Finnairin tiedotteen mukaan uuden työkalun avulla osa lentoasemalla tapahtuvasta manuaalisesta koronavirukseen liittyvien matkustusasiakirjojen tarkastamisesta voidaan digitalisoida. Työkalun avulla matkustajat voivat jo etukäteen tehdessään lähtöselvityksen verkossa tai Finnairin mobiilisovelluksen kautta vahvistaa, että heillä on matkalle tarvittavat koronatodistukset. He saavat vahvistuksen asiakirjoilleen yhdessä sähköisen tarkastuskortin kanssa.
”Tavoitteemme on, että matkustaminen olisi sujuvampaa asiakkaillemme. Ilmoittamalla koronavirustodistuksistaan etukäteen asiakkaat voivat lentoasemalla mennä suoraan Bag Drop - pisteelle ja turvatarkastuksen kautta lähtöportille. Matkaan voi myös lähteä luottavaisemmin, kun on saanut vahvistuksen vaadituille asiakirjoille jo etukäteen”, kertoo lentoaseman asiakasprosesseista vastaava Sami Suokas Finnairilta.
Finnair muistuttaa, että matkustajien tulee kuitenkin olla valmiita esittämään todistukset kohdemaassa, jos paikalliset viranomaiset niitä kysyvät. Lentomatkustaja on aina itse vastuussa maahantuloon oikeuttavista asiakirjoista ja niiden oikeellisuudesta.
Digitaalinen työkalu otetaan käyttöön vaiheittain. Ensimmäisessä vaiheessa 3. joulukuuta 2021 alkaen työkalua voi käyttää matkustaessa Suomesta Alankomaihin, Belgiaan, Espanjaan, Itävaltaan, Kreikkaan, Latviaan, Liettuaan, Norjaan, Sveitsiin ja Tšekkiin. Ensi vuoden alkupuolella työkaluun lisätään uusi ominaisuus, joka sallii koronatodistusten lataamisen palveluun tarkastettavaksi. Sen myötä työkalu voidaan tarjota useampiin kohteisiin ja useammille asiakkaille.
Lähde: Finnairin lehdistötiedote 29.11.2021