Finavia on ottanut ensimmäisenä lentoasemayhtiönä käyttöön RunwaySense-alustan, josta saatavia tietoja voidaan hyödyntää arvioitaessa kiitotien kuntoa ja siinä tapahtuvia muutoksia.
─ Sää vaihtelee paljon kaikilla kahdellakymmenellä lentoasemallamme. Finavia on kuuluisa korkealaatuisesta snowhow-osaamisesta ja iloksemme pääsemme aloittamaan tulevan talvikauden Navbluen RunwaySense-alustaa käyttäen, sanoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson.
RunwaySense on palvelu, joka käyttää BACF-jarrutuslaskentatoiminnolla varustettujen Airbus A320- ja A330-lentokoneiden tietoja. Palvelun kautta saadaan reaaliaikainen tieto kiitotien kunnosta koneen laskeuduttua.
RunwaySense-tiedot noudattavat 4. marraskuuta voimaan tulleen ICAO Global Reporting Format (GRF) -menetelmän vaatimuksia. Ne auttavat lentoasemia seuraamaan kiitotieolosuhteita ja kohdentamaan kiitoteiden kunnossapitotoimintaa.
Palvelu laatii raportin, joka heijastaa lentokoneen todellista jarrutusta. Tarkan raportin avulla lentoaseman toimijat voivat kohdentaa kiitotien kunnossapitotoimia. Se on erityisen tärkeää lumisissa olosuhteissa ja mahdollistaa toiminnan tehostamisen sekä häiriöiden vähentämisen. RunwaySense kerää jatkuvasti kiitotien käyttöön perustuvaa reaaliaikaista tietoa kiitotien kunnosta.
─ Olemme ylpeitä siitä, että Finavia on valinnut Navbluen ja RunwaySensen kiitotien kuntoraportointiin. Palvelun käyttö parantaa lentokenttätoimintaa entisestään erityisesti Helsinki-Vantaan lentoasemalla, joka on keskeinen pohjoiseurooppalainen vaihtoasema. ICAOn GRF-menetelmä on tärkeä askel kiitoteiden turvallisuuden parantamisessa, mihin osallistumme mielellämme, toteaa Thomas Lagaillarde, Navbluen tuotevalikoima- ja ohjelmajohtaja kertoo yhtiön tiedotteessa.
Finavian kahdestakymmenestä lentoasemasta kuusi siirtyi käyttämäään RunwaySensea: Helsinki-Vantaan lentoasema, Oulu, Kittilä, Kuusamo, Ivalo, Rovaniemi.
Lue lisää
Merkittävin muutos 50 vuoteen: lentoasemat siirtyvä uuteen kiitoteiden kunnon määrittelytapaan