PES-Arkkitehdit on suunnitellut useita Helsinki-Vantaan terminaalilaajennuksia kuten vuonna 1996 ja 1999 avatut terminaalilaajennukset. PES Arkkitehdit on Finavian kumppani myös parhaillaan käynnissä olevassa Helsinki-Vantaan kehitysohjelmassa ja vastaa non-Schengen-alueen laajennuksen suunnittelusta.
Terminaalilaajennuksen pääsuunnittelija Tuomas Silvennoinen kuvailee Finavian verkkosivuilla, että terminaalilla kuten kaikilla tärkeillä rakennuksilla on sielu. Sielu syntyy rakenteista ja materiaaleista, ihmisten toiminnasta ja arvostuksesta rakennusta kohtaan.
– Terminaali on pohjimmiltaan kone. Rationaalinen laite, jolla on tehtävä ja tarkoitus. Lentoasemiin liittyy kuitenkin lähdön ja paluun tunnelmia. Voimakkaita tunteita, joita ei muualla koeta: matkan odotusta ja muistoja, iloa ja väsymystä, aikaisia lähtöjä ja myöhäisiä paluita. Tätä voisi kutsua vaikka runolliseksi rationaalisuudeksi, Silvennoinen pohdiskelee.
Silvennoisen mukaan arkkitehtuurin perustehtävänä on toteuttaa korkeatasoista, kestävää ja turvallista julkista tilaa. Lentoasemalla kaiken suunnittelun lähtökohtana on aina myös mahdollisimman tehokas ja sujuva matkustusprosessi.
PES Arkkitehtitoimiston 50 vuoden mittaista toimintaa juhlistavassa näyttelyssä kohtaavat Suomi ja Kiina. Arkkitehtuurimuseon Helsinki-Shanghai-näyttely avautuu 7. maaliskuuta ja on esillä 3. kesäkuuta asti. Näyttelyn on suunnitellut ja tuottanut PES-Arkkitehdit. Toteutus on Arkkitehtuurimuseon kanssa tehdyn yhteistyön tulosta. Myös Finavia tukee näyttelyn toteutusta.
Finavian 900 miljoonan euron kehitysohjelma tähtää Helsinki-Vantaan palvelutason nostamiseen ja sen kilpailuaseman vahvistamiseen Euroopan ja Aasian välisessä lentoliikenteessä. Laajentamisen myötä Helsinki-Vantaalla valmistaudutaan palvelemaan 30 miljoonaa matkustajaa.