‒Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n peruskorjaukseen liittyy paljon vanhan infrastruktuurin korjausta, minkä takia projekti on laaja ja monimutkainen. Kiitotien remontoinnin lisäksi kesän aikana parannetaan hulevesiviemäröintiä, jotta lentotoiminnan vaikutuksia lähialueille saadaan vähennettyä entisestään, sanoo Helsinki-Vantaan lentoaseman asemataso- ja kiitotietoiminnasta vastaava johtaja Jani Elasmaa Finaviasta.
Helsinki-Vantaan lentoasemalla on kolme kiitotietä. Kesän 2023 remontti keskittyy kiitotie 2 (15/33) eli niin sanotun poikittaiskiitotien pohjoispäätyyn. Työt alkavat toukokuussa ja ne päättyvät syyskuun alkuun mennessä. Normaalisti käytössä olevien kiitoteiden 1 ja 3 ansiosta remontti ei vaikuta matkustaja- tai lentoliikenteeseen.
Remontti vaikuttaa lentoonlähtö- ja laskeutumissuuntiin Helsinki-Vantaalla, sillä kiitotie 2:lle ei korjaustöiden aikana voi laskeutua. Touko-elokuussa laskeutumiset Nurmijärven suunnasta vähenevät ja samalla lisääntyvät Koillis-Vantaan ja Keravan suunnasta. Potkurikoneet tekevät normaalisti lentoonlähtöjä kiitotie 2:lta Tikkurilan suuntaan.
Kiitotie 2:n peruskorjaus on kaksivuotinen hanke. Työt jatkuvat kesällä 2024, jolloin uusitaan kiitotien eteläpäädyn ja navigaatio- ja lennonvarmistuslaitteita.
Kiitotien peruskorjauksen lisäksi Finavia peruskorjaa Helsinki-Vantaan hulevesiviemäröintiä ja kiitotien alla olevia sähköjärjestelmiä. Viemäröintiä kehittämällä Finavia parantaa vesienhallintaa, mikä suojelee lähialueen ojia ja puroja kiitoteiltä valuvilta hulevesiltä.
Lue lisää
Finavian ympäristöinvestoinnit liki 10 miljoonaa euroa
Finavia tavoittelee hiilipäästöjensä vähentämistä lähelle nollaa
Vedyn ja autonomian avulla kohti nollapäästöjä
Maanalainen kosteikko edistää purojen ja vesistöjen kuntoa Helsinki-Vantaan lentoaseman lähialueilla
Tilastot: Finavian lentoasemilla 15,4 miljoonaa matkustajaa vuonna 2022