"Finavia Oyj on pitkäjänteisesti ja menestyksellisesti käyttänyt monipuolista tutkimustietoa päätöksentekonsa tukena viedessään läpi kehitysohjelmaa maailmanluokan lentoasemakonseptin luomiseksi Helsinki-Vantaalle", kertoo Markkinatutkimusliitto perusteluissaan.
Finaviassa on jo vuosia rakennettu tiedolla johtamisen kulttuuria, jossa asiakasymmärrys ja asiakkaan näkökulma on päätöksenteossa avainasemassa. Finaviassa toimii oma yksikkö, joka vastaa siitä, että yrityksellä on käytössään monipuolisesti tietoa.
Vuoden 2019 markkinatutkimusteko -palkinnon otti vastaan Finavian tutkimustiimistä vastaava Head of Customer Experience Sanna Vatjus.
”Organisaatiomme on erittäin tiedonhaluinen. Asiakkaan äänellä ja mielipiteillä on iso merkitys. Tutkimustieto tukee asiakaslähtöistä ajattelua niin Finavian sisällä kuin myös lentoaseman toimijoiden suuntaan. Haluamme Finaviassa kehittyä koko ajan ja siksi seuraamme jatkuvasti, kuinka hyvin yhteisönä onnistumme tuottamaan matkustajille sujuvaa matkustuskokemusta ja pitämään palvelutasomme korkealla. Tähän vaaditaan monipuolista tutkimustoimintaa. Asiakastyytyväisyys on tärkeä mittarimme”, Vatjus kertoo.
Tutkimustieto ohjaa Helsinki-Vantaan kehitysohjelmaa
Helsinki-Vantaan kehitysohjelmassa tutkimustietoa on kerätty ja hyödynnetty koko projektin ajan suunnitteluvaiheesta lähtien, eri tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Rakentamisen aikana seurataan tarkasti mm. reaaliaikaisia mittareita, kuten palautteita, jotta matkustajan polun kipukohdat löydetään ja niihin voidaan reagoida nopeasti.
Vuoden 2019 palkinto myönnettiin Finavialle Markkinatutkimuspäivässä 8.5.2019. Vuonna 2018 palkinnon sai Lidl Suomi Ky.