Det är fråga om Finavias första e-betalningstjänst där kunden får service på Internet ända från bokning till betalning via Internetbank eller med kreditkort.
– Bokningssystemet anknyter till Finavias strategi för digitala tjänster och utvecklingen av vår förnyade webbplats, säger Ville Haapasaari, flygplatschef på Finavia.
Tanken är att tjänsten ska underlätta avfärden. I stället för att passagerarna funderar på vilken parkeringsplats de ska välja först när de har kommit till flygplatsen kan de nu säkerställa en lämplig plats i förväg.
Haapasaari uppmuntrar till exempel semesterresenärer att utnyttja Finavias nya e-tjänst. På webbplatsen kan man boka en parkeringsplats på Helsingfors-Vanda före resan även under semestertider då efterfrågan på parkeringsplatser är stor.
Förhandsbokningen har fungerat sedan maj, och redan de första fyra månaderna har visat att tjänsten är både nödvändig och eftertraktad.
– Under sommaren har vi fått tiotals bokningar om dagen från passagerarna. Tjänstens popularitet överträffade våra förväntningar redan i startskedet, säger Haapasaari.
Precis som Finavias webbplats är onlinebokningen av parkeringsplatser responsiv. Tjänsten kan alltså användas med både bordsdatorer, surfplattor och smarttelefoner.
Parkeringsområdena P1, P3, P4a och P4b ingår i bokningssystemet.
Så här fungerar onlinebokningen
När kunden har gjort bokningen och betalat för parkeringen online får kunden en QR-kod till sin e-post och mobiltelefon. Med hjälp av koden kan kunden köra in på parkeringsområdet.
När kunden återvänder från resan kör kunden ut från parkeringsområdet genom att mata in sin parkeringsbiljett i en automat som finns vid bommen vid utfarten.
Man kan gå till bokningssystemet via Finavias webbplats eller direkt på adressen https://www.finavia.fi/en/myfinavia/shop/product-collections/parking-pr…. Man kan också boka parkeringsplatser på flygplatsen med Helsingfors-Vandas smarttelefonapp.
E-tjänster utvecklas kontinuerligt
– Bokning och betalning av parkeringsplatser via Finavias webbplats är det första, mycket viktiga steget mot en elektronisk verksamhet och skötsel av kundprocesser online, säger Haapasaari.
Tanken är att lansera fler e-tjänster inom den närmaste framtiden. Till dessa hör bland annat begäran om utlåtande om uppsättande av flyghinder samt beställning och betalning av säsongskort för hobbyflygare.
Läs mer om parkering på flygplatsen
Parkeringspriser och lediga parkeringsplatser