Helsingissä järjestetään lokakuussa Nordic Business Forumin päätapahtuma, johon saapuu liike-elämän ammattilaisia noin 60 eri maasta. Yhteensä ulkomailta matkustaa kaksipäiväiseen konferenssiin noin 2 000 osallistujaa luomaan uusia yhteyksiä, verkostoitumaan ja kuulemaan inspiroivia puheenvuoroja eri alojen kansainvälisiltä huippuammattilaisilta. Finavia on toiminut Nordic Business Forumin kumppanina vuodesta 2017 lähtien.
Vuonna 2010 Jyväskylässä perustettu Nordic Business Forum on kasvanut nopeasti yhdeksi Euroopan merkittävimmistä bisnesseminaareista, ja organisaatio järjestää tapahtumia Suomen lisäksi myös Ruotsissa ja Norjassa.
– Ensimmäiset neljä vuotta Nordic Business Forum järjestettiin Jyväskylässä. Päätapahtuman kasvaessa päätimme kuitenkin siirtää sen Helsinkiin, sillä täältä on erinomaiset kansainväliset lentoyhteydet eri puolilta maailmaa, kertoo Hans Peter Siefen, yksi tapahtuman perustajista.
Tänä vuonna tapahtuman teemana on kasvu, ja puhujiksi Helsinkiin lentävät muun muassa näyttelijä George Clooney, yrittäjä Randi Zuckerberg ja Applen toinen perustaja Steve Wozniak.
Helsinki-Vantaa on lentoliikenteen solmukohta
Helsinki-Vantaan lentoasema on ollut vuosikymmenien ajan Suomen portti maailmalle. Sijaintinsa ansiosta siitä on tullut myös Euroopan ja Aasian välisen lentoliikenteen solmukohta, ja siten merkittävä toimija pohjoismaiselle elinkeinoelämälle.
Laajan reittiverkoston ja saavutettavuutensa vuoksi lentoasema on tärkeä vaihtokenttä pohjoismaisille ja baltialaisille matkustajille. Lentoasema yhdistää Suomen maailmaan ja päinvastoin.
– Ilman loistavia lentoyhteyksiä kansainvälinen bisnes Suomessa olisi vaikeaa, ja tämä tietenkin pätee myös kansainvälisen seminaarin järjestämiseen. Pietarista on erinomainen junayhteys ja Tallinnasta lauttayhteys Helsinkiin, mutta muista suunnista matkustettaessa hyvät lentoyhteydet ovat välttämättömiä.
Kasvua kansainvälisistä yhteyksistä
Nordic Business Forumin Helsingin päätapahtuman tavoitteena on kasvaa yhdeksi koko maailman tärkeimmistä liike-elämän konferensseista vuoteen 2021 mennessä. Kasvu-teema puhutteleekin tapahtuman perustajaa.
– Kasvussa on kyse ennen kaikkea oppimisesta. Albert Einsteinin sanoin: älyllisen kasvun tulisi alkaa syntymästä ja päättyä vasta ihmisen kuollessa. Nykypäivänä yksikään organisaatio ei säilytä edes nykyistä markkina-asemaansa ilman jatkuvaa kehittymistä ja oppimista, Siefen sanoo.
Helsinki-Vantaalla matkustajamäärät ovat kasvaneet voimakkaasti viime vuosina, ja parhaillaan rakenteilla olevien laajennusten myötä lentoasemasta on tulossa entistäkin tilavampi, kokemuksellisempi ja innovatiivisempi. Tämä tukee myös Helsingin asemaa kansainvälisenä matkailu- ja konferenssikohteena.
– Helsingin seutu on upea paikka järjestää Nordic Business Forumia ja muita kansainvälisiä tapahtumia. Infrastruktuuri on täällä hyvä, ja kattavat lentoyhteydet Helsinki-Vantaalta Aasiaan avaavat mielenkiintoisia mahdollisuuksia myös siihen suuntaan maailmaa.
Elinkeinoelämän tukemisen ohella Finavia saa kumppanuudesta myös markkinoinnillista etua.
– Finavialle kumppanuus tuo mahdollisuuden tavoittaa tärkeitä kohderyhmiä ja kertoa Finavian merkityksestä ja Helsinki-Vantaan palveluista, kehityksestä ja yhteyksistä. Paikalla on lukuisia osallistujia lähialueilta, kuten Virosta, joille haluamme Helsinki-Vantaan olevan toinen kotikenttä”, kertoo Finavian Head of Marketing Anna Tuomi.
Lue, mitkä ovat Helsinki-Vantaan kilpailuvaltit kansainvälisessä kilpailussa.