Ohita navigaatio

Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n peruskorjauksen viimeinen vaihe alkaa - kiitotie suljettuna 14.4.-31.8.2025

Lehdistötiedote
Artikkeli julkaistu
19.02.2025 klo 10:54
Kiitotie, jossa näkyy valkoisia laskeutumisviivoja.
Vastuullisuus
Finavia toteuttaa kesällä 2025 Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n (kiitotie 15/33) remontin, jonka takia kiitotie on kiinni 14. huhtikuuta – 31. elokuuta 2025. Kiitotieremontti on osa normaalia elinkaarihallintaa ja edellytys lentoliikenteen sujuvalle operoinnille.

Remontin aikana Finavia peruskorjaa kiitotien eteläpäädyn, rullaustiet ja uusii kiitotien lähestymislaitteita. Remontin yhteydessä uusitaan lentotoiminnan ympäristövaikutusten vähentämisen kannalta tärkeät hulevesiviemärit ja -kaivot yhteensä 2,4 kilometrin matkalta. Lisäksi alueella olevaa sähköinfrastruktuuria uusitaan yhteensä 30 kilometrin matkalta. Uusittuun sähköjärjestelmään kuuluu muun muassa kenttävalojärjestelmä, joka on nykyistä järjestelmää toimintavarmempi ja energiatehokkaampi.

Remontin valmistelevia töitä on tehty vuonna 2024 ja alkuvuodesta 2025. Valmistelevien töiden aikana kiitotie on normaalisti käytössä, mutta tarpeen mukaan kiitotien käytössä voi esiintyä lyhytkestoisia rajoituksia. Kiitotiellä remontti alkaa 14.4. ja päättyy 31.8.2025. Tämän jälkeen kiitotietä ympäröivillä alueilla tehdään muutaman viikon ajan viimeisteleviä töitä, joilla on hetkellisiä vaikutuksia kiitotien käyttöön päiväaikaan.

”Elinkaarihallinta, säännölliset kausikorjaukset ja tarkastukset ovat ehdottoman tärkeitä turvallisen ja sujuvan lentoliikenteen varmistamiseksi”, Helsinki-Vantaan lentoaseman asemataso- ja kiitotietoiminnasta vastaava johtaja Jani Elasmaa Finaviasta sanoo.

Kiitotien päätyjen peruskorjauksen kokonaisarvo on lähes 30 miljoonaa euroa, josta vuoden 2025 osuus on 18,5 miljoonaa euroa. Projektiin kuuluva kiitotien pohjoispäädyn peruskorjaus toteutettiin kesällä 2023.

Vaikutukset lentoliikenteeseen, lentoonlähtöihin ja laskeutumisiin

Korjaustöiden aikana kiitotie 2 on poissa käytöstä, joten Helsinki-Vantaan lentoasemalla käytössä olevien kiitoteiden määrä vähenee väliaikaisesti. Helsinki-Vantaalla on kaksi muuta kiitotietä, jotka ovat käytössä normaalisti, mutta haastavissa tuuliolosuhteissa yhden kiitotien vaje voi heijastua lentojen aikatauluihin. Erityisesti voimakas kaakkois- ja luoteistuuli voivat vaikuttaa siihen, miten lentokoneet voivat käyttää kahta käytössä olevaa kiitotietä.

”Kiitotie 2:n peruskorjauksen loppuun saattaminen on tärkeä osa Helsinki-Vantaan kiitotieinfrastruktuurin elinkaarihallintaa. Ymmärrämme, että remontilla on vaikutuksia myös lentoaseman ulkopuolella, ja otamme kaikessa toiminnassamme huomioon sen, miten voimme vähentää remontinaikaisia vaikutuksia. Pahoittelemme mahdollista haittaa matkustajille. Kiitotien korjaus on ehdoton edellytys sille, että kiitotietä voidaan käyttää myös tulevaisuudessa”, Jani Elasmaa sanoo.

Remontin takia lentokoneiden laskeutumissuunnat poikkeavat tavanomaisesta. Remontin aikana laskeutuvat lentokoneet käyttävät kiitoteitä 1 ja 3, mikä lisää meluvaikutuksia tilapäisesti muun muassa Keravan, Tuusulan ja Järvenpään alueilla. Lisäksi remontin aikana kiitotien 2 lentoonlähdöt siirtyvät kiitoteille 1 ja 3, joka lisää lentoon lähtevien koneiden määrää pääosin etelän suuntaan näiltä kiitoteiltä. Kesän aikana Finavia ottaa lentoaseman lähiympäristössä tehtävissä melumittauksissa huomioon kiitoteiden muuttuneen käytön ja sen aiheuttamat meluvaikutukset.

Kiitotieremontin aloitus sijoittuu aikataulullisesti lähelle kesäkauden alkua, jolloin operaatiomäärät Helsinki-Vantaalla kasvavat. Lentoliikenteen kansainvälinen kesäkausi alkaa aina maaliskuun viimeisestä sunnuntaista.

”Odotamme tulevasta kesäkaudesta vilkaista ja olemme tehneet paljon töitä sen eteen, että lentoyhtiöiden operointi Helsinki-Vantaalla on sujuvaa remontista huolimatta”, Jani Elasmaa sanoo.

FINAVIA OYJ
Viestintä

Faktalaatikko Helsinki-Vantaan kiitotie 2:sta

Kiitotie 2

Helsinki-Vantaan kiitotie 2 eli niin kutsuttu poikittaiskiitotie on 2 900 metriä pitkä ja 60 metriä leveä. Jotta lentoonlähtöjä ja laskeutumisia voi tehdä tehokkaasti eri suuntiin, kiitotie 2 on rakennettu eri ilmansuuntaan kuin kiitotiet 1 ja 3.

Kiitotie 2:n rakentamista alettiin suunnitella heti 1950-luvulla, kun lentoasema avautui. Tällöin käytössä oli vain yksi kiitotie, eikä vaihtoehtoisen kiitotien käyttäminen vaikeiden tuuliolosuhteiden aikana ollut mahdollista.

Nyt remontoitavan eteläpäädyn lisäksi kiitotien pohjoispääty remontoitiin kesällä 2023. Lisäksi kiitotien keskiosa peruskorjattiin vuonna 2017.

Miksi kiitotie 2:sta käytetään myös nimeä 15/33?

Lentoasemien kiitotiet saavat nimensä kompassisuuntien mukaan. Käytäntö on maailmanlaajuinen.

Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n kompassisuunta on 150 astetta, joten sen tunnusluku on 15. Koska kiitotietä voidaan käyttää molempiin suuntiin, toinen suunta on 180 astetta suurempi. Näin kiitotien 2:n toiseksi tunnusluvuksi lasketaan 15 + 18 = 33. Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n numerointitunnus on yhdistelmä molemmista luvuista eli 15/33.

Puhekielessä käytetään usein nimitystä ”Kiitotie 2”, joka perustuu Helsinki-Vantaan kiitoteiden valmistumisjärjestyksen. Kiitotie 1 avattiin vuonna 1952, kiitotie 2 vuonna 1956 ja kiitotie 3 vuonna 2002.