‒ Meillä oli lentoasemalla maanantaina 12. joulukuuta 420 lentoa, joista liki 60 prosenttia pysyi aikataulussaan. Erityisesti meidän oman talvikunnossapitomme, lentoyhtiöiden ja maahuolintayhtiöiden sekä lennonjohdon ennakkovarautumisen sekä Ilmatieteen laitoksen tarkan ennusteen ansiosta saimme koneet matkaan hyvin, Helsinki-Vantaan asemataso- ja kiitotietoiminnasta vastaava Jani Elasmaa Finaviasta sanoo.
Sää oli erittäin huono. Lunta tuli paljon ja samaan aikaan tuuli voimakkaasti, minkä vuoksi saapuvien ja lähtevien lentojen määrää jouduttiin turvallisuussyistä rajoittamaan ja osa lennoista viivästyi. Finavia pystyi kuitenkin koko ajan pitämään käytössä kaksi rinnakkaista kiitotietä, mikä paransi lentoliikenteen sujuvuutta. Myös lentoyhtiöiden jäänpoistotoiminta sujui haastavista olosuhteista huolimatta hyvin.
Keski-Euroopan lentoliikenne kärsi myös talvisista olosuhteista. Osa Helsinki-Vantaan lennoista ei pystynyt lähtemään ajallaan tai laskeutui jopa tunteja myöhässä, kun kohdekenttien kiitoteiden olivat kiinni tai liikenteen määrä oli rajoitettu voimakkaasti.
Esimerkiksi aamupäivän aikana kuusi Riikaan ja Tallinnaan reititettyä lentoa laskeutui Helsinki-Vantaalle, joka toimi koneiden varakenttänä.
Yksittäisten lentojen kohdalla Euroopan säätilanne on heijastunut Helsinki-Vantaan matkatavaran luovutukseen. Matkatavaroiden odotteluaika on myöhään maanantaina illalla ja yöllä voinut venyä pitkäksi.
Matkalaukkuja on voinut myös jäädä Keski-Europan lentoasemille. Ne toimitetaan matkustajille jälkikäteen. Matkatavaroita voi tiedustella omalta lentoyhtiöltä.
Lue myös
Miksi lennot myöhästelevät lumimyräkässä? Lue Jani Elasmaan blogi: Finavian lentoasemien lumiosaaminen on monen lentokenttätoimijan saumatonta yhteistyötä