Helsinki-Vantaan lentoaseman matkatavarajärjestelmä on suuri kokonaisuus, jonka toiminta riippuu monen eri tekijän yhteispelistä. Matkatavaran käsittely on usein minuuttipeliä, jossa lentoyhtiöiden, Finavian matkatavarankäsittelyn ja huolintayhtiöiden on pelattava saumattomasti yhteen.
Parhaimmillaan laukkujen on ehdittävä lennolta toiselle – mahdollisesti turvatarkastuksen kautta – vain 35 minuutissa.
Matkatavaran tie lähtöselvityksestä ruumaan on pitkälti automatisoitu, minkä ansiosta tunnissa pystytään käsittelemään tuhansia laukkuja. Automaatiosta huolimatta monta kriittistä vaihetta hoidetaan yhä käsityönä.
Lähtöselvityksessä laukku saa tagin
Matkatavaran reitti alkaa lähtöselvityksestä, jossa matkatavaroiden luovutus tapahtuu nykyisin yhä useammin itsepalveluna. Matkustaja tulostaa lähtöselvitysautomaatilla matkatavarakuitit eli tagit, joissa oleva viivakoodi on matkatavaran käsittelyn kannalta erityisen tärkeä.
Viivakoodin ansiosta laukku löytää oikeaan koneeseen, ja ohjausjärjestelmä voi seurata sen etenemistä reaaliajassa.
Tagin kiinnittämisen jälkeen matkatavara viedään oikean lentoyhtiön bag drop -pisteelle, jossa tarkastuskortin ja matkatavaratagin viivakoodit skannataan. Automaatti punnitsee ja mittaa matkalaukun.
– Ylipainoiset ja erikoiskokoiset matkatavarat, kuten monet urheiluvälineet, sekä ruumassa matkustavat lemmikkieläimet käsitellään erikseen, huomauttaa Finavian laitehuoltoyksikön päällikkö Marko Lappalainen.
Normaalisti järjestelmään kirjattu laukku jatkaa vaa’alta kuljetushihnaa pitkin Finavian matkatavaratehtaaseen, jossa se pääsee vuoristoratamaiselle matkalle.
Viivakoodi kertoo järjestelmälle laukun määränpään
Kukin matkatavara matkustaa kilometrien mittaisen kuljetinjärjestelmän läpi omassa vaunussaan, jota Lappalainen kutsuu tuttavallisesti pulkaksi. Nopeimmillaan pulkka kulkee pitkässä tunnelissa seitsemän metrin sekuntivauhtia. Järjestelmä ohjaa pulkan matkatavaroineen oikeaan paikkaan viivakoodin perusteella.
Laukkujen lajittelussa ja seurannassa on käytössä viivakoodinlukijoiden lisäksi RFID-lukijoita ja kameroita. Jos viivakoodi ei ole koneen luettavissa esimerkiksi tarran rypistymisen vuoksi, täytyy matkatavara koodata uudelleen käsipelillä.
Kaikki matkatavarat turvatarkastetaan ja läpivalaistaan EU-normien mukaisesti. Aikaisin lähtöselvitetyt ja luovutetut matkalaukut menevät turvatarkastuksen jälkeen aikaisten laukkujen automaattivarastoon eli niin sanottuun laukkuhotelliin, josta ne vapautetaan koneen lähtöajan mukaan.
Lajittelusta luisun kautta lentokoneeseen
Lajittelu on matkatavaroiden viimeinen etappi matkatavaratehtaassa. Kaksi lajitteluautomaattia lajittelee matkatavarat lentokohtaisiin luisuihin, joita on järjestelmässä tällä hetkellä sata. Luisusta matkatavarat siirtyvät maahuolintayhtiön huomaan. Aulakuormaajat pakkaavat laukut kärryihin tai kontteihin riippuen siitä, millaiseen koneeseen laukut ovat menossa.
– Matkatavarat nostetaan luisusta konttiin tai kärryyn yhä käsipelillä. Kuormaajien työturvallisuuden vuoksi matkatavaroille asetetaan painorajoituksia. Useimmilla lentoyhtiöillä ruumaan menevä laukku saa painaa korkeintaan 23 kiloa, kertoo maahuolintapalveluita tarjoavan Swissportin matkatavaran käsittelystä vastaava johtaja Juha Sinivuori. Työ vaatiikin hyvää fyysistä kuntoa.
Lopulta kärryt tai kontit ajetaan vetotrukilla lentokoneelle. Kärryistä laukut pakataan yksitellen ruumaan, kun taas kontit kuormataan ruumaan sellaisinaan.
Matkatavaran käsittely on minuuttipeliä
Lappalainen kertoo, että matkatavaran käsittelyyn Helsinki-Vantaalla on merkittävästi vaikuttanut alati lisääntyvä vaihtoliikenne, joka tekee päivistä nopeatempoisia.
Automaation, digitaalisten apuvälineiden ja lentoaseman eri toimijoiden sujuvan yhteistyön ansiosta matkatavarat ehtivät oikeaan koneeseen iltapäiväruuhkassakin. Automaatiosta huolimatta myös ihmisillä on matkatavaroiden käsittelyssä yhä tärkeä osa.
– Automatiikka auttaa pitkälle matkatavaroiden ohjaamisessa oikeaan paikkaan, mutta epäselvissä tapauksissa ihmiset selvittävät ongelmat ja tekevät päätökset, Lappalainen kertoo.
– Lisäksi koko järjestelmä on ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä käytössä ja koko ajan prosessi- ja ylläpito-operaattorien ohjauksessa ja tarkkailtavana, hän toteaa.
Juttua varten haastateltiin myös Helsinki-Vantaan lentoaseman apulaisjohtaja Heini Noronen-Juholaa ja Finnairin matkustaja- ja matkatavaraprosessista vastaavaa johtajaa Marika Niemistä.
Katso Hyvien asioiden ketju -video Finavian vastuullisuudesta.