‒ Kiitotien rakenteiden on oltava ensiluokkaiset siihen kohdistuvan valtavan kuormituksen vuoksi. Säännölliset kausikorjaukset ja tarkastukset varmistavat turvallisen ja sujuvan lentoliikenteen, Helsinki-Vantaan lentoaseman asemataso- ja kiitotietoiminnasta vastaava johtaja Jani Elasmaa Finaviasta sanoo.
Helsinki-Vantaan kiitotie 3:n kunnostustöiden kesto on 15.4.-12.6.2024. Remonttiin sisältyvät kiitotielle johtavien rullausteiden päällystekorjaukset ja kiitotien sulkutoimenpiteiden yhteydessä tehtävät kunnostustyöt erityisesti kenttävalojärjestelmiin.
‒ Huhtikuussa korjaustyöt alkavat kiitotie 3:n sulkujärjestelyillä ja korjattavien alueiden kenttävalojen purkutöillä. Sen jälkeen käynnistyvät maarakennustyöt ja asfaltointityöt rullausteillä ja osittain myös kiitotiellä. Lopuksi asennamme kenttävaloja ja teemme kiitotien huoltotöitä.
Kiitotie 3:n remontti vaikuttaa lentokoneiden nousu- ja laskeutumissuuntiin
Kunnostustöiden aikana kiitotie 3:lle ei voi laskeutua, joten lentokoneiden laskeutumissuunnat poikkeavat normaalista. Laskeutumisiin käytetään ensisijaisesti kiitotietä 2 (15/33) luoteen suunnasta ja kiitotietä 1 (22L) koillisen suunnasta.
Lähtevät lennot nousevat ensisijaisesti kiitotieltä 1 lounaan suuntaan, käyttäen joko vähämeluisille ilma-aluksille julkaistuja lentoonlähtöreittejä tai lennonjohdon antamia ohjaussuuntia. Lähtevät lennot ohjataan samoihin suuntiin kuin normaalisti, kun ne lähtevät kiitotie 3:lta. Tarvittaessa myös kiitotie 2:sta etelän suuntaan voidaan käyttää vähämeluisten suihkukoneiden lentoonlähtöihin.
Kiitotie 3:n kunnostustöillä ei ole vaikutusta Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajaliikenteen sujuvuuteen.
− Helsinki-Vantaan kaksi muuta kiitotietä ovat käytössä remontin aikana ja varmistavat lentokapasiteetin riittävyyden. Kiitotie 3:n kunnostustyöt ovat tärkeä osa Helsinki-Vantaan infrastruktuurin elinkaarihallintaa, ja teemme kaikki toimenpiteet, jotta työt valmistuisivat kesäkuun puolivälissä, johtaja Jani Elasmaa sanoo.
Faktalaatikko: Helsinki-Vantaan kiitotiet
- Helsinki-Vantaan ensimmäinen kiitotie valmistui Helsingin olympialaisiin vuonna 1952. Toisen kiitotien raivaus- ja louhintatyöt alkoivat vuonna 1953, ja se valmistui 1 800 metrin pituisena vuonna 1956. Nykyisin vuonna 1956 valmistuneesta kiitotiestä käytetään nimitystä kiitotie 2. Molempia kiitoteitä on pidennetty myöhemmin, jotta suuret ja painavat koneet saavat tarvitsemansa tilan nousu- ja laskukiitoon. Kiitotie 2 saavutti nykyisen 2 900 metrin mittansa vuonna 1973.
- Nykyään Helsinki-Vantaalla on kolme kiitotietä. Uusin, 3 000 metriä pitkä kiitotie 3 valmistui vuonna 2002.
- Lentoasemien kiitotiet saavat nimensä kompassisuuntien mukaan, ja sen takia kiitotie 2:sta käytetään myös nimeä kiitotie 15/33. Käytäntö on maailmanlaajuinen.
- Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n kompassisuunta on 150 astetta, joten sen tunnusluku on 15. Koska kiitotietä voidaan käyttää molempiin suuntiin, toinen suunta on 180 astetta suurempi. Näin kiitotien 2:n toiseksi tunnusluvuksi lasketaan 15 + 18 = 33. Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n numerointitunnus on yhdistelmä molemmista luvuista eli 15/33.