“Olen tehnyt koko tähänastisen työurani lentoasemalla. Tulin 13-vuotiaana Helsinki-Vantaan lentoasemalle TET-harjoitteluun. Nyt olen ollut Finavialla töissä 12 vuotta.
Ennen nykyistä rooliani työskentelin yli kymmenen vuotta liikelentokoordinaattorina Helsinki-Vantaan lentoaseman asematasopalveluissa. Työni oli käytännönläheistä vuorotyötä asiakkaiden eli lentomatkustajien ja -miehistöjen parissa. Vastasin työvuoroissani Helsinki-Vantaan liikelentoterminaalissa palveluiden koordinoimisesta yksityis- ja liikelentokoneille.
Vähitellen minua alkoivat kiinnostaa työni taustat: mitkä asiat vaikuttavat työtäni koskeviin päätöksiin, ketkä ovat tärkeimpiä asiakkaitamme ja mihin meidän pitäisi yrityksenä panostaa enemmän. Aloin tuurata työni ohessa taloushallinnon tehtävissä, kuten laskutuksessa. Minua kiinnostivat luvut, liiketoiminnan kehittäminen sekä päätöksenteon taustalla olevat asiat, minkä vuoksi halusin kouluttautua ja edetä urallani.
Ensin opiskelin tradenomiksi Jyväskylän ammattikorkeakoulussa työn ohessa. Opintojeni alussa asetin kolmen vuoden tavoitteekseni opinnot LUT-yliopistossa ja viiden vuoden tavoitteekseni työn Business Controllerina. Valmistuttuani tradenomiksi saavutin ensimmäisen tavoitteeni, ja jatkoin opintojani opintovapaalla LUT-yliopiston laskentatoimen maisteriohjelmassa.
Pääsin heti ensimmäisenä kesänä Finavian talousyksikköön harjoitteluun, ja sain työn controllerina jo ennen valmistumistani kauppatieteiden maisteriksi. Pian tämän jälkeen minulle avautui mahdollisuus nykyiseen työhöni Helsinki-Vantaan kaupallisen liiketoiminnan Business Controllerina, joka on juuri sitä mitä tavoittelin. Yksikkömme kehittää Helsinki-Vantaan lentoaseman kaupallisia palveluita ja liiketiloja sekä vastaa muun muassa pysäköintiliiketoiminnasta.
Business Controllerina vastaan yksikön talousasioista ja tuotan tietoa päätöksenteon tueksi. Analyyseissa korostuvat muutkin kuin euromääräiset seikat. Aiemman työni ansiosta ymmärrän lentoaseman toimintaa laajasti ja osaan arvioida kaupallisten ideoiden vaikutuksia kokonaisvaltaisesti.
Työpäiväni ovat lennokkaita ja vaihtelevia. Yhtenä päivänä saatan koostaa edeltävän kuukauden tulosraporttia ja toisena ennustetta tuleville kuukausille tai jopa vuosikymmenelle. Kolmantena päivänä esittelen matkustajaennusteita kaupallisille kumppaneille ja neljäntenä osallistun lentoaseman kaupallisen tarinan ideoimiseen. Työn kehittävä ote antaa mahdollisuuden jättää oma kädenjälkeni tulevaisuuden lentoasemaan, mikä tekee työstäni innostavaa ja merkityksellistä.
Merkityksellisyyttä lisää osaamiseni arvostaminen. Työni on vastuullista ja haastavaa, mikä korostuu erityisesti ilmailualaa koettelevien kriisien aikana. Mitä epävarmempi maailman tilanne on, sitä tärkeämpää on minun tuottamani tieto päätöksenteon tueksi. Tässä näkyy myös työnantajan luottamus minuun. Olen elävä esimerkki siitä, että Finavialla on mahdollisuus kehittää, kehittyä ja tavoitella unelmiaan.”