–Tarkoituksenamme oli hyödyntää pandemian vuoksi vähentyneitä liikennemääriä. Korjaustöiden tekeminen asematasolla oli helpompaa hiljaisina aikoina, joten remontti saatiin toteutettua hyvin sujuvasti, kertoo Helsinki-Vantaan kiitotie- ja asematasotoiminnasta vastaava johtaja Jani Elasmaa Finavialta.
Remontin aikana kunnostettiin lentokoneiden rullausteiden ja asematason päällysteitä, lentokoneiden seisontapaikkoja ja hulevesiviemäriverkostoa. Töitä tehtiin myös lentoliikennealueella, minkä vuoksi kiitoteiden käytössä, lentokoneiden rullausreiteissä ja lentokoneiden pysäköinnissä oli käytössä tilapäisiä muutoksia.
─Vaikka lentoliikenne on hiljalleen palautumassa koronapandemiasta, lentoja on edelleen huomattavasti normaalia vähemmän. Sen takia kiitoteiden käyttöperiaatteiden muutokset eivät vaikuttaneet melunhallintaan yhtä paljon kuin normaalissa liikennetilanteessa, sanoo Finavian kestävän kehityksen johtaja Mikko Viinikainen.
Remonttien yhteydessä parannetaan muun muassa hulevesien hallintaa, jonka myötä lentoasematoiminnan ympäristövaikutukset pienenevät entisestään. Hulevesien asianmukaista käsittelyä tarvitaan esimerkiksi silloin, kun lentokoneille tehdään jäänestokäsittelyä.
Lentoliikennealueen remontin lisäksi Finavia sai syksyllä valmiiksi Helsinki-Vantaan kehitysohjelmaan kuuluvan, kaukolentoliikennealuetta palvelevan projektin. Se aikana asematasoa uudistettiin ja saneerattiin yli 300 000 neliömetrin alueelta.