Helsinki-Vantaan kehitysohjelman myötä taiteilija Karl Heinz Schultz-Kölnin keramiikkareliefi saa uuden paikan. Teos siirtyy yli 60 vuoden jälkeen ensimmäistä kertaa terminaalirakennuksen ulkopuolelle, Helsinki-Vantaan kehitysohjelmaan kuuluvan uuden multimodaalin matkakeskuksen juna-aseman yhdyskäytävälle. Sijaintiin, jossa kaupungista saapuvat matkailijat huomaavat sen varmasti.
– Upea keramiikkataideteos on ollut lentokentällä jo ennen montaa meistä. 1900-luvun puolivälistä saakka se on seurannut kentälle saapuvia matkailijoita, kertoo Finavian Helsinki-Vantaan lentoaseman taidekokoelmiin erikoistunut, eläkkeelle siirtynyt kehityspäällikkö Merja Haapanen.
Reliefi on ollut lentoasemalla esillä monessa paikassa, kuten tullilinjastossa ja matkatavaroiden luovutusalueella. Keramiikkataitelija Schultz-Köln toimi Arabian keramiikkataiteilijana 1950- ja 60-luvuilla, jolloin keramiikkareliefikin valmistui. Modernistinen teos muodostuu 54 taidekeramiikkalevystä, ja se on 4 metriä leveä ja 3 metriä korkea.
Teoksen historia alkaa jo vuodesta 1959
1960-luvulla julkaistusta Arkkitehti-lehden leikkeestä paljastuu teoksen historiaa: nimeämätön keramiikkareliefi on alun perin on sijoitettu 1952 valmistuneeseen Helsinki-Vantaan lentoaseman Makaava pilvenpiirtäjä -nimellä kulkeneeseen asemapaviljonkiin.
Wärtsilä lahjoitti teoksen Tie- ja vesirakennushallitukselle, ja se sijoitettiin väliaikaiseksi tarkoitettuun rakennukseen tullilinjaston yhteyteen. Lehden mukaan ajatuksena oli, että maalatun muraalin sijaan keraaminen teos voidaan säilyttää ja siirtää uuteen sijaintiin.
– Minulle oli yllätys, että reliefi on niinkin vanha. Kuvittelin, että teos oli tehty 1969 valmistuneeseen Ström-Tuomiston suunnittelemaan terminaaliin, jossa se oli esillä matkatavaraluovutuksessa, kertoo Haapanen.
– Muistan, kun aloitin urani Finavialla, Ström-Tuomiston terminaalirakennusta laajennettiin ja teos siirrettiin matkatavaranluovukseen 2B, hihnan 31 taakse. Siellä se on koristanut tilaa ihan viime vuosiin saakka.
Suomalainen taide ja muotoilu on iso osa asiakaskokemusta lentokentällä
– Taide on ehdottomasti merkittävässä asemassa siinä, miten hyvin matkustajat viihtyvät kentällä. Olemme halunneet tuoda kentälle teoksia, jotka kertovat suomalaisuudesta: tämä teos muistuttaa rikkaasta keraamisen muotoilun perinteestä, kertoo Haapanen.
–Arkkitehti-lehden leike 60-luvulta kuvaa vivahteikkaasti teosta: ’dynaamiset viivat sekä lasittamattomat ja lasitetut osat, vaaleansininen, oranssi, tummanvihreä, tiilenpunainen, tummansininen ja vaaleanvihreä ovat keskenään rikkaassa vuorovaikutuksessa’. Erityisesti abstraktin kuva-aiheensa takia teos on vielä tänäkin päivänä hyvin ajankohtainen ja kiinnostava.
Uudistuvan terminaali 2:n myötä suurelle teokselle tarjoutui mahdollisuus löytää uusi sijoituspaikka. Uuden terminaalin tunnelma tulee hyvin vahvasti heijastelemaan suomalaista luontoa ja siksi abstraktille Schultz-Kölnin teokselle haluttiin löytää toinen, sille paremmin sopiva paikka.
– Vuosina 2014–2021 teos on ollut piilossa katseilta, mutta nyt se tulee jatkamaan samaa polkua, millä se on aina ollutkin: tervehtimään lentokentältä lähteviä ja sinne saapuvia matkustajia.
Kerromme Tulevaisuuden lentoasema-juttusarjassa tarinoita ja kiinnostavia yksityiskohtia Helsinki-Vantaan kehitysohjelman takana. Helsinki-Vantaalla on käynnissä lentoaseman historian mittavin laajennushanke. Finavian jätti-investoinnin tavoitteena on kehittää lentoaseman palveluita ja asiakaskokemusta sekä vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa Euroopan johtavana vaihtokenttänä. Uusiutunut terminaali 2 avaa ovensa matkustajille 1.joulukuuta 2021.
Lue myös:
Helsinki-Vantaalle tuleva uusi matkakeskus tekee kulkuvälineen vaihtamisesta mutkatonta