Ohita navigaatio

Finavia aloittaa kierrätetyn jäänpoistonesteen käytön Helsinki-Vantaan lentoasemalla

Artikkeli julkaistu
08.11.2023 klo 09:43
Lentokone Helsinki-Vantaan lentoaseman asematasolla länsisiiven edessä.
Vastuullisuus
Finavia aloittaa kierrätetyn propyleeniglykolin käytön lentokoneiden jäänpoistossa Helsinki-Vantaan lentoasemalla marraskuussa 2023.

– Otamme tänä talvena käyttöön kierrätetyn jäänpoistonesteen Helsinki-Vantaalla ensimmäistä kertaa. Kierrätetty propyleeniglykoli valmistetaan vastaamaan täysin uutta jäänpoistonestettä. Se on myös aiempaa ympäristöystävällisempi vaihtoehto, Helsinki-Vantaan asematasotoiminnoista vastaava johtaja Jani Elasmaa Finaviasta sanoo.

Helsinki-Vantaalla käyttöön otettavan kierrätetyn jäänpoistonesteen määrä on lähes 500 tonnia. Sen hyödyntäminen vähentää nesteen käytössä ja kuljetuksessa syntyviä hiilipäästöjä karkeasti 1500 tonnia talvikauden aikana.

Helsinki-Vantaalle toimitettava kierrätetty jäänpoistoneste tuotetaan kemikaaliyhtiö Clariantin tehtaalla Raumalla.

– Kiertotalous on yksi keskeisistä periaatteistamme Clariantissa ja olemme sitoutuneet tukemaan visiota kiertotaloudesta kestävien ja innovatiivisten kemikaalien avulla. Pyrimme vähentämään primaariraaka-aineiden käyttöä tuotteissamme, parantamaan toimintaprosessejamme jätteen minimoimiseksi ja tarjoamaan innovatiivisia ratkaisuja, joiden avulla jatkojalostusteollisuus voi siirtyä kiertotalouteen, Head of Operations Aviation Nordic Mats Holmström Clariantilta sanoo.

Kierrätettyä jäänpoistonestettä on viime vuosina otettu käyttöön myös muilla lentoasemilla esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Elasmaa uskoo, että kierrätetyn nesteen käyttö lisääntyy jatkossa.

– Tahtotilamme on, että voisimme rakentaa Helsinki-Vantaalle tarvittavan infrastruktuurin, jotta voisimme tulevaisuudessa itse kierrättää käyttämäämme jäänpoistonestettä täällä lentoasemalla.

Elasmaan mukaan tällä hetkellä jäänpoistoneste kierrätetään keräämällä se talteen esimerkiksi imuautojen ja asematason erillisten viemäreiden kautta, josta neste toimitetaan hyötykäyttöön jätevesipuhdistamoon.

– Nestettä käytetään vaihtoehtoisena hiilenlähteenä, joka korvaa metanolin käytön denitrifikaatioprosessissa. Sen avulla jäänpoistonestettä pystytään uusiokäyttämään, mutta sen elinkaari päättyy siihen.

Finavian tavoite on vähentää sen toiminnasta aiheutuvat hiilipäästöt nettonollapäästöjen tasolle vuoden 2025 loppuun mennessä. Se tarkoittaa, että Finavia vähentää päästöjänsä niin lähelle nollaa, kuin se on talous-teknillisesti mahdollista.

– Helsinki-Vantaalla tavoite saavutetaan jo vuonna 2024. Kierrätetyn jäänpoistonesteen käyttö on yksi keino edistää kiertotaloutta lentoasemallamme ja vähentää päästöjämme entisestään, Jani Elasmaa sanoo.

Lue myös

Helsinki-Vantaalla pilotoidaan vetyä raskaan lentoasemakaluston käyttövoimana ensimmäisenä Euroopassa

Helsinki-Vantaan uusi terminaali on saavuttanut arvostetun BREEAM-vastuullisuussertifikaatin

Pohjoismaiden ensimmäinen maanalainen kosteikko käytössä Helsinki-Vantaan lentoasemalla