Ivalon lentoaseman historia juontaa juurensa vuoteen 1943, kun saksalaiset sotilaat rakensivat sen. Saksalaiset myös tuhosivat kentän vetäytyessään Lapista toisen maailmansodan päätteeksi. Uudelleen lentokenttä kunnostettiin vuonna 1950 ja Aero Oy, nykyinen Finnair, aloitti lennot Rovaniemen ja Ivalon välillä vuonna 1955.
1950-luvulla Ivalon lentokenttä oli tärkeä asema myös kullankaivajille, joita sieltä lennätettiin erämaahan.
Matkustajamäärien kasvaessa 1970-luvulla lentoasemaa laajennettiin, ja vuonna 1975 lentoasemalta alkoi ympärivuotinen reittiliikenne Helsingistä Ivaloon. Finavia on palkinnut Ivalon vuoden lentoasemana kaksi kertaa, vuosina 2001 ja 2017.
Kuva: Ivalon lentoaseman matkustaja- ja lennonjohtorakennus noin 1960-luvulla. / Suomen Ilmailumuseo.
Lentojen määrät vaihtelevat vuodenajan mukaan
Ivalon lentoasema sijaitsee Törmäsessä noin 11 kilometrin päässä Ivalon keskustasta ja 25 kilometriä Saariselältä.
Sesonkikausi on joulukuusta pääsiäiseen, jolloin koneita laskee ja nousee useampia vuorokaudessa. Kesällä lentoliikennettä on aktiivisemmin juhannukselta elokuun loppuun.
Lentoaseman päällikkönä kymmenen vuotta toiminut Jarmo Pyhäjärvi kertoo matkustajamäärien toipuneen hyvin koronan jälkeen. Lentoliikenne on palautunut hyvälle tasolle ja alkanut vuosi on ollut vilkas.
Lentoasema on kiinnostava näyttämö TV-ohjelmiin ja elokuviin
Ivalon lentoasema mahdollistaa sujuvat yhteydet pohjoisen matkailuelinkeinolle. Kentän sijaintia arvostavat lomailijat, mutta se on kiinnostava kohde myös monelle muulle. Esimerkiksi rallitallit ja rengasvalmistajat testaavat kalustoaan ja tuotteitaan Ivalossa säännöllisesti.
Myös elokuva- ja televisiotuotantoja on kiinnostanut pohjoinen kenttä.
– Esimerkiksi Ivalo-sarjan ensimmäinen kausi kuvattiin meillä, ja uuden kauden kuvaukset käynnistyvät nyt keväällä. Samoin elokuvassa Skimbagirls lentoasema saa mukavasti näkyvyyttä. Grand Tour -ohjelman erikoisjaksossa 2022 Ivalon lentoasema pääsi parrasvaloihin, kun ohjelman tähdet päästelivät täällä autoillaan.
Kuva: Belgian kuningas Baudouin ja kuningatar Fabiola Ivalon lentoasemalla 19.6.1969. / Markku Lepola Museovirasto.
Pyhäjärvi toteaa tuotantoyhtiöiltä tulevan paljon kiitosta siitä, miten sujuvasti ja joustavasti kuvausten ennakkotyöt sekä varsinaiset kuvaukset lentoasemalle hoituvat. Oiva esimerkki hyvästä palvelusta on myös kiitoskirje Suomen Pankilta.
– Euroopan keskuspankin johtoa saapui Helsingistä Ivaloon reittikoneella, ja he olivat vaikuttuneita palveluasenteestamme täällä pohjoisen pienellä kentällä. Suomen Pankki välitti meille heiltä kiitoksen ja se lämmitti kyllä mieltä.
Snowhow on EU:n pohjoisimmalla lentoasemalla avainasemassa
Ivalon lentoasemalla on totuttu monenlaisiin sääolosuhteisiin. Erityisesti talvikaudella keli voi olla haastava.
– Kova myrskytuuli ja lumituisku voivat olla hankalia sääoloja lentoliikenteelle. Meidän ammattitaitomme ja osaamisemme ovat silloin avainasemassa kiitotien hyvän kunnon takaamiseksi. Erään kerran sää oli todella hurja, mutta laskeutumassa olleen koneen kapteeni päätti silti laskeutua meille. Kone saatiin laskuun suunnitellusti ja turvallisesti. Jälkeenpäin kapteeni totesi, ettei ollut koskaan niin kovaa lumipyryä ja talvimyrskyä kokenut aiemmin.
Kuva: Ivalon lentoasema vuonna 2016.
Pyhäjärvi painottaa, että haastavissa keliolosuhteista tärkeintä on saada lentokoneet matkustajineen maahan turvallisesti.
– Se on aivan ykkösasia. Panostamme kiitotien kunnossapitoon ja henkilöstön talviosaaminen on todella korkeaa. Seuraamme talvimyrskypäivinä erityisen tarkasti sääennusteita, jotta voimme varautua nopeisiinkin säävaihteluihin.
Tutustu Ivalon lentoaseman historiaan ja merkkipaaluihin
Artikkelin pääkuva: Ivalon lentoasema vuonna 1956 / Matti Poutvaara Museovirasto