Ohita navigaatio

Mille lähtöportille lentokone pysäköidään? Finavian ammattilaiset kertovat lentokoneiden paikoitussuunnittelusta

Artikkeli julkaistu
05.06.2024 klo 11:51
Lennonjohtotorni
Ihmisiä & Ilmailua
Helsinki-Vantaan asematasolla on lähes 40 matkustajasiltaa, joihin lentokoneet pysäköidään lennon saapuessa lentoasemalle. Jokaisen saapuvan lentokoneen pysäköintipaikka suunnitellaan tarkasti etukäteen.

– Lentokoneiden paikoitussuunnittelussa otetaan huomioon niin lentoyhtiön tarpeet kuin lentokoneen tyyppi ja koko, lennon aikataulu, kulkuetäisyydet ja palvelut terminaalissa, matkustajasillan tyyppi, vaihtomatkustajien määrä ja esimerkiksi sääolosuhteet, Helsinki-Vantaan asematasotiimin Duty Manager Pauli Halme Finaviasta sanoo.

Finavian asematasotiimin tavoitteena on luoda pysäköintisuunnitelma, joka on turvallinen ja palvelee lentoyhtiöitä ja matkustajia parhaiten. Lentoja on päivittäin noin 400.

– Kaikki, mitä asematasolla tapahtuu, otetaan suunnittelussa huomioon. Osalla saapuvista lentokoneista voi olla huolto- ja palvelutarpeita, ja toisaalta talvisina päivinä meidän täytyy varmistaa, että Finavian talvikunnossapidolla on edellytykset pitää asemataso puhtaana.

Pauli Halme Finaviasta

Kuva: Pauli Halme työskentelee Finavian asematasotiimissä lentokoneiden paikoitussuunnittelun parissa.

Helsinki-Vantaan lentoasemalle lentää 40–50 eri konetyyppiä

– Meille lentää noin 40–50 erilaista lentokonetyyppiä, joista vähän yli puolet lentää säännöllisiä reittilentoja.

Jokaiselle lentokoneelle suunnitellaan pysäköintipaikka hyvissä ajoin ennen saapumista.

– Helsinki-Vantaalla on yhteensä noin 40 matkustajasiltapaikkaa, mutta määrä ei ole kiinteä, sillä muutaman siltapaikan rakenteet mahdollistavat joko yhden laajarunkokoneen tai kahden kapearunkokoneen pysäköimisen samaan aikaan. Tarvittaessa käytämme matkustajasiltojen lisäksi asematason ulkopaikkoja pysäköintiin.

Pysäköintipaikat ovat tyypillisesti varatuimpia kolme kertaa päivässä: aamuisin kello 6–8, iltapäivisin kello 15–17 ja öisin noin kello 23 alkaen.

– Öisin suurin osa matkustajasilloista on varattuna yöpyvillä ilma-aluksilla. Päivisin lentokoneiden pysäköintiajat ovat lyhyitä, jopa vain tunnin mittaisia. Iltaisin ja öisin lentokoneet pysäköidään pidemmäksi aikaa, jopa päiviksi, jos ilma-alusta vaikkapa huolletaan.

Kuva: Lentokone pysäköitynä asematasolle.

Välillä lentokoneita myös hinataan asematasolla. Yleisin syy on se, että lentokone siirretään sen huoltotoimenpiteitä varten.

– Toisinaan lähteviä lentokoneita hinataan matkustajasiltoihin, sillä tavoitteemme on, että mahdollisimman moni lento lähtisi matkustajasillasta. Se on sekä lentoyhtiöille että matkustajille sujuva tapa lähteä matkaan.

Tutustu Finavian asematasotiimiin

Finavian Apron Management, eli asematasotiimi, vastaa Helsinki-Vantaalla asematason toiminnan ja sen turvallisuuden valvomisesta, marshaller-toiminnasta, jäänpoistotoiminnan koordinoinnista, lentokoneiden paikoitussuunnittelusta, lentokoneiden kääntökapasiteetin hallinnasta, maaliikennekoulusta, Eurocontrol-yhteistyöstä sekä asematason tilannekuvan ylläpitämisestä yhteistyössä lennonjohdon kanssa.

– Noin 40 hengen joukosta löytyy marshallereita, maaliikennekoulun opettaja, ja asematason operatiivisen työn ammattilaisia kolmesta eri tiimistä. Palvelemme lentoyhtiöitä ja muita sidosryhmiämme ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä, Pauli Halme sanoo.

Kuva: Finavian asematasotiimin työskentelyä.

Lue myös

Tutustu marshallerin työhön Finaviassa: lentoaseman ”sheriffi” vastaa asematason turvallisuudesta

Seikkailija, taistelija, pelastaja: Janne Lehtonen kuvailee työtä Finavian pelastuspalvelussa ainutlaatuiseksi kokemukseksi

Miten lentokoneiden jäänpoistoa tehdään?

Ura Finaviassa