Helsinki Airport -verkkokaupan sopimusehdot
Sopimusosapuolet ja tarjottava palvelu
Finavia Oyj (”Finavia”) hallinnoi Helsinki Airport -verkkokauppaa (”Verkkokauppa”). Verkkokaupan kautta asiakas (”Asiakas”) voi ostaa palveluita suoraan Finavialta ja tavaroita sekä palveluja muilta yrityksiltä, jotka myyvät tavaroita ja palveluja Verkkokaupan kautta ("Yhteistyökumppanit"). Finaviasta ja Yhteistyökumppanista käytetään näissä sopimusehdoissa yhteistä nimitystä "Myyjä".
Myyjä ilmoitetaan jokaisen tavaran tai palvelun sivulla sekä tilausvahvistuksessa. Jos Asiakas ostaa tavaran tai palvelun Yhteistyökumppanilta Verkkokaupan kautta, on sopimuskumppani Yhteistyökumppani, ei Finavia. Riippumatta siitä onko Myyjä Finavia vai Yhteistyökumppani, Asiakas voi aina ottaa yhteyttä Finavian asiakaspalveluun ja maksusuoritukset tapahtuvat Verkkokaupassa tarjotun maksujärjestelmän kautta. Vaikka Asiakas ostaa Verkkokaupan kautta vain Yhteistyökumppanin tavaroita, hän hyväksyy myös nämä sopimusehdot.
1. Taustatietoja
2.1 Asiakkaan on annettava Finavialle seuraavat henkilötiedot: etu-ja sukunimi, puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Henkilötietoja käsitellään rekisteriselosteen mukaisesti.
2.2 Finavia käsittelee Asiakkaan toimittamia henkilötietoja Suomen lainsäädännön mukaisesti. Asiakkaalla on oikeus tarkastaa,mitä henkilötietoja hänestä on tallennettu ja pyytää virheellisten tietojen korjaamista. Tarkastus-tai korjauspyyntö on lähetettävä kirjallisesti ja allekirjoitettuna Finavian asiakaspalveluun. Yhteystiedot on mainittu kohdassa ”10. Yhteystiedot, asiakaspalvelu ja reklamaatiot”.
2. Henkilötietojen käsittely ja tietosuoja
2.1 Asiakkaan on annettava Finavialle seuraavat henkilötiedot: etu- ja sukunimi, puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Henkilötietoja käsitellään rekisteriselosteen mukaisesti.
2.2 Finavia käsittelee Asiakkaan toimittamia henkilötietoja Suomen lainsäädännön mukaisesti. Asiakkaalla on oikeus tarkastaa, mitä henkilötietoja hänestä on tallennettu ja pyytää virheellisten tietojen korjaamista. Tarkastus- tai korjauspyyntö on lähetettävä kirjallisesti ja allekirjoitettuna Finavian asiakaspalveluun. Yhteystiedot on mainittu kohdassa ”10. Yhteystiedot, asiakaspalvelu ja reklamaatiot”.
Tietosuojaseloste: Finavia Oyj:n mobiili- ja verkkopalveluiden asiakasrekisteri (PDF)
3. Sopimukset ja tilaukset
3.1 Asiakkaan on hyväksyttävä Yleiset Ehdot voidakseen tehdä tilauksen tai varauspyynnönVerkkokaupan kautta. Hyväksymällä Yleiset Ehdot Asiakas sitoutuu noudattamaan Yleisiä Ehtoja kokonaisuudessaan ja vahvistaa lukeneensa tiedot, jotka koskevat henkilötietoja ja evästeitä, ja hyväksyy niiden käytön Finavian tietosuojakäytännön mukaisesti.
3.2 Riippumatta siitä tilaako Asiakas tuotteen Finavialta tai sen Yhteistyökumppanilta, Finavia vahvistaa tilauksen. Sopimus syntyy, kun Finavia on vahvistanut Asiakkaan tilauksen ja Asiakas on
vastaanottanut tilausvahvistuksen. Asiakkaalla on oikeus peruuttaa tilaus kunnes Finavia on vahvistanut sen. Jos tilaus peruutetaan, Myyjä palauttaa Asiakkaan tai hänen maksu-tai luottokorttiyhtiönsä tilaukseen liittyen suorittamat maksut.
3.3 Myyjällä on oikeus perua tilaus, jos tuotteet on myyty loppuun. Lisäksi Myyjällä on oikeus yksittäistapauksessa hylätä Asiakkaan tilaus (jos Asiakas on esim. antanut väärät henkilötiedot tai hänellä on merkintä luottotiedoissa).
3.4Jos Asiakas tilaa sisäänpääsyn lentoaseman lounge-tilaan, Asiakas voi tehdä tilauksen aikaisintaan 30 päivää ennen lounge-vierailua ja tilauksen voi tehdä lounge-vierailuun saakka. Lounge-vierailun ajankohta on ilmoitettava tilauksen yhteydessä. Asiakas sitoutuu tilauksen tekemällä noudattamaan lounge-tilan sääntöjä, jotka on ilmoitettu tuotekuvauksessa ja tilausvahvistuksessa.
4. Käyttäjätili
4.1 Asiakas voi luoda käyttäjätilin ennen tilauksen tekemistä Verkkokaupan kautta. Asiakas vahvistaa, että käyttäjätilin rekisteröimisen tai tilauksen yhteydessä annetut tiedot ovat oikein ja täydellisiä, ja hän on vastuussa kaikista annetuissa tiedoissa olevista virheistä.
4.2 Asiakas vastaa siitä, ettei kukaan muu käytä Asiakkaan sisäänkirjautumistietoja. Asiakas ei saa luovuttaa käyttäjänimeään tai salasanaansa kenellekään ja vastaa näiden tietojen huolellisesta säilyttämisestä. Asiakas on vastuussa kaikista hänen sisäänkirjautumistiedoillaan tehdyistä ostoksista, jos Asiakas ei ole ilmoittanut Finavialle mahdollisesta luvattomasta käytöstä.
4.3 Jos Finavia epäilee, että Asiakas väärinkäyttää käyttäjätiliään tai sisäänkirjautumistietojaan tai muulla tavalla rikkoo Yleisiä Ehtoja, Finavialla on oikeus lukita käyttäjätili. Lisäksi Finavialla on oikeus edellä mainitussa tilanteessa määrittää Asiakkaalle uudet sisäänkirjautumistiedot.
5. Hinnat, kulut ja maksu
5.1 Verkkokaupassa annetut hinnat koskevat ainoastaan Verkkokaupan kautta tehtyjä tilauksia. Kaikki hinnat on ilmoitettu euroissa (EUR) ja sisältävät arvonlisäveron. Tilaushetkellä ilmoitettu hinta on voimassa vain kyseisessä tilauksessa.
5.2 Asiakas voi maksaa ostoksensa Verkkokaupassa määritetyillä tavoilla.Asiakasta veloitetaan tilauksen yhteydessä. Finavia pidättää itsellään oikeuden olla tarjoamatta kaikkia maksutapoja ja ehdottaa toista maksutapaa, jos Asiakkaan valitsema tapa ei jostain syystä toimi ostohetkellä.
5.3 Maksaminen tapahtuu kolmannen osapuolen (Paytrail Oyj) palvelussa luottokortilla tai verkkopankkimaksulla. Finavia ei käsittele tai tallenna asiakkaan luottokorttitietoja.
5.4 Myyjä pidättää oikeuden tilauksen perumiseen selvien hintavirheiden perusteella. Selvällä hintavirheellä tarkoitetaan tuotteentai palvelun hinnoitteluvirhettä Verkkokaupassa siten, että tuotteen hinta poikkeaa merkittävästi ja selvästi tuotteen oikeasta hinnasta. Tällöin virheellinen hinta poikkeaa niin selkeästi oikeasta hinnasta, että Asiakkaan on tullut ymmärtää virheellisyys.
6. Toimitus
6.1Jos Asiakas on tilannut sisäänpääsyn lentoaseman lounge-tilaan, hän on oikeutettu sisäänpääsyyn kyseiseen lounge-tilaan Asiakkaan tilauksen yhteydessä ilmoittamana aikana. Asiakkaalla on oikeus oleskella loungessa maksimissaan kolme tuntia aukioloajat huomioiden.
6.2Asiakas saa tilausvahvistuksen, jossa on vahvistettu valittu lounge-sisäänpääsyn ajankohta. Saavuttaessa tilaan Asiakkaalla tulee olla mukana tilausvahvistus sekä voimassa oleva henkilötodistus.
7. Peruuttamisoikeus
7.1. Lounge-varauksen peruutusoikeus
Asiakkaalla on oikeus peruuttaa lounge-varauksensa loungeen pääsyajankohtaa edeltävänä päivänä. Esimerkiksi, mikäli varaus lounge-sisäänpääsystä on maanantaille 6. elokuuta, on varaus mahdollista peruuttaa viimeistään sunnuntaina 5. elokuuta. Tätä myöhemmin tehtyjen peruutusten osalta ei palauteta.
Jos Asiakas peruuttaa varauksen ajoissa, Asiakkaan maksama summa palautetaan Asiakkaalle. Myyjä maksaa summan takaisin ilman aiheetonta viivästystä, mutta kuitenkin viimeistään 14 päivän kuluessa siitä päivästä, jona Myyjä vastaanotti Asiakkaan peruutusilmoituksen.
Ohjeet lounge-varauksen peruuttamiseen on annettu varausvahvistusviestissä. Lounge-varauksen osalta peruuttamisoikeuden rajoittaminen perustuu kuluttajansuojalain 6 luvun 16 §:ään.
7.1 Muiden tuotteiden ja palveluiden peruutusoikeus
Asiakkaalla on kuluttajansuojalain mukainen oikeus peruuttaa Verkkokaupan kautta tehty ostos ilmoittamalla siitä 14 päivän kuluessa siitä, kun Asiakas on tehnyt palvelusopimuksen tai noutanut tuotteen (peruutusaika).
7.2 Peruutusoikeus ei koske seuraavia tuotteita tai palveluita:
(a) tuotteita, jotka on valmistettu tai muunneltu Asiakkaan määritysten mukaisesti tai muuten selkeästi yksilöity (esim. personoitavat älylaitteet);
(b) sinetöitynä toimitettuja tuotteita, joiden sinetit on avattu, ja joita ei voida palauttaa terveydellisistä-tai hygieniasyistä (esim. alusvaatteet, kosmetiikka, in-ear-kuulokkeet, uima-asut ja vastaavat tuotteet).
(c) sinetöitynä toimitettuja ääni-tai kuvatallenteita taikka tietokoneohjelmia, joiden sinetit on avattu;
(d) tuotteita, jotka pilaantuvat tai vanhentuvat nopeasti (esimerkiksi kahvilasta tai ravintolasta mukaan tilatut tai muutoin nopeasti pilaantuvat elintarvikkeet);
(e) palveluita, jotka on kokonaan suoritettu tai digitaalisen sisällön toimittaminen sähköisesti on aloitettu ennen peruuttamisajan päättymistä Asiakkaan pyynnön tai suostumuksen johdosta ja Asiakkaalle on ilmoitettu peruuttamisoikeuden puuttumisesta tällaisessa tapauksessa;Näiden poikkeusten osalta peruuttamisoikeuden puuttuminen perustuu kuluttajansuojalain 6 luvun 16 §:ään.
7.4 Jos Asiakas haluaa peruuttaa Verkkokaupan kautta tehdyn ostoksen, tulee hänen ennen 14 päivän peruutusajan päättymistä lähettää tästä selkeästi kertova sähköposti tilausvahvistuksessa mainitulle Myyjälle. Myyjän sähköpostiosoite on ilmoitettu tilausvahvistuksessa. Viestissä Asiakkaan on ilmoitettava nimensä, osoitteensa ja muut asiaankuuluvat tiedot, kuten esim. tilauksen viite, tilauspäivämäärä, tilauksen vastaanottopäivä, laskunumero sekä tuotteen nimi.
7.5 Jos Asiakas käyttää peruutusoikeuttaan noudettuaan tuotteen, hän vastaa palautuksen toimituskuluista ja on vastuussa tuotteen kunnosta tuotteen vastaanottamisen jälkeen sekä palautuskuljetuksen aikana. Tuote on palautettava 14 päivän kuluessa siitä, kun Myyjälle ilmoitettiin peruutuksesta. Tuote on lähetettävä hyvin pakattuna, hyvässä kunnossa ja alkuperäisessä laatikossaan ja/tai pakkauksessaan. Palautukset on tehtävä Myyjälle postitsetilausvahvistuksessa ilmoitettuun Myyjän postiosoitteeseen.
7.6 Jos Asiakas peruuttaa kaupan, Asiakkaan maksama summa palautetaan Asiakkaalle. Myyjä maksaa summan takaisin ilman aiheetonta viivästystä, mutta kuitenkin viimeistään 14 päivän kuluessa siitä päivästä, jona Myyjä vastaanotti Asiakkaan peruutusilmoituksen. Myyjällä on kuitenkin oikeus pidättäytyä takaisinmaksusta, kunnes Myyjä on vastaanottanut tuotteen tai Asiakas on osoittanut lähettäneensä tuotteen takaisin. Takaisinmaksu suoritetaan Asiakkaalle samaa maksutapaa käyttäen, jota Asiakas käytti alkuperäisessä tilauksessaan. Myyjällä on kuitenkin oikeus vähentää palautettavasta summasta määrä, joka vastaa tuotteen arvonalennusta siinä määrin kuin tällainen arvonalennus johtuu siitä, että Asiakas on käsitellyt tuotetta enemmän kuin sen toiminnan tai ominaisuuksien määrittämiseksi on välttämätöntä.
8. Takuu ja lakisääteinen virhevastuu
8.1 Mikäli tuotteelle on myönnetty takuu, se määräytyy tuotteen valmistajan määrittelemien takuuehtojen mukaisesti. Asiakas on velvollinen tutustumaan tuotteen mukana toimitettuihin takuuehtoihin. Takuu kattaa pääsääntöisesti ainoastaan tuotteessa olevat valmistus-ja materiaalivirheet. Takuuaika on määritelty tuotetiedoissa ja tilausvahvistuksessa.
8.2 Myyjällä on kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu viallisista tuotteista. Asiakkaan, joka haluaa käyttää tuotetta koskevaa valitusoikeuttaan, on otettava Myyjään yhteyttä mahdollisimman pian virheen havaitsemisen jälkeen sovelluksessa annettuja yhteystietoja käyttäen.
8.3 Jos Asiakas vastaanottaa väärän tai viallisen tuotteen, ja toivoo tilalle korvaavaa tuotetta, voi Asiakas palauttaa tuotteen maksutta Myyjälle ja Myyjä lähettää korvaavan tuotteen. Kaupan osapuolet voivat myös sopia, että Myyjä maksaa Asiakkaan maksaman summan takaisin ilman aiheetonta viivästystä.
9. Myyjän vastuu ja ylivoimainen este
9.1 Finavia ei takaa Verkkokaupan keskeytyksetöntä ja virheetöntä toimintaa.
9.2 Myyjä vastaa tuottamuksellaan aiheuttamistaan välittömistä vahingoista. Ellei pakottava lainsäädäntö toisin edellytä, Myyjä ei kuitenkaan vastaa välillisistä tai epäsuorista vahingoista tai vahingoista, joita Myyjä ei ole voinut kohtuudella ennakoida.
9.3 Myyjä ei ole vastuussa mistään viivästyksistä tai vahingoista, jotka aiheutuvat vapauttamisperusteen (force majeure) vuoksi. Vapauttamisperusteeksi katsotaan sellainen epätavallinen ja asiaan vaikuttava tapahtuma, jota Myyjä ei ole voinut ottaa huomioon ja joka on Myyjästä riippumaton tai jonka vaikutusta ei voida kohtuudella välttää tai voittaa
10. Yhteystiedot, asiakaspalvelu ja reklamaatiot
10.1 Asiakaspalvelu 24 h:voit lähettää tiedustelulomakkeen tai soittaa p. 0200 14636 (0,57 €/min. + pvm)Kaikki palautteet ja reklamaatiot Finavialle on lähetettävä palautelomakkeella.
10.2 Reklamaatiot Verkkokauppasovelluksen tai tilattujen tuotteiden ja palvelujen puutteellisuudesta ja virheistä tai sen yhteydessä aiheutuneista vahingoista on ilmoitettava heti havaitsemishetkellä tai viimeistään silloin, kun Asiakkaan olisi pitänyt havaita puute, virhe tai vahinko. Jos Asiakkaan ja Finavian välistä sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian
kuluttajariitalautakunnan www.kuluttajariita.fi ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan www.kuluttajaneuvonta.fi.
Kuluttaja voi halutessaan saattaa asian käsiteltäväksi myös suoraan EU-komission riidanratkaisusivuston (ODR) välityksellä osoitteessa http://ec.europa.eu/consumers/odr.
10.3 Näihin Yleisiin Ehtoihin sovelletaan Suomen lakia. Näistä Yleisistä Ehdoista aiheutuvat riitaisuudet käsitellään Myyjän kotipaikan käräjäoikeudessa tai sen Suomessa sijaitsevan paikkakunnan käräjäoikeudessa, jonka tuomiopiirissä Asiakkaalla on asuinpaikka. Jollei Asiakkaalla ole asuinpaikkaa Suomessa, riitaisuudet käsitellään Myyjän kotipaikan käräjäoikeudessa.
11. Muut ehdot
Finavialla on oikeus muuttaa näitä sopimusehtoja. Asiakkaan ostoihin sovelletaan tilaushetkellä voimassa olevia sopimusehtoja