Tallinn Holiday Album kampanjan kantavana ajatuksena oli, että katujen varsilla näkyvät mainoskuvat tuntuvat harvoin henkilökohtaisilta. Olisiko tunne erilainen, jos kuvissa näkyvät kasvot olisivat tuttuja? Tämä oli Helsinki-Vantaan yli 160 suoraa yhteyttä mainostavan kampanjan idea: matkakohteiden markkinoinnissa käytetyt kuvat pyydettiin kohteissa käyneiltä virolaisilta.
Yhdessä yössä viime syksynä lähes jokainen Tallinnan ulkomainos sai uuden ilmeen, kun paikallisten matkakuvat valtasivat Tallinnan kadut. Matkakuvat sijoiteltiin kuvat ottaneiden matkailijoiden naapurustoihin, mikä aiheutti ilahtuneita reaktioita työmatkalaisten keskuudessa. Ulkomainosten ilme pidettiin Instagramille uskollisena Helsinki-Vantaan kuviin kirjoittamia kommentteja myöten.
”Kampanjamme onnistui viime syksynä erinomaisesti ja herätti positiivista huomiota Viron ohella myös kansainvälisesti. Tallinnalaiset ilahtuivat kampanjasta ja mahdollisuudesta saada oma matkakuvansa ulkomainokseen. Tavoitimme hienosti tallinnalaiset ja saimme siten ydinviestimme läpi – Helsinki-Vantaa on lähellä kuin toinen kotikenttä ja tarjoamme yli 160 suoraa reittiä unelmien matkoille. Voitto tuntuu hyvältä nyt, kun lentoliikenne on historiansa suurimman haasteen keskellä. Palaudumme tästä vielä. ” Finavian markkinointi- ja viestintä johtaja Katja Siberg kommentoi.
Paras digitaalinen ulkomainos -kategorian voittoa perusteltiin näin: ”Yksinkertainen, siksi nerokas. Lipuu luontevasti digitaalisesta analogiseen ja takaisin ja valloittaa mennen tullen kohderyhmänsä molemmissa. Insight eli kokemusten jakaminen ytimessä. Mietitty ja viety maaliin asti. Mainoskateus iski.” Grand One on tarkoitettu suomalaisille digitaalisen median töille, jotka on julkaistu tai selkeästi uudistettu.
Kampanja toteutettiin viime syksynä syyskuun 30. päivästä marraskuun loppuun asti. Voit edelleen katsoa millaisia kuvia ja tunnelmia tallinnalaiset ovat kampanjasta jakaneet Instagramissa hashtagilla #tallinnareisialbum.
Kampanjan avainluvut:
Ansaitun median ns. reach: 3809361
Tykkäykset: 72625
Kommentit: 1866
Kampanjan suunnittelu:TBWA\Helsinki
Tuotanto: TBWA\Helsinki, Imagine\TBWA
Mediatoimisto: Dagmar