Finavian ja kiinalaislentoasemien välinen yhteistyö syveni vuonna 2017, kun Pekingin lentokentän työntekijät tutustuivat Helsinki-Vantaan ja Rovaniemen lentoasemien toimintaan.
Kahden viikon työvaihto, joka osui joulukuun alkuun, on osa Finavian ja Kiinassa yli 40 lentoasemaa operoivan Capital Airports Holding Companyn (CAH) välistä monivuotista yhteistyösopimusta. Helsinki-Vantaan ja Pekingin lentoasemista tuli sisarlentoasemat vuonna 2016.
Vuonna 2016 Finavian työntekijät vierailivat kaksi viikkoa Pekingissä oppimassa kiinalaista palvelukulttuuria, nyt oli sisarlentoaseman työntekijöiden vuoro tulla seuraamaan suomalaista lentokenttäosaamista.
– He tutustuivat Helsinki-Vantaan ja Rovaniemen lentoasemiin ja niiden kehitykseen useista eri näkökulmista, kertoo Finavian HR Partner Sami Laine, joka vastasi vaihto-ohjelman kulusta.
Muun muassa tällaisiin oppeihin kiinalaisvierailijat tutustuivat Suomen kentiltä:
Talvikunnossapito ja snowhow kiinnostivat
Sekä Helsinki-Vantaalla että Rovaniemellä erityistä kiinnostusta herätti talvikunnossapito ja suomalaisten kenttien vahva keliosaaminen.
– He tutustuivat jäänpoistokoordinaatioon ja lumenaurausajoneuvoihin. Tarjosimme käytännön läheisiä kokemuksia Helsinki-Vantaan talviosaamisesta, kertoo lentoaseman Apron Control -yksikön vetäjä Mika Järvinen.
Vierailijat pääsivät jopa hyppäämään kiitotieharjaryhmän harjapuhallinautojen kyytiin. Myös ympäristöasiat, kuten jäänpoistonesteiden keräily kiinnostivat.
– He olivat vaikuttuneita talvikunnossapidostamme: kalustosta ja kelinseurantajärjestelmästä, joiden avulla pidämme kiitotiet kunnossa säässä kuin säässä, kertoo myös Rovaniemen lentoaseman päällikkö Johan Juujärvi. – Samoin pelastuspalvelu talviaikaan herätti paljon kysymyksiä.
Suomi-design ja suomalainen elämäntapa tekivät vaikutuksen
Suomessa vieraillut Pekingin lentoaseman HR-assistentti Lingling Dai kertoo, että vaihtomatkasta jäi mieleen suomalainen design ja elämäntyyli.
– Yksinkertaisuus on parasta ylellisyyttä. Sisustus oli kaikkialla yksinkertaista, kaunista ja funktionaalista. Myös suomalaiset ihmiset tuntuvat nauttivan elämästä ja hakevan sopivaa tasapainoa työn ja muun elämän välillä, Dai toteaa.
– Rovaniemellä olimme juuri joulun alla, ja joulukoristelut ja kentän tunnelma olivat upeita: tuntui kuin joulupukki itse olisi pyörittänyt lentoasemaa.
Nopea vaihtoaika ja asiakaspalvelun kehitys saivat kehuja
Finavian ja muiden lentoaseman toimijoiden panostukset vaihtolentämisen tehokkuuteen tekivät Dain mukaan vieraisiin vaikutuksen.
– Olimme vaikuttuneita siitä yhteistyöstä, jota Finavia ja muut kumppanit tekevät nopean vaihtoajan eteen, aina kiitoteiden kunnossapidosta tehokkaaseen rajatarkastukseen ja ympäristöasioihin, Dai sanoo.
Myös asiakaspalvelun kehittäminen saa kehuja.
– Oli ilo huomata, että vuosi sitten Pekingissä työvaihdossa vierailleet kollegamme Finavialta olivat tuoneet Helsinki-Vantaalle erityisesti kiinalaisille matkustajille suunnattuja palveluja, kuten kuumavesiautomaatteja ja tiettyjä luksusbrändejä kaupalliselle puolelle.
Yhteistyö sisarkenttien välillä jatkuu
Vaikka lentokentillä on valtava kokoero – Helsinki-Vantaa hätyytteli vuonna 2017 ensi kertaa 19 miljoonaa matkustajaa kun Pekingin lentoasema palvelee vuosittain yli 95 miljoonaa matkustajaa – uskoo Dai, että yhteistyö lentoasemien välillä auttaa molempia osapuolia parantamaan palvelutasoaan.
– Me voimme oppia siitä, miten Suomessa eri lentoaseman toimijat tekevät lujasti töitä yhteisen päämäärän eteen, sanoo Dai. – Finavialaiset taas saavat meiltä muun muassa syvällistä tietoa kiinalaismatkustajien palvelemisesta.
Vaihto-ohjelma jatkuu vuonna 2018, jolloin joukko finavialaisia lähtee jälleen työvaihtoon Pekingiin.