Finavian IT-yksikössä työskentelee noin 60 asiantuntijaa. He huolehtivat muun muassa tietoliikenneyhteyksistä, IT-infrastruktuurista ja turvallisuusratkaisuista. Yksikkö on jaettu useisiin tiimeihin, jotka vastaavat erikoistuneista osa-alueista kuten tietoverkoista, järjestelmätuesta, ohjelmistokehityksestä ja kyberturvallisuudesta.
”Yhteistyö eri tiimien välillä on saumatonta, ja hyvä työyhteisö on yksi yksikkömme vahvuuksista”, kiittelee tietoliikennetiimissä kolme vuotta palvelupäällikkönä työskennellyt Huy Tan Finaviasta.
Huy Tanilla on pitkä kokemus alalta ja hän nauttii työstään. ”Työni ytimessä on tarjota asiakkaille kaapelit ja kuparit eli tietoliikenteen fyysiset elementit. Pidän erityisesti siitä, että työpäivät ovat sisällöltään vaihtelevia. Jokaiseen päivään mahtuu sopivasti uusia haasteita”, hän hymyilee.
Tietoliikenteen toimivuus vaikuttaa matkustajakokemukseen
Tietoliikenne on lentokentillä yhtä perustavanlaatuista kuin sähkö. Sen on toimittava katkeamattomasti, jotta palvelut matkustajille ja lentoaseman yrityksille pyörivät häiriöttä. Tan kuvaa työtään taustalla näkymättömäksi, mutta kriittiseksi tekijäksi matkustajakokemuksen kannalta.
"Kun kaikki toimii, harva ajattelee meitä. Mutta heti kun jokin ei toimi, meidän puoleemme käännytään nopeasti. Syy voi myös olla aivan muualla kuin tietoliikenteessä. Jos automaattinen lennolle kirjautuminen ei esimerkiksi toimi, ei se välttämättä liity meihin. Ongelmanratkaisu ja yhteen hiileen puhaltaminen ovat kuitenkin meillä verissä. Lisäksi yksikössämme on laaja osaaminen, joten tilanne ratkeaa yleensä nopeasti”, hän huomauttaa.
Finavia on houkutteleva työpaikka IT-asiantuntijoille
Tanin mielestä Finavia on ainutlaatuinen ympäristö IT-osaajalle.
”Lentoasema on kuin kaupunki, jossa on laaja infrastruktuuri. Tietoliikenneverkostot kattavat koko lentoaseman ja sen huoltorakennukset, kenttien valaistuksen ja monet tärkeät tukipalvelut. Täällä oma osaaminen vahvistuu joka päivä, ja väistämättä oppii jatkuvasti uutta. Lentoasema on myös kansainvälinen toimintaympäristö, joka tuo oman mukavan mausteensa työarkeen.”
Finavia tarjoaa IT-asiantuntijoille monia mahdollisuuksia urapolulla. Erilaisia tehtäviä ja projekteja on paljon. Huy Tan kertoo, että työntekijöitä myös kannustetaan hakeutumaan kiinnostaviin tehtäviin tai osallistumaan projekteihin.
”Lisäksi kehityskeskusteluissa voi nostaa esiin omia mielenkiinnon kohteitaan tai kehittymisen tarpeitaan.”
Palvelupäällikkönä hän kokee työtehtävänsä näköalapaikkana alalla.
”Lentoliikenne on tarkasti säädeltyä, joten uusien teknologioiden käyttöönotossa edetään harkiten. Sikäli emme voi olla IT-alan edelläkävijöitä samalla tavalla kuin vapailla markkinoilla toimivat yritykset. Seuraamme kuitenkin tarkasti, miten voimme oikealla hetkellä hyödyntää uusimpia järjestelmiä esimerkiksi toimintavarmuuden ja turvallisuuden varmistamiseksi."
IT-alan asiantuntijoilla on tärkeä rooli lentoaseman sujuvan toiminnan varmistajana
Artikkeli julkaistu
03.03.2025 klo 10:04

Ihmisiä & Ilmailua
Lentoasemalla kaikki tähtäävät samaan tavoitteeseen: sujuvaan ja turvalliseen matkustamiseen. Jos Helsinki-Vantaan lentoasemalla tietoliikenne takkuaa, hälyttää IT-yksikössä yleiskaapeloinnin palvelupäällikkö Huy Tanin puhelin nopeasti.