Ohita navigaatio

Kuopion lentoasema täyttää 80 vuotta – sotilaskentäksi perustetun lentoaseman läpi kulkee nykyään pääasiassa liikematkustajia

Lehdistötiedote
Artikkeli julkaistu
17.09.2020 klo 12:32
Arkistointipäiväys
Kuopion lentoaseman terminaali ulkopuolelta.
Matkustus
Kaksi Finavian lentoasemaa täyttää pyöreitä vuosia tänä vuonna. Kuopion lentoasema viettää tänä syksynä 80-vuotisjuhlaa ja Kokkola-Pietarsaaren lentokentällä juhlitaan 60-vuotispäivää.

Finavian verkostolentoasemat ovat oleellinen osa Suomen liikennejärjestelmää. Niillä on myös tärkeä merkitys Suomen historiassa. Saavutettavuus on Finavian strategian ytimessä ja edistämme suomalaisten hyviä liikenneyhteyksiä, sanoo verkostoliiketoiminnan johtaja Jani Jolkkonen Finaviasta.

80 vuotta täyttävä Kuopion lentoasema perustettiin alkujaan sotilaskentäksi. Sen historia limittyy kiinteästi Ilmavoimien historiaan. Suunnittelu alkoi sodan uhatessa ja lentokentän rakennustyöt samana päivänä kuin talvisota, 30. marraskuuta 1939. Ensimmäinen Ilmavoimien kone laskeutui kentälle 1940. Kuopion lentoasemasta tuli 1960 nykyisen Karjalan lennoston tukikohta, jollaisena se toimii yhä.

Matkustajalentoliikenne Kuopion lentoasemalta alkoi vuonna 1946, kun Finnair (ent. Aero Oy) lensi sinne ensilentonsa ja kenttä liittyi Finavian verkostoon. Nykyään suurin osa Kuopion lentoaseman läpi kulkevista matkustajista on liikematkustajia. Lentoasema sijaitsee ainutlaatuisella paikalla järvien ympäröimänä.

60 vuotta täyttävä Kokkola-Pietarsaaren lentoasema perustettiin palvelemaan ympäröivää Keski-Pohjanmaan rannikkoseutua. Alun perin se tunnettiin Kruunupyyn lentoasemana, ja nykyisen nimensä se on saanut kahden lähimmän kaupungin mukaan.

Kokkola-Pietarsaaren lentoasema on rakennettu matkustajalentoasemaksi ja se on toiminut porttina maailmalle rannikkoseudulla. Valtaosa kentälle suuntaavista on liikematkustajia.

Vallitsevasta koronaviruspandemiasta johtuen tärkeitä merkkipäiviä ei päästä juhlimaan lentoasemilla.

Katso lisää kuvia lentoasemista.