Laajennettuun terminaali 2:een liittyvä uusi matkakeskus on eri liikennemuotojen solmukohta, josta on näppärä yhteys paikallis- ja kaukoliikenteen bussiterminaaliin, pääkaupunkiseudun lähiliikenteen juna-asemalle, taksiasemalle sekä pysäköintitaloon.
– Juna-asemalle ja pysäköintitaloon pääsee lentoaseman lähtö- ja tuloaulasta kuivin jaloin, ja taksiasemalle ja bussiterminaaliin on vain muutaman askeleen matka. Eri liikennemuotojen alueet ovat selkeästi erillään toisistaan, mikä helpottaa suunnistamista. Uusi järjestely myös parantaa turvallisuutta, sillä eri alueille päästäkseen jalankulkijan ei tarvitse ylittää yhtäkään moottoriajoneuvoille tarkoitettua väylää, selittää projektipäällikkö Tuomo Lindstedt Finavialta.
Linja-auton lähtöä voi matkakeskuksen valmistuttua odotella huoletta mukavasti sisätiloissa, sillä pysäkeille on lyhyt matka ja suora näköyhteys esimerkiksi kahvilan ikkunasta.
– Uuden yhdyskäytävän ansiosta kehäradan juna-aseman ja terminaali 2:n välimatka lyheni sadoilla metreillä, joten asemalaiturille pääsee tuloaulasta muutamassa minuutissa. Saatto- ja noutoliikenteelle on varattu entistä enemmän tilaa heti terminaalin pääsisäänkäynnin edestä, ja taksien odotusalue on erillään saattoliikenteestä. Saatto- ja noutoliikenteen pikaparkki sekä uusi pysäköintitalo ovat niin ikään terminaalin välittömässä läheisyydessä.
Lentoasema on joukkoliikenteen solmukohta ja paikallinen palvelukeskittymä
Uusi matkakeskus edistää omalta osaltaan eri liikennemuotoja linkittävien matkaketjujen toimivuutta. Muutosten myötä Helsinki-Vantaalle pääsee myös entistä helpommin ja mukavammin ilman omaa autoa. Kehäradan paikallisliikenne yhdistää lentoaseman kaukojunaliikenteeseen: esimerkiksi Tikkurilaan pääsee P-junalla noin kymmenessä minuutissa, Pasilaan vajaassa puolessa tunnissa.
– Kätevä yhteys lähijuna-asemalle tuo myös Helsinki-Vantaan palvelut entistä paremmin lähialueen asukkaiden ulottuville. Remontin valmistuttua lentoasema on monipuolinen paikallinen palvelukeskittymä ravintoloineen ja kahviloineen, ruokakauppoineen ja apteekkeineen. Toisaalta moni lentoasemalla ja lähialueella työssä käyvä käyttää samoja joukkoliikenneyhteyksiä kuin lentoaseman asiakkaatkin, Lindstedt kuvailee.
Pyöräparkki palvelee myös työmatkapyöräilijöitä
Uudistuneeseen kokonaisuuteen kuuluu myös uusi pyöräparkki sekä entistä sujuvampi ja turvallisempi kulkuyhteys pyöräilijöille. Kameravalvotussa pyöräparkissa on kymmeniä tukevia telineitä, joihin pyörän saa lukittua rungosta. Alue on katettu, joten kulkupeliä ei tarvitse jättää sään armoille.
– Lentoasemalla ei aiemmin ollut varsinaista pyöräparkkia lainkaan, joten tämä on iso parannus esimerkiksi niille, jotka haluavat saapua lentoasemalle töihin polkupyörällä. Remontissa rakennettiin maan alle myös työmatkapyöräilijöitä palvelevat uudet sosiaalitilat suihkuineen ja pukuhuoneineen, Lindstedt kertoo.
Finavia on saanut matkakeskuksen suunnitteluvaiheeseen 2,25 miljoonaa euroa ja toteutukseen 7,38 miljoonaa euroa EU-rahoitusta.
Kerromme Tulevaisuuden lentoasema-juttusarjassa tarinoita ja kiinnostavia yksityiskohtia Helsinki-Vantaan kehitysohjelman takana. Helsinki-Vantaalla on käynnissä lentoaseman historian mittavin laajennushanke. Finavian jätti-investoinnin tavoitteena on kehittää lentoaseman palveluita ja asiakaskokemusta sekä vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa Euroopan johtavana vaihtokenttänä. Uusiutunut terminaali 2 avaa ovensa matkustajille 1.joulukuuta 2021.
Lue myös: