Finavian kehitysohjelma Helsinki-Vantaan lentoasemalla saavutti tärkeän merkkipaalun joulukuussa 2021, kun uusi terminaalilaajennus valmistui. Terminaalin puisesta alakatosta ja näyttävästä ulkolipasta on lyhyessä ajassa muodostunut ikoninen maamerkki.
─ Helsinki-Vantaan lentoasema on monille ensikosketus Suomeen, ja se on erinomainen paikka esitellä suomalaista rakentamisosaamista ja muotoilua. Uusi terminaali on valtaosin kotimaista laatutyötä, josta olemme todella ylpeitä, projektijohtaja Martti Nurminen Finaviasta sanoo.
Puupalkintokilpailun tuomariston mukaan terminaalista huokuu eri osapuolten yhteinen tahtotila läpi projektin toteutuksen. Lisäksi tuomaristo totesi, että vapaamuotoisen alakaton toteutus ja työnjälki on hieno esimerkki siitä, kuinka myös isoja kokonaisuuksia pystytään toteuttamaan kalustepuusepäntyön tarkkuudella.
Raisiossa tehdyn alakaton pintamateriaalina on suomalainen kuusi. Alakatto koostuu 500 yksilöllisestä CLT-elementistä, jotka on aseteltu paikoilleen yksi kerrallaan kuin valtava palapeli. Materiaalina ristiinliimatut CTL-elementit varmistavat, ettei katon muoto muutu ajan saatossa. Katon isojen korkeuserojen takia pisimmät matkustajat ulottuvat koskettamaan kattoa sen matalimmissa kohdissa. Aaltoilevan muodon lisäksi kattoon tuovat mielenkiintoa korkeuskäyriä jäljittelevät tasoerot.
Kuva: Lähikuva terminaalin lähtöaulan puisesta alakatosta ja sen muodostamista korkeuseroista ja katon muodosta.
─ Visuaalinen elämys ja matkustajalähtöiset ratkaisut tukevat matkailun sujuvuutta. Tavoitteemme on, että matkustajat saavat Helsinki-Vantaan lentoasemalla maailmanluokan matkustuskokemuksen ja suomalaisuus näkyy tiloissa ja muotoilussa.
Lue lisää
Helsinki-Vantaan kehitysohjelma
Helsinki-Vantaa uudistuu ─ Finavia avaa näyttävän terminaalin 1. joulukuuta
Energiatehokkuus on Helsinki-Vantaan kehitysohjelman ytimessä