Helsinki-Vantaalla on testattu useampia turvatarkastuksen henkilöskannerimalleja. Nyt paras malleista on otettu käyttöön uudessa vaihtomatkustajien turvassa.
– Uusi laite on todettu testatuista henkilöskannerimalleista parhaaksi. Se on nopea, tarkka ja asiakkaalle ergonominen, Finavian operatiivisen digikehityksen päällikkö Matti Lehto kertoo.
Matkustaja pyydetään kulkemaan henkilöskannerin kautta, jos turvatarkastuksen metalli-ilmaisinportti hälyttää.
– Skanneri ei tuota matkustajasta yksityiskohtaista kuvaa, vaan ihmishahmon, jossa näkyy kirkkaalla värillä hälytyksen aiheuttanut kohta. Turvatarkastaja tunnustelee matkustajan vartalosta käsin ainoastaan sen kohdan, joka on hälyttänyt.
Tunnistaa kaikki materiaalit
Kuvaa tai muita tietoja matkustajasta ei säilytetä, vaan ne tuhoutuvat automaattisesti tarkastuksen päätyttyä.
Laite toimii matalatehoisilla millimetriaalloilla, jotka läpäisevät vaatteet, mutta eivät ihoa tai esineitä.
– Skannauksen vaikutus kehoon on vähän kuin kännykkään puhumisella, mutta voimakkuudeltaan vain yksi tuhannesosa kännykän lähetystehosta. Tekniikka ei siten aiheuta haittaa ihmisille, ja on vaaraton esimerkiksi raskaana oleville tai sydämentahdistinpotilaille, Lehto sanoo.
Menetelmä on kuitenkin muita henkilötarkastuksen vaihtoehtoja tarkempi, sillä laite tunnistaa vaaralliset esineet, olivatpa ne mitä tahansa materiaalia.
Skanneri on myös ergonomisesti helppokäyttöinen, sillä matkustajan ei tarvitse nostaa käsiä olkapäälinjan yläpuolelle kuten perinteisemmissä skannerimalleissa, Lehto kertoo.
Uusi teknologia lisää matkustajakapasiteettia
Helmikuussa avautuneen vaihtomatkustajien turvatarkastuspisteen suunnittelu on ollut usean vuoden prosessi, jossa testattavana ovat olleet henkilöskannereiden lisäksi kuljetinlinjaston ratkaisut ja läpivalaisulaitteet.
– Alusta asti oli selvää, että haluamme löytää turvatarkastukseen uusimman teknologian mukaiset ratkaisut. Olemme punninneet investointien koko elinkaaren aikaista toimivuutta ja etsineet keinoja parhaaseen mahdolliseen matkustajakokemukseen, Lehto sanoo.
Valittu henkilöskanneri kestää käyttöä pitkään, sillä siinä ei ole kuluvia tai liikkuvia osia. Lisäksi se sujuvoittaa matkustamista ja säästää sekä henkilökunnan että matkustajien aikaa.
Vastaavat laitteet otetaankin tänä vuonna käyttöön myös terminaali 2:n lähtöaulan turvatarkastuksessa.
Matti Lehto on jo mukana suunnittelemassa terminaali 2:n kokonaan uuden, vuonna 2021 valmistuvan lähtöaulan turvatarkastuksen teknisiä ratkaisuja.
– Olemme tutkineet esimerkiksi seuraavan sukupolven röntgenlaitteita, joissa läppärit voi jättää laukkuun läpivalaisun ajaksi. Näiden osalta on vielä tarkennettavaa koko elinkaaren aikaisissa kustannuksissa ja laitteiden teknologiatasossa.
Verrokkilentoasemilla niistä on kuitenkin ollut hyviä kokemuksia jonotuksen nopeuttamisessa. Tämä on tärkeää, sillä haluamme tarjota matkustajille maailman parhaan asiakaskokemuksen, Lehto kertoo.
Lue lisää turvatarkastuksesta.
Katso Hyvien asioiden ketju -video Finavian vastuullisuudesta.