webbplatsen finns bilder, till exempel ikoner och illustrationer, som saknar alternativ text. En del av de alternativa texterna är desamma på samma sidor, vilket innebär att de upprepas.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

  • 1.1.1 Innehåll som inte är text

Möjlig att uppfatta: Rubrikhierarkin är bitvis inkonsekvent

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Innehållets rubrikhierarki är inte konsekvent på alla sidor på webbplatsen, vilket gör det svårare att bläddra bland innehållet med tekniska hjälpmedel. På inloggningssidan har man använt samma rubriknivå som i huvudrubrikerna, vilket kan vara svårt att tolka med hjälp av tekniska hjälpmedel.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

  • 1.3.1 Information och relationer
  • 1.4.4 Förändring av textstorlek
  • 1.4.12 Textavstånd
  • 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • 1.3.1 Information och relationer
  • 1.4.12 Textavstånd
  • 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • 1.4.5 Text i form av bild

Möjlig att uppfatta: Textförstoring

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Informationen om den förväntade kötiden vid säkerhetskontrollen klipps bort när texten förstoras.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

Möjlig att uppfatta: Textavstånd

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

På parkeringslandningssidan klipps en del av sidans texter bort när användaren använder egna teckenavstånd.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

Möjlig att uppfatta: Förväntad kötiden vid säkerhetskontrollen

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Skärmläsaren kan inte läsa kötidsvyn.

Genom att ändra teckenavstånd överlappar innehållet i kötidsvyn varandra.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

Möjlig att uppfatta: Navigerings- och vägbeskrivningar för kartor

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

På flygplatsens parkeringssidor finns kartor över parkeringsområden vars instruktioner inte är tillgängliga för skärmläsaranvändare.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

Hanterbar: Brister i länkningen av PDF-filerna

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

En del av webbplatsens PDF-filer uppfyller inte tillgänglighetskraven. En del av deras länktexter är inte heller tillräckligt informativa. På webbplatsen finns länkar som öppnas i nya fönster. Detta har dock inte angivits i länktexten.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

  • 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
  • 2.1.1 Tangentbord

Hanterbar: Tangentbordsnavigering

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Alla element går inte att navigera till med enbart tangentbord, eller så är funktionerna inte tillgängliga med enbart tangentbord. Sådana brister finns i mobilmenyn, som inte kan stängas, och i tabellerna på parkeringsområdessidorna, som inte går att rulla. Dessutom fungerar knappen för användarvillkor i flyginformationen inte som en knapp ska fungera. Modaldialogen för användarvillkor kan inte heller bläddras med tangentbordet.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

Hanterbar: Fokusordning

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

I formuläret för prenumeration på nyhetsbrevet blir kryssrutan för samtycke till personuppgifter tillgänglig för tangentbordsanvändare först efter att knappen "prenumerera" har tryckts.
Fokuseringen flyttas inte automatiskt till modaldialogen för flyginformation som öppnas från flyglistan, och inte heller till modaldialogen för användarvillkor som finns i samma avsnitt.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

  • 2.4.3 Fokusordning
  • 2.4.7 Synligt fokus

Hanterbar: Synlig fokusstil

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Den synliga fokusmarkeringen kan försvinna när sökfunktionen och språkvalet är öppna.

Fokusmarkering saknas på svarsfältet i kundtjänstens chatt.

Fokusmarkeringen för länkar i felmeddelandesammanställningen i beställnings- och ansökningsformulär syns inte mot bakgrunden.

På fliken "Flygbolag" i flyglistan finns en dold tabell där fokus försvinner.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

Hanterbar: En inloggad användare kan inte justera den automatiska utloggningen

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

En inloggad användare loggas ut automatiskt efter en viss tid. Användaren har inte möjlighet att ställa in förfaringssättet för utloggningen och användaren varnas inte heller innan tiden löper ut eller om den automatiska utloggningen.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

  • 2.2.1 Justerbar tidsgräns

Hanterbar: Den digitala kartans sökelement är inte tillgängliga

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Kartsökningens resultat kan inte användas på avsett sätt med tangentbord. Fokus hoppar mitt i alltihop bort från förteckningen. Sökfältet saknar anvisningar som krävs för skärmläsare (aria-label-märkningar).

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

  • 2.1.1 Tangentbord

Hanterbar: Datum- och tidväljaren för förhandsbokningen av parkeringen är inte tillgänglig

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Väljaren för datum och tid i parkeringstjänsten är svår att använda med tangentbord. Ifyllandet av fälten för datum och tid är i det nuvarande utförandet tidsödande med tangentbord. Fälten är dessutom svårtillgängliga med skärmläsare. Det går inte att mata in text i fälten.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

  • 2.1.1 Tangentbord

Hanterbar: Användning av bildkarusellen med tangentbord

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Bilden i bildkarusellen kan inte öppnas med enbart tangentbord.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

  • 2.1.1 Tangentbord

Hanterbar: Vid betalningshändelser motsvarar Pivo-knappens label-text inte etikettexten som visas

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Alt- och aria-label-texterna för Pivo-knappen, som används vid betalning, motsvarar inte etiketten som visas. Tjänsten levereras av den externa partnern Checkout FI.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

  • 2.5.3 Etikett i namnet

Hanterbar: En del av formulären har bristfälliga taggar

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

I en del formulärfält är taggar inte programmatiskt anslutna till fälten eller så saknas de helt. Exempel på dessa är Drupal-formulären gällande inlämning av respons och kontakt samt formulären på företagswebbplatsen.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

  • 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter
  • 2.5.3 Etikett i namnet
  • 2.1.1 Tangentbord
  • 2.1.2 Ingen tangentbordsfälla A
  • 3.1.2 Språk för del av sida
  • 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
  • 3.1.1 Sidans språk
  • 3.1.2 Språk för del av sida

Hanterbar: Den synliga texten stämmer inte överens med det tillgängliga namnet på etiketten.

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Den synliga etiketten för stängningsknappen i huvudnavigeringen stämmer inte överens med namnet som är avsett för skärmläsare.
Etiketten för meddelandefältet i kundtjänstens chatt stämmer inte överens med det tillgängliga namnet för fältet.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

Hanterbar: Mobilmeny

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Vid smal skärmbredd anpassar sig huvudnavigeringen bättre till en design som passar en smalare skärm. I detta format kan menyn dock inte bläddras med Android TalkBack-skärmläsaren.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

Begriplig: Språkdefinition för innehållet

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Webbtjänsten innehåller material som endast är på engelska eller saknar språkdefinition. Sådana brister finns i aria-label-märkningar, formulärens felmeddelanden och kundtjänstens chatt. Även namnet på modaldialogen för användarvillkor som öppnas från flyginformationen är endast på engelska.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

Begriplig: Formulärfältens etiketter och instruktioner

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Etiketterna saknas för rullgardinsmenyerna som används för att filtrera nyhetslistan i nyhetsrummet.

Skicka-knappen i kundtjänstens chatt saknas vid stora skärmstorlekar. Chatten innehåller också otydliga gränssnittstexter för skärmläsaranvändare.

Felmeddelandets datumformat för fältet "startdatum" i formuläret för beställning av säsongskort matchar inte det korrekta formatet.

Obligatoriska fält i ansökan om tillträde för allmänflygare är inte markerade, och instruktionen för att fylla i telefonnummerfältet försvinner när man börjar fylla i fältet.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

Begriplig: Återkopplingsenkät

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Språkdefinitionen för återkopplingsenkäten är felaktig, och texter avsedda för skärmläsare är endast på engelska.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

Begriplig: Den digitala kartans sökelement är inte tillgängliga

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Kartsökningens resultat kan inte användas på avsett sätt med tangentbord. Fokus hoppar mitt i alltihop bort från förteckningen. Sökfältet saknar anvisningar som krävs för skärmläsare (aria-label-märkningar).

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

  • 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
  • 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner

Begriplig: Identifierbarhet för länkar

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Länkarna i felmeddelandesammanställningen för ansöknings- och beställningsformulär ser inte ut som länkar.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

Begriplig: Användningen av vallistorna som fungerar som innehållsfiltrering i nyhetsrummet stoppar skärmläsaren

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

I den nedrullningsbara menyn som fungerar som innehållsfiltrering i nyhetsrummet, får ett val i förteckningen sidan att laddas och/eller markören att röra på sig. Denna funktion kan ibland hindra den som använder skärmläsare från att gå vidare.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

  • 3.2.1 Vid fokus
  • 3.2.2 Vid inmatning

Begriplig: Felmeddelanden i en del formulär är inte tillgängliga

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Felmeddelanden som används vid ifyllande av formulär är inte programmatiskt anslutna till formulärfälten. Skärmläsare avläser inte felmeddelanden då fokus är riktat till fältet. Detta gäller en del av formulären som finns på webbplatsen.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

  • 3.3.1 Identifiering av fel

Begriplig: Språkinställningarna kan ändras automatiskt i samband med betalningen

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Sidans språkval har inte ställts in vid betalningshändelsen, varvid skärmläsaren kan börja läsa sidan på fel språk. Den externa partnern Payment Highway ansvarar för tjänsten.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

  • 3.1.1 Sidans språk

Begriplig: En del av formulären har bristfälliga taggar

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

I en del formulärfält är taggar inte programmatiskt anslutna till fälten eller så saknas de helt. Sådana här är Drupal-formulären gällande respons och kontakt samt formulären på företagswebbplatsen.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

  • 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner

Begriplig: Felmeddelanden i samband med betalning är inte tillgängliga

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Vid betalningshändelsen visas felmeddelanden endast genom att färgen byts. Med tekniska hjälpmedel går det inte att meddela användaren om att hen har gjort ett fel. Den externa partnern Payment Highway ansvarar för tjänsten.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

  • 3.3.1 Identifiering av fel
  • 4.1.3 Statusmeddelanden
  • 4.1.2 Namn, roll, värde

Robust: Meddelanden och feedback

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Vissa meddelanden och feedback är inte markerade så att deras innehåll läses upp automatiskt av hjälpmedelsteknik, utan att fokus flyttas. Sådana brister finns vid uppdatering av sökresultat, bekräftelse av nyhetsbrevsprenumeration, uppdatering av flyglistan samt vid formulärinlämning och felmeddelanden.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

Robust: Programmatisk definition av elementens roller

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Modaldialogen för flyginformation saknar en beskrivande rolldefinition.
Elementen i avsnittet "Välj intresseområden" i flyglistan saknar definitioner som beskriver elementen.
Meddelandefältet i kundtjänstens chatt saknar rolldefinition.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

Robust: Felmeddelanden i samband med betalning

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Vid betalningshändelsen visas felmeddelanden endast genom att färgen byts. Med tekniska hjälpmedel går det inte att meddela användaren om att hen har gjort ett fel. Den externa partnern Payment Highway ansvarar för tjänsten.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

  • 4.1.2 Namn, roll, värde
  • 4.1.3 Se till att hjälpmedel kan presentera meddelanden som inte är i fokus
  • 1.3.1 Information och relationer
  • 2.4.2 Sidans titel

PDF-filer

Det icke-tillgängliga innehållet och dess brister:

Vissa PDF-filer saknar en beskrivande rubrikstruktur och dokumentnamn.

Tillgänglighetskravet som inte uppfylls:

Innehåll som inte är tillgängligt på grundval av orimlig börda

En del innehåll eller funktioner är inte tillgängliga, eftersom åtgärdande av dem skulle vara en orimlig börda för Finavia. Exempel på dessa innehåll är:

  • Årsberättelser är inte tillgängliga till alla delar. Bilder saknar beskrivande texter. Tabeller kan vara svårtolkade och en del saknar rubriknivå helt. Lang-attributen är felaktiga i en del: testet är märkt på engelska, även om det är på finska. En del är på engelska utan lang-attribut. Sidkonstruktionen är inte responsiv. En del av huvudrubrikerna ger inte tillräckligt med information och språkvalets nedrullningsbara meny är inte märkt korrekt. (1.1.1, 1.3.1, 3.1.1, 3.1.2, 1.4.10, 2.4.2, 3.3.2)

Innehåll som inte omfattas av lagstiftningen

  • På vår webbplats finns videor som har publicerats före 23.9.2020. Dessa videor saknar textning och/eller syntolkning. Videor finns även på Finavias Youtube-kanal och andra konton på sociala medier. Tillgänglighetskraven gäller inte dessa videor.
  • På vår webbplats finns även filer, t.ex. doc, docx, pdf) som har publicerats före 23.9.2018. Tillgänglighetskraven gäller inte dem.
  • På webbplatsen Finavia.fi finns även arkiverade innehåll, såsom meddelanden, blogginlägg och statistiska data och forskningsdata. Tillgänglighetskraven gäller inte innehåll som arkiverats före 23.9.2019 som inte uppdateras och som inte behövs för att sköta ett ärende som är oavslutat hos myndigheten.

Respons och kontaktuppgifter

Har du upptäckt en tillgänglighetsbrist i vår digitala tjänst? Berätta om det för oss. Vi gör vårt bästa för att åtgärda bristen. Vi besvarar respons och frågor inom 14 dagar.

Respons gällande tillgänglighet kan du ge med webbformuläret (länken öppnas i ett nytt fönster).

Via e-post kan du kontakta [email protected].

Att göra tillgänglighetsklagan och begära utredning

Om du inte är nöjd med svaret du får eller om du inte får svar inom två veckor, kan du göra en anmälan till Regionförvaltningsverket i Södra Finland.

På webbplatsen för Regionförvaltningsverket i Södra Finland finns noggrann information om hur du gör en anmälan och hur ärendet hanteras.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
[email protected]
telefonnummer växeln 029 534 5000