– Tampere-Pirkkalan lentoasema on nyt hyvällä kasvu-uralla, ja matkustajamäärät ovat lähteneet nousuun. Lentoyhtiöt ovat lisänneet vuorojaan ja uusia matkakohteitakin on tiedossa, sanoo lentoaseman päällikkö ja aluejohtaja Mari Nurminen Finaviasta.
Esimerkiksi SAS aloittaa Tampere-Pirkkalasta lennot suomalaisten suosikkikohteeseen Malagaan 13. lokakuuta. Reittiä liikennöidään lauantaisin SAS:n ympäristötehokkailla Airbus 320neo -lentokoneilla.
Kaikkiaan Tampere-Pirkkalan lentoaseman kautta kulki vuoden ensimmäisen puoliskon aikana (1.1.–30.6.2018) noin 122 000 matkustajaa. Heistä lähes 64 prosenttia lensi ulkomaanlennoilla. Kasvu tuleekin juuri kansainvälisestä liikenteestä (+19 %). Kotimaanlentojen matkustajamäärät sen sijaan pienenivät (-1,8 %) viime vuodesta.
Nurminen on tyytyväinen tilanteeseen, sillä lentoasemalla on parhaillaan käynnissä mittava investointiohjelma. Finavia panostaa Tampere-Pirkkalan lentoliikennealueiden uudistamiseen yhteensä yli 17 miljoonaa euroa.
– 15 miljoonan euron peruskorjaus- ja kehitysinvestoinnin lisäksi teemme kahden miljoonan euron lisäsatsauksen, kun uusimme kiitotien mittarilähestymisjärjestelmän (ILS) ja kehitämme tarkkuuslähestymismenetelmiä. Ne parantavat lentoliikenteen operointimahdollisuuksia myös huonoissa sääolosuhteissa. Kenttämme onkin kovassa iskussa useaksi vuodeksi eteenpäin, hän jatkaa.
Kiitotie ei ole mikä tahansa tie
Kiitoteiltä vaaditaan poikkeuksellista kestävyyttä. Lentokone huristaa kiitotiellä noin 250 kilometrin tuntinopeutta, ja isoimmat koneet painavat kymmenen kertaa enemmän kuin täydessä lastissa oleva yhdistelmärekka. Kiitotiehen kohdistuu valtava pistokuormitus, kun lentokoneen pyörä kerta toisensa jälkeen osuu kiitotien pintaan.
Tampere-Pirkkalan 2 700 metrin pituisen kiitotien alla kulkee paljon sähkö- ja telekaapeleita. Tässä urakassa kaapelointitöitä kertyy yli 10 kilometrin verran. Asfalttia päällystykseen käytetään 60 000 tonnia, jolla voisi päällystää monikaistaisen moottoritien molempiin suuntiin 20 kilometrin matkalta.
Töiden aikana paikan päällä toimii muun muassa asfalttitehdas ja töitä paiskii kaikkiaan yli sata työntekijää. Peruskorjaus tehdään niin ekologisesti kuin mahdollista. Esimerkiksi kiitotien vanhat rakenteet, louheet ja murskeet käytetään hyväksi muualla lentokenttäalueella. Näin vältytään turhalta kuorma-autoliikenteeltä.
Finavian on lähivuosina investoinut Tampere-Pirkkalan kehittämiseen yli 24 miljoonaa euroa
Aiemmin Finavia uudisti molempien terminaalien matkustajatiloja ja toteutti muun muassa mittavan ympäristöparannushankkeen. Huhtikuussa käynnistynyt kehitysohjelma keskittyy lentoliikenteen kapasiteetin ja sujuvan liikennöin varmistamiseen.
Matkustajamäärien lisäksi myös operaatioiden määrä jatkaa kasvuaan. Laskeutumisia ja nousuja oli kesäkuun loppuun mennessä yli 25 % enemmän kuin viime vuonna tähän aikaan.
– Operaatioiden osalta vuosi 2017 oli huima, sillä ne kasvoivat peräti 60 prosenttia Patrian muutettua Tampere-Pirkkalaan, Nurminen sanoo.
Tampereen lentoliikenne on heinä-elokuussa vajaan kuukauden mittaisella tauolla, sillä kiitotie joudutaan rakennustöiden vuoksi sulkemaan tilapäisesti. Lentoasema avataan uudelleen 12. elokuuta.
Tampere-Pirkkalan lentoaseman kehitys- ja peruskorjausohjelma pähkinänkuoressa
Päällystettävä alue | 330 000 m² (50 jalkapallokentällistä) |
Asematason laajennus | 22 000 m² |
Kaksi uutta kiitotien kääntöpaikkaa | 8 000 m² |
Maaperäsuojaus jäänpoistoa varten | 8 000 m² |
Sähkö- ja telekaapelointeja | 10 000 m |
Asfalttimassaa | 60 000 tonnia |
Uusi rullaustie | 150 m |
Uusia led-valoja | 150 kpl |
Uusia glykolipumppaamoja | 2 kpl |
Uusi ILS -järjestelmä | 1 kpl |
Työmaalla töissä | 100 henkilöä |