Helsinki-Vantaan läpi kulkee vuosittain noin 10 000 koiraa. Matkustajamäärien kasvaessa myös lemmikkimatkustajien ja avustajakoirien määrä lentoasemalla palaa normaaliksi.
– Vanhat lemmikkikäymälät ovat vakiinnuttaneet paikkansa ja olleet kovassa käytössä. Siksi päätimme laajentaa suosittua konseptia. Nyt terminaali 2:n uuden sisäänkäyntirakennuksen edustalle avattiin toinen ulkokäymälä, kertoo Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajapalveluyksikön päällikkö Hanna Hämäläinen Finaviasta.
Vuoden 2020 alussa Helsinki-Vantaalle avattiin kaksi ensimmäistä lemmikkikäymälää sisätiloihin: yksi terminaali 2:n vanhalle pääovelle ja toinen non-Schengen-alueelle.
Yksi Helsinki-Vantaan lemmikkivessoista sijaitsee porttialueella.
Finavia haluaa kiinnittää myös eläinten hyvinvointiin erityistä huomiota, jotta matkustaminen olisi mahdollisimman mukavaa kaikille matkustajille.
– Käymälät on suunniteltu ensisijaisesti koirille, mutta muutkin lemmikit voivat niitä käyttää. Kiinteät jätökset kerätään pussiin ja laitaan jäteastiaan kuten muutenkin koiraa ulkoiluttaessa. Hyvän hygieniatason ylläpitämiseksi Finavia hoitaa lemmikkikäymälöiden säännöllisen puhdistuksen.
Uusi ulkokäymälä on helppo löytää ja käyttää
Uudelle ulkokäymälälle valittiin keskeinen paikka terminaali 2:n edustalla bussiterminaalin puolella. Niin saapuvien kuin lähtevien matkustajien on helppo käyttää aluetta riippumatta siitä, millä kulkuvälineellä on saapunut. Myös lennolta saapuessa on alueelle lyhyt matka.
– Alue merkitään selvästi, jotta sen erottaa muista viheralueista. Bussilla saapuvalle alue on käytännössä heti nenän edessä. Uudesta pysäköintihallista tai juna-asemalta saapuva löytää alueen terminaalia lähimmästä ovesta ulos tullessaan bussiaseman kylttejä seuraten. Taksilla tai saattajan kyydillä saapuva löytää alueen laskeutumalla yhdet liukuportaat ja menemällä ulos lähimmästä ulko-ovesta, myöskin bussiaseman suuntaan. Terminaalissa on myös selkeät opasteet alueelle, Hämäläinen kertoo.
Uusi lemmikkivessa sijaitsee aivan bussiaseman edessä.
Lemmikkimatkustajien huomiointi on osa Helsinki-Vantaan loppusuoralla olevaa kehitysohjelmaa, joka kasvattaa lentoaseman kapasiteettia ja parantaa matkustajakokemusta.
– Lemmikit ja avustajakoirat ovat tärkeitä matkustuskumppaneita, joten myös tämän kohderyhmän tarpeet otettiin huomioon jo terminaalilaajennuksen suunnitteluvaiheessa. Suunnittelusta vastaa moniammatillinen tiimi, ja mukana on ollut useita lemmikinomistajia, joille asia on lähellä sydäntä.
Laajennetussa terminaalissa tilaa riittää kaikille
Hämäläinen muistuttaa, että laajennetusta terminaalista löytyy tilaa sekä eläimille että niitä esimerkiksi allergian takia vältteleville matkustajille. Ruumassa matkustavien eläinten asiointipiste on hieman syrjemmällä, jotta paikka olisi myös rauhallisempi eläimelle ja tämän omistajalle.
Hämäläisen mukaan myös muut kuin eläimen kanssa matkustavat matkustajat ovat ottaneet muutokset hyvin vastaan. Iso osa kiitoksista kuuluu lemmikkien omistajille.
– Eläimen kanssa lentävät matkustajat ovat hyvin vastuullisia: he tyypillisesti suunnittelevat matkaa etukäteen huolella ja pitävät huolta siitä, että matka sujuu mukavasti. Se näkyy positiivisena kokemuksena myös muille matkustajille, kiittää Hämäläinen.
Tutustu Helsinki-Vantaan lemmikkikäymälöihin