‒ Koronatilanteen takia olemme kevään aikana muuttaneet turvatarkastuskaukaloiden puhdistusprosessia, mutta nyt haluamme viedä hygienian uudelle tasolle pilotoimalla parhaiten lentoasemaympäristöön sopivaa UVC-desinfiointitapaa. Meillä on korkeat odotukset nyt pilotoitaville laitteille ja niiden suorituskyvylle, sanoo Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ulla Lettijeff Finaviasta.
Helsinki-Vantaalla testattava desinfiointiteknologia perustuu ultraviolettivaloon (UVC), jota käytetään pintojen puhdistukseen muun muassa terveydenhuollossa ja elintarviketeollisuudessa. Se tappaa bakteerit pinnoilta tehokkaasti.
Lettijeff kertoo, että turvatarkastuslaatikoiden pesukiertoa ja desinfiointia Finavia tehosti jo ennen kuin koronakriisi oli Suomessa varsinaisesti alkanut.
‒ Uutta teknologiaa hyödyntämällä voimme entisestään tehostaa desinfiointia ja parantaa puhdistuksen laatutasoa. Tyhjät turvatarkastuslaatikot pystytään desinfioimaan nyt nopeasti jokaisen käyttökerran jälkeen, hän jatkaa.
Tarkoituksena on ensin toteuttaa pilotti, jonka aikana saadaan kokemuksia uuden teknologian käytöstä. Pilotissa kokeillaan useita eri laitteita, jotta löydetään parhaiten lentoasemaympäristöön sopiva tuote.
Tekniikkaa toimittaa muun muassa suomalainen LedFuture Oy, joka toimittaa Finavian testattavaksi uraauurtavan led-teknologialla toimivan desinfiointijärjestelmän. LedFuturen mukaan UVC-led-teknologia on perinteisiin puhdistusmenetelmiin verrattuna energiatehokasta, ympäristöystävällistä ja nopeaa, ja sitä ovat tutkineet muun muassa Helsingin yliopisto, Itä-Suomen yliopisto ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).
Lue myös nämä
Finavia on koonnut listan kysytyistä kysymyksistä liittyen matkustamiseen korona-aikana.