Helsinki-Vantaan lentoasema onnistui säilyttämään erittäin hyvät arvosanat myös poikkeusaikana, kertoo Airports Council International (ACI) järjestämä kansainvälinen Airport Service Quality -tutkimus (ASQ).
Kaiken kaikkiaan 84 prosenttia matkustajista antoi lentoasemalle erittäin hyvän tai erinomaisen arvosanan heinä-syyskuun välisenä aikana.
Lentoaseman heinä-syyskuun matkustajatyytyväisyys oli 4,22 asteikolla 1– 5, kun tammi-maaliskuun tulos oli 4,19. Parannusta oli hieman vuoden takaiseen, jolloin tulos oli 4,15. Vaihtomatkustajien kohdalla tyytyväisyys oli 4,35, kun se alkuvuodesta oli 4,26.
Turvallisuus, puhtaus, pysäköinti
Matkustajien tyytyväisyys oli noussut kolmannella kvartaalilla eniten pysäköintiin, wc-tilojen siisteyteen sekä turvatarkastuksen ja lähtöselvityksen jonotusaikaan.
Erittäin hyvää palautetta tuli laajasti eri osa-alueilta ja niihin lukeutuvat muun muassa turvallisuuden tunne lentoasemalla, lyhyet odotusajat, siisteys ja henkilökunnan ystävällisyys.
Kvartaalikohtaiset ASQ -tulokset perustuvat noin 1050 matkustajan kyselytutkimukseen Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
90 prosenttia antaa hyvän korona-arvosanan
Finavian teettämä lentomatkustajatutkimus Helsinki-Vantaalla päätyi samankaltaisiin tuloksiin kuin ASQ. Sen mukaan matkustajat ovat kokonaisuudessaan hyvin tyytyväisiä Helsinki-Vantaan lentoasemaan.
Matkustajat myös kokevat Helsinki-Vantaan ottaneen koronaviruksen huomioon toiminnassaan ja jopa 90 prosenttia matkustajista katsoi, että Helsinki-Vantaa on reagoinut asianmukaisesti nykyiseen koronavirustilanteeseen.
Matkustajat valitsivat Helsinki-Vantaan lentoaseman Pohjois-Euroopan parhaaksi jo neljättä kertaa keväällä 2020 Skytraxin kansainvälisessä lentokenttien palvelututkimuksessa. Kokoluokkansa parhaasta asiakaskokemuksesta lentoasema palkittiin puolestaan keväällä 2019 Airport Service Quality Awardsissa. Se edustaa korkeinta mahdollista kunnianosoitusta lentoasemille ympäri maailmaa.