Ohita navigaatio

Finavia panostaa asiakaskokemukseen ja Suomi-kuvaan: Helsinki-Vantaan uusin laajennus ottaa ensimmäiset matkustajat vastaan tänään

Artikkeli julkaistu
08.02.2019 klo 11:01
Aukio syksyisissä väreissä.
Vastuullisuus
Helsinki-Vantaalla avataan perjantaina 8. helmikuuta uusi laajennusosa, Aukio. Se on arkkitehtuuriltaan, muotoilultaan ja tunnelmaltaan suomalaisen osaamisen taidonnäyte. Lentomatkustajille tarjotaan virkistävä hetki taukoon ja lepoon ennen seuraavaa lentoa.

– Aukiota voi hyvällä syyllä kutsua maamme näyteikkunaksi, sillä miljoonat kansainväliset matkustajat saavat lentoasemalla ensi kosketuksensa Suomeen. Olemme suunnittelussa ja kehitystyössä panostaneet siihen, että kokemus suomalaisesta designista, sujuvuudesta, luonnosta ja rauhasta jättäisi turisteille poikkeuksellisen laadukkaan muistijäljen, kertoo Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Joni Sundelin Finaviasta.

Aukio talvisissa väreissä.

Aukion keskeisin osa on tapahtuma-aukio, jossa matkustaja on keskellä Suomen luontoa. Hän saa vahvan uppouttavan kokemuksen luonnon rauhoittavasta ja virkistävästä vaikutuksesta ja neljästä vuodenajasta kaikkia aisteja hivelevän, immersiivisen tilakokemuksen kautta.

– Tapahtuma-aukion 360-maisemia on kuvattu muun muassa Kolilla, Oloksella, Luostolla, Yövedellä Saimaalla ja Mikkelin Kalevankankaan luonnonsuojelualueella. Matkustaja kokee näyttävät revontulet, värikkään ruskan, solisevan puron ja humisevan tuulen. Metsäisen aukion kantava elementti on 75 metriä pitkä ja kaksi metriä korkea led-näyttö. Esitystekninen kokonaisuus on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen, kertoo Finavian digikehityksestä vastaava johtaja Heikki Koski.

Kosken mukaan digitaalisuus sinällään ei ole itsetarkoitus, vaan kyse on sen tuomista hyödyistä. Esimerkiksi uuden ultramodernin turvatarkastuksen osalta automaatiolla voidaan parantaa palvelun nopeutta ja vaivattomuutta sekä varmistaa riittävä kapasiteetti.

– Turvatarkastuksen keskiössä on ollut työntekijäkokemuksen vaaliminen, sillä tyytyväinen henkilöstö on erinomaisen asiakaskokemuksen takuu. Otimme suunnitteluun mukaan turvatarkastajia ja muokkasimme linjastoja muun muassa ergonomian ja työvälineiden osalta, Koski sanoo.

Uusi turvatarkastus testissä suurella testijoukolla.

Uutta teknologiaa turvatarkastuksessa edustavat muun muassa automatisoitu älykäs läpivalaisulinjasto, henkilöskannerit ja läpivalaisukuvien etätulkinta.

Testimatkustajat Ajisen Ramen -ravintolan edustalla.

Olennainen osa Aukion palvelukokonaisuutta ovat uudet maailmanluokan myymälät ja ravintolat. Yksi niistä on japanilainen Ajisen Ramen -ravintola, jolla on 800 toimipistettä Aasiassa ja vain kaksi Euroopassa, toinen niistä nyt siis Helsinki-Vantaalla.

Myymälöissä on tarjolla suomalaisia laatubrändejä ja kansainvälisiä tunnettuja suosikkeja, kuten lelumyymälä Toyland.

Lentoasemalle avataan ensimmäistä kertaa kaikille matkustajille avoin lounge, jonne pääsee sisään maksua vastaan. Sisäänpääsy ei edellytä business-luokan lippua tai lentoyhtiön tasokorttia. Hongkongilaisen yrityksen operoima Plaza Premiun Lounge avataan Aukiolle helmi-maaliskuun vaihteessa.

Kaikkiaan uusia liiketiloja avataan 11.

Uutta terminaalitilaa avataan yhteensä 33 400 neliömetriä, josta 25 000 neliömetriä on matkustajien käytössä. Lisäksi lentokoneiden paikoitukseen ja maahuolinnan käyttöön saadaan uudistunutta asematasoa yhteensä 55 000 neliömetriä.

Mies käyttää seinälle heijastettua interaktiivista valoheijastusta informaation näyttämiseen Helsinki-Vantaa lentokentän Aukiolla.

Sundelin sanoo, että kiihtyvä kansainvälinen kilpailu pakottaa myös Finavian miettimään selkeitä erottautumistekijöitä muista suurista lentoasemista.

– Finavian investointiohjelmat ja toiminnan suunnittelu nojaavat käytännössä neljään kokemuspilariin. Ne ovat kiireettömyyden, levon, suomalaisuuden ja varmuuden tunteet. Asiakaskokemus on strategiamme ytimessä.

Aukio on osa Finavian miljardin euron kehitysohjelmaa. Sen tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asema johtavana eurooppalaisen lentokenttänä Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä sekä samalla taata suomalaisten hyvät lentoyhteydet ympäri maailmaa. Helsinki-Vantaan laajentamisen myötä lentoasemalla voidaan palvella 30 miljoonaa matkustajaa vuodessa.

Aukion ovat yhteistyössä Finavian kanssa toteuttaneet:

  • pääsuunnittelija Tuomas Silvennoinen, PES-Arkkitehdit
  • rakennusurakoitsija YIT
  • maarakennusurakoitsija Destia
  • tapahtuma-aukion suunnitelma Arkkitehdit Davidson Tarkela ja Rune & Berg Design
  • tapahtuma-aukion immersiivisen tilakokemuksen toteutus Granlund ja OiOi Collective Oy, videotuotanto Flatlight Creative House, AV-tekniikan toteutus Studiotec Oy
  • kalusteiden suunnittelu Kaj Lindvall, PES-Arkkitehdit

Aukion käyttöönottoa on edeltänyt lähes vuoden mittainen testaus- ja koulutusvaihe, johon on osallistunut tuhansia lentoaseman työntekijöitä.

Testipäivä

Uudet tilat testattiin myös noin 200 vapaaehtoisen matkustajan voimin 6. helmikuuta. Finavia järjesti suuren suosion saavuttaneen testipäivän nyt toista kertaa. Tavoitteena on saada palautetta mahdollisten vikojen ja puutteiden korjaamiseksi nopealla aikataululla. Lisäksi testipäivästä saadaan asiakkaiden toiveita ja ideoita jatkokehitystä varten.

Tyttö kokeilee seinälle heijastettua interaktiivista valoa.

Testipäivään haettiin matkustajia eri profiileilla: usein matkustavia, harvoin matkustavia, ensikertalaisia, lapsiperheitä, liikuntarajoitteisia jne. Heidän tehtävänään oli käydä läpi muun muassa turvatarkastuksen toimivuus, opasteet ja muu informaatio, ravintolat, saniteettitilat jne.