Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n laajennus koostuu terminaalilaajennuksesta ja siihen liittyvistä ulkoalueista. Matkustajien käyttöön tulee laajennuksen jälkeen terminaali 2:n laajennuksen lisäksi uusi nopeampi, säänsuojassa oleva kulkuyhteys terminaalista kehäradalle, pysäköintiin uudet parkkihallit P1 ja P2 sekä uudet bussilaiturit koiran ulkoilutukselle varattuine paikkoineen.
Kehitysohjelmaa päätettiin jatkaa koronakriisin aiheuttamista taloudellisista vaikeuksista huolimatta, koska se voi viruksen hellittäessä ja maailman avautuessa antaa etulyöntiaseman kilpailijoihin verrattuna. Kyseessä on Finavian historian mittavin kehityshanke.
Terminaali 2:n laajennusprojektissa rakennetaan ensin uudisrakennukset, jonka jälkeen tehdään muutostyöt olemassa oleviin tiloihin. Nykyiset lähtöselvitystoiminnot siirretään vanhoista tiloista uusiin, kun tilat ja järjestelmät saadaan otettua käyttöön. Nykyiset lähtöselvitysalueet muutetaan tämän jälkeen porttiodotusalueeksi.
Tällä hetkellä selvitetään, miten nykyisen terminaalin muutostyöt pystyttäisiin aloittamaan aiottua nopeammassa aikataulussa.
─ Tavoitteena on, että nykyisen terminaalin sisäiset muutostyöt pystyttäisiin aloittamaan jo ensi vuonna, kertoo Finavian projektipäällikkö Tuomo Lindstedt kehityshankkeen infotilaisuudessa.
Alun perin nykyisen terminaalin muutostöiden piti alkaa vasta 2022.
Luoto-elementti vangitsee katseen
Terminaali 2:n laajennuksen ulkokuori on valmis ja julkisivun ensimmäiset verhoilut on tehty. Pintaan tulee kaunis salmiakkikuvio, joka toistuu läpi laajennuksen. Sisäpuolella työt ovat täydessä vauhdissa.
─ Lähtöaulan merkittävimmän arkkitehtuurisen yksityiskohdan eli rakennuksen puisen alakaton asennus on aloitettu ja siellä on noin kymmenen prosenttia saatu paikoilleen, kertoo Lindstedt.
Saapuvien tason keskelle tuleva, suomalaista luontoa esittelevä Luoto-elementti rakentuu hyvää vauhtia. Kivenmurikat on jo tuotu paikalleen ja luonnonkivilattia valmis. Luoto tulee valmiina olemaan nähtävissä myös lähtevien tasolta.
─ Luoto on ensimmäinen katseenvangitsija Suomeen saapuvalle matkustajalle. Lähtevien ja saapuvien tason aukon kautta myös lähtevät näkevät sen, kertoo Lindstedt.
Terminaalilaajennuksessa on huomioitu terveysturvallisuustoimenpiteet koronavirusepidemian vuoksi muun muassa pisarasuojin sekä käsidesiautomaatein. Laajennuksessa matkustajatiloihin tulee entistä enemmän tilaa, jolloin turvaetäisyyksien pitäminen on luonnostaan helpompaa.
Terminaali 2:n laajennuksen ensimmäisessä aallossa otetaan käyttöön uusi bussilaituri. Sen läheisyyteen, terminaalilaajennuksen länsipuolelle, tulee viheralue sekä lennolle lähtevien koirien pissapaikka.
Uusi yhteys kehäradalle aiempaa nopeampi
Uudet parkkihallit P1 ja P2 ovat valmiina. Ne voidaan ottaa käyttöön heti, kun matkustajavirrat kasvavat. Parkkihallista on aiempaa lyhyempi matka kävellen terminaaliin.
Pysäköintihallien kaksi ensimmäistä kerrosta tulevat käyttöön lyhytaikaiseen pysäköintiin, kuten matkustajien saattamiseen ja noutamiseen. Ne otetaan käyttöön, kun viereen mahdollisesti rakentuva hotelli ja terminaali 2:n laajennus saadaan valmiiksi.
Uusi kulku kehäradan asemalle tulee terminaalilaajennuksen välittömään läheisyyteen ja on huomattavasti lyhyempi kuin nykyinen yhdyskäytävä.
Kehäradan kulkuyhteyden louhintatyöt on jo tehty. Tällä hetkellä asennetaan kuiluun tulevien seinien elementtejä ja näköalahissi on työn alla. Liukuportaat tulevat seuraavien viikkojen aikana.
─ Rakennustyöt etenevät hyvin aikataulussa, toteaa Lindstedt infossa.
Seuraavassa vaiheessa aloitetaan nykyisen terminaalin muutostyöt. Työt tullaan aloittamaan alkuvuodesta 2021 lähtöselvitysalueella 240-270, joka tullaan sulkemaan rakennustöiden ajaksi ja lähtöselvitystiskit tullaan poistamaan käytöstä.
Mitä kaikkea Helsinki-Vantaan remontissa tehdään? Lue lisää mittavasta investoinnista
Usein kysyttyjä kysymyksiä terminaali 2:n laajennuksesta
Finavian historian suurin kehityshanke etenee Helsinki-Vantaalla ─ VIDEO: tältä työmaalla näyttää