Ohita navigaatio

Tampere-Pirkkalassa meneillään kentän historian suurin yksittäinen peruskorjaus

Artikkeli julkaistu
16.05.2018 klo 13:25
Tampere-Pirkkala_kiitotieremontti
Vastuullisuus
Tampere-Pirkkalassa uusitaan ja laajennetaan vaiheittain lentoliikennealuetta. Toteutustapa minimoi ajan, jonka lentoasema joutuu olemaan suljettuna liikenteeltä. Henkilökunnalta vaiheittaisuus vaatii venymistä.

Työkoneiden ja rekkojen ralli Tampere-Pirkkalan lentoaseman rullausteille ja asematasolle starttasi maaliskuun alkupuolella ja loppuu 12. elokuuta. Runsaan viiden kuukauden aikana lentoliikennealueiden peruskorjaus ja laajennus etenevät vaiheittain.

– Remontin vaiheittainen toteutus mahdollistaa lentoaseman pitämisen toiminnassa mahdollisimman pitkään. Minimoimme asiakashaittoja muun muassa kuljettamalla matkustajia bussilla kahden terminaalin välillä, kertoo Tampere-Pirkkalan lentoaseman johtaja Mari Nurminen.

– Huhtikuun lopussa lyhensimme kiitotietä 600 metriä ja poistimme käytöstä ILS-järjestelmän. Siitä huolimatta lentoliikenne meillä toimii tavalliseen tapaan – mikä ei ole ihan helppo juttu vilkkaimmin operoidulle ja vuorokauden ympäri auki olevalle verkostokentälle. Työskentelyvälit ovat meillä tiukkoja ja muuttuvat päivittäin.

Kiitotie on taas normaalipituisena käytössä 18.6.–17.7., jolloin Tampereella järjestetään yleisurheilun nuorten MM-kisat. Tämän jälkeen lentoasema on kiinni noin neljän viikon ajan ennen avautumistaan entistä ehompana.

Elinkaarikorjauksia ja kehitysinvestointi

Tampere-Pirkkalan remontissa on kyse sekä elinkaarikorjauksista että kehitysinvestoinnista.

– Kiitotie, rullaustiet ja asemataso pitää päällystää uudelleen, sillä edellisestä kerrasta on kulunut jo 15 vuotta. Lisäksi kiitotien päihin rakennetaan kaksi 4 000 neliön kääntöpaikkaa lentokoneille, kiitotielle tehdään uusi 150 metrin mittainen välirullaustie ja asematasoa laajennetaan 22 000 neliötä, Nurminen luettelee.

Kaikkiaan lentoliikealueelle levitetään 50 jalkapallokentällistä eli 330 000 neliötä uutta asfalttia. Peruskorjauksen yhteydessä parannetaan myös muuta kenttävalaistusta. Kyseessä on Tampere-Pirkkalan historian suurin yksittäinen peruskorjaus.

Kehitysinvestointi kasvattaa Tampere-Pirkkalan kapasiteettia tulevaisuutta varten. Jatkossa lentoasema voi jouhevasti vastaanottaa entistä enemmän ja isompia lentokoneita. Monipuolisen matkustajaliikenteen lisäksi investointi tehostaa lentoasemaa käyttävien Satakunnan lennoston ja Pirkkalan ilmailualan koulutuskeskuksen toimintaedellytyksiä.

Tampere-Pirkkala_kiitotieremontti2

Kiirettä pitää ennen kesälomia

Kun Tampere-Pirkkalan lentoasema on kiinni, kunnossapidon henkilöstö työskentelee ja terminaalin porukka lomailee. Ennen kesälomia koko henkilöstö kuitenkin tekee tiukasti töitä ja joustaa, jotta lisäkuorma saadaan jaettua.

– Kenttäalueelle saattaa tulla heti aamutuimaan toistakymmentä urakoitsijoiden rekkaa, jotka tietysti edellyttävät turvatarkastuksia ja saattokeikkoja, Nurminen mainitsee.

– Myös muun muassa lentokoneiden pysäköintiä pitää jumpata tosi tarkkaan. Siihen saamme onneksi asiantuntija-apua pääkonttorista.

Peruskorjauksen ja laajennuksen kitkakerrointa Tampere-Pirkkalassa on helpottanut esimiesten viimekesäinen visiitti Oulun lentoasemalle. Tuomisina oli arvokasta oppia savotan sujuvasta läpiviennistä.

– Aina kannattaa katsoa, miten asiat tehdään muualla, Nurminen vinkkaa.

Finavia jatkaa Tampere-Pirkkalan pitkäjänteistä kehittämistä: lentoliikennealueen laajentaminen hyvässä vauhdissa

Finavia toteuttaa Tampere-Pirkkalan miljoonainvestoinnin 2018