Suomen suurimman kansainvälisen lentoaseman, Helsinki-Vantaan, kautta matkusti tammi-kesäkuussa 10,6 miljoonaa matkustajaa (+5,0 %). Verkostolentoasemilla matkustajien määrä nousi kokonaisuudessaan 2,2 miljoonaan (+0,3 %). Eniten matkustajien määrä kasvoi Rovaniemellä (+7,9 %), Turussa (+7,4 %) ja Helsinki-Vantaalla.
”Samaan aikaan, kun liikennemäärät kasvavat, teemme mittavia rakennus- ja kunnostustöitä Helsinki-Vantaan ohella Rovaniemellä ja Kittilässä. Se on monimutkainen yhtälö ympärivuorokautisessa toimintaympäristössä, mutta edellytys sille, että voimme varmistaa jatkossakin parhaat yhteydet Suomesta maailmalle. Huomion arvoista on, että lentoliikenteen kasvaessa olemme kasvaneet vastuullisesti. Kaikki Finavian 21 lentoasemaa ovat jo hiilineutraaleja, ja lentoasemilla käytetty sähkö on kokonaan uusiutuvaa”, Finavian reittikehityksestä ja Helsinki-Vantaan lentoasemasta vastaava johtaja Joni Sundelin kertoo.
Vaihtomatkustuksen merkitys on edelleen suuri – kansainväliseltä lennolta Helsinki-Vantaalla toiselle kansainväliselle lennolle jatkavien matkustajien määrä on kasvanut 15,0 %. Eniten vaihtomatkustajia Helsinki-Vantaalla on Japanin, Saksan, Ruotsin ja Kiinan reiteillä.
Kesäkuu oli ennätysvilkas
Kesäkuussa Helsinki-Vantaalla tehtiin jälleen uusi ennätys kahden miljoonan kuukausittaisen matkustajan rajan ylityttyä (+5,1 %). Kiireisimpänä kesäkuun vuorokautena lentomatkustajia oli noin 74 000, kun keskimäärin heitä oli tammi-kesäkuussa noin 58 000. Tammi-kesäkuussa Helsinki-Vantaan matkustajista 82 prosenttia, eli noin 8,7 miljoonaa matkustajaa lensi kansainvälisillä reittilennoilla.
Helsinki-Vantaan lentojen määrä kasvoi tammi-kesäkuussa 2,5 %, reitti- ja tilauslentoja oli noin 94 000. Finavian lentoasemilla oli noin 126 000 saapuvaa ja lähtevää reitti- ja tilauslentoa tammi-kesäkuussa (+0,7 %).
Uusia lentoyhtiötä ja kaukoreittejä Suomeen
Kuluneen vuoden aikana on koettu historiallisia hetkiä, kun kaksi kiinalaista lentoyhtiötä avasi ensimmäiset mannertenväliset reittilentonsa Helsinki-Vantaalle. Tibet Airlines aloitti huhtikuussa lennot Jinanista ja Juneyao Air kesäkuun lopulla päivittäisen yhteyden Shanghaista. Air Serbia puolestaan avasi kesäkuun alussa ensimmäisen suoran yhteyden Serbian pääkaupungista Belgradista Helsinkiin.
Kiinan reiteillä matkustajia oli tammi-kesäkuussa 260 000 (+1,8 %), ja Japanin reiteillä 385 000 (+9,0 %). Uusin Jinanin reitti mukaan lukien Kiinaan lennetään kahdeksaan kohteeseen. Syksyllä avautuu myös kolme viikoittaista lentoa Pekingiin uudelle Daxingin kansainväliselle lentoasemalle, ja ensi talvikaudesta alkaen Kiinan Guangzhouhun lennetään ympäri vuoden.
”Aasialaiset vaihtomatkustajat ovat merkittävässä roolissa Helsinki-Vantaalla, sillä maantieteellinen sijaintimme Aasian ja Euroopan välillä on ihanteellinen. Parhaillaan Helsinki-Vantaalta on viikossa 51 lentoa Kiinaan ja 41 lentoa Japaniin”, Joni Sundelin kertoo.
Matkustajia Pohjois-Amerikkaan oli tammi-kesäkuussa yhteensä noin 195 000, joka on 47 800 matkustajaa viime vuoden vastaavaa ajanjaksoa enemmän (+32,5 %). Pohjois-Amerikan tarjonta on kasvanut viime vuoteen verrattuna muun muassa maaliskuussa avatun uuden Los Angelesin reitin vuoksi.
Suosikkikohteet ennallaan, verkostolentoasemien yhteydet laajenevat
Matkustajien suosituimmat kohdemaat kaikilta Finavian lentoasemilta ovat olleet Saksa, Ruotsi ja Espanja. Verkostolentoasemien osalta eniten ulkomaanlentojen matkustajia oli Ruotsiin. Erityisesti Turun lentoaseman suorat yhteydet Eurooppaan ovat merkittävästi laajentuneet.
Wizz Air on avannut suorat yhteydet Turusta Kaunasiin, Krakovaan, Lontooseen ja avaa heinäkuun lopussa reitin Pohjois-Makedoniaan Skopjeen. Ensi kesänä 2020 avautuu reitti Georgian Kutaisiin. Turun matkustajamäärä kasvoi tammi-kesäkuussa 202 000 matkustajaan (+ 7,4 %).
Turkish Airlines avaa joulukuussa suoran yhteyden Istanbulista Rovaniemelle, mikä kasvattaa merkittävästi reittiyhteysverkostoa Pohjois-Suomesta. Pohjoisen vetovoima on edelleen hyvä - Lapin lentoasemien matkustajamäärä oli tammi-kesäkuussa 794 000 (+4,4 %).
Helsinki-Vantaan kehitysohjelma edistyy suunnitellusti
Kulunut vuosi on ollut suurten muutosten aikaa Helsinki-Vantaalla, kun uusia terminaalien osia on avattu ja liikennejärjestelyt ovat muuttuneet. Suurimmat liikennejärjestelyiden muutokset on nyt tehty ja rakentaminen edistyy suunnitellusti. Rajatarkastuksen laajennus on valmistumassa, ja T2:n länsisiipi avautuu kokonaisuudessaan syksyllä. Lisäksi uusi pysäköintitalo P1/P2 saadaan käyttöön lokakuuhun 2020 mennessä.
Finavia julkaisee kuukausittain lentoliikenteen tilastoja nettisivuillaan. Lue lisää Helsinki-Vantaan kehitysohjelmasta täältä ja Finavian vastuullisuudesta täältä.