Miten lähtöselvitysautomaatti toimii? Mistä löydän vessan, juotavaa, lähtöportin? Onko kentällä ruuhkaa ja meluisaa? Ehdinkö koneeseen? Pääsenkö läpi turvatarkastuksesta? Onko tavarat pakattu kaikkien sääntöjen mukaan?
Lentomatkustus aiheuttaa monelle stressitason nousua. Luottokorttifirma CPP:n teettämässä kyselytutkimuksessa kolmannes 2 000 brittivastaajasta piti lentämistä stressaavampana kuin töissä käymistä, ja neljännes jopa stressaavampana kuin muuttoa.
- Stressaavimmat osuudet ovat tutkimuksen mukaan aivan matkustajapolun alussa: kentälle tullessa, lähtöselvityksessä ja turvatarkastuksessa. Kun matkustajat ovat päässeet turvan läpi, he yleensä rentoutuvat, kertoo Finavian asiakaskokemuspäällikkö Johanna Laakso.
- Me pyrimme tietysti helpottamaan stressiä kaikilla mahdollisilla tavoilla, jotta matkustajan kokemus kentällä toimimisesta olisi mahdollisimman sujuva.
1. Hallinnan tunne – osaanko toimia kentällä?
Lentokentän stressaavuus liittyy suurelta osalta ihmiseen mahdollisuuteen hallita ympäristöään, sanoo psykologi Annu Haapakangas.
- Ympäristöpsykologian näkökulmasta voi ajatella, että ihmisellä on luontainen tarve hallita ympäristöään. Lentoasemalla taas on useita elementtejä, joiden takia hallinnan tunne on vähäisempi: kentällä liikkuminen on säädeltyä ja matkustaja on erilaisten rutiinien ja tarkastusten kohteena, Haapakangas sanoo.
Monelle vähemmän matkustavalle kenttä on vieras ympäristö, mikä voi edelleen vähentää hallinnan tunnetta.
- Paljon matkustaville taas syntyy omat rutiinit ja paikat, jolloin stressaavuus laskee, Haapakangas sanoo.
Laakso kertoo, että yksi lentokentän asiakaskokemuksen peruspilareista onkin varmistaa, että matkustajilla on mahdollisimman itsevarma olo kentällä liikkuessa.
- Panostamme muun muassa siihen, että kyltit ja opasteet ovat selkeitä ja helppoja seurata, ja että lähtöselvitysautomaateilla on henkilökuntaa neuvomassa. Haluamme luoda matkustajalle tunteen siitä, että hän osaa toimia kentällä, Laakso kertoo.
2. Kiire – ehdinkö lennolle?
Toinen hallinnan tunnetta rajoittava stressitekijä ovat lentoliikenteen tiukat aikataulut.
- Tärkein matkustajaa askarruttava kysymys lentokentällä on yleensä ’Ehdinkö?’, sanoo Laakso. Ehdinkö lennolle? Ehdinkö hakea kahvin, käydä vessassa tai shoppailla ennen lähtöä?
Myös tähän kysymykseen lentoasema pyrkii tarjoamaan apuja, lähtien matkustajavirtojen sujuvasta hallinnasta ja päätyen pienempiin yksityiskohtiin.
- Niinkin yksinkertainen asia kuin se, että aikataulunäytöt ja kellot on sijoitettu hyvin ja näkyville paikoille, on tärkeää. Tarjoamme myös matkustajia helpottavia lisäpalveluja: esimerkiksi kiinalaiset vaihtomatkustajat ovat voineet syksystä asti tilata vaihdon ajaksi henkilökohtaisen, kiinankielisen avustajan auttamaan kentällä suunnistamisessa.
Helsinki-Vantaan etuna on kompaktius: matka lähtöportille on yleensä lyhyt. Asiakaskokemuksesta pyritään luomaan kaikille matkustajille mahdollisimman kiireetön.
- Puhumme niin sanotusta ’ajan lahjasta’. Keskellä tiukkoja aikataulujakin haluamme saada aikaan tunteen siitä, että aika riittää ja matkustaja ehtii paikasta toiseen.
3. Ihmispaljous ja melu – miten rauhoitun kentällä?
Myös ihmisjoukkojen keskellä liikkuminen voi aiheuttaa joissain matkustajissa kielteisiä tuntemuksia.
- Englanniksi ilmiötä kutsutaan käsitteellä crowding stress, millä viitataan tilanteeseen, jossa henkilöllä on paljon vieraita ihmisiä sosiaalisella reviirillään, jolloin yksityisyyttä ja omaa tilaa ei ole mahdollista säädellä, kuvailee Haapakangas.
- Se saattaa aiheuttaa fysiologisiakin reaktioita, eli syke ja verenpaine nousevat, ja negatiiviset tunteet nousevat pintaan.
Melun aiheuttamia reaktioita työtiloissa tutkinut Haapakangas sanoo, että tila-akustiikalla on suuri rooli siinä, miten stressaavalta ympäristö tuntuu.
- Melu on ilman muuta stressitekijä, mutta ongelmiin on myös tarjolla ratkaisuja tilasuunnittelun ja materiaalien kautta, Haapakangas sanoo.
Laakson mukaan lentoasemalla panostetaankin tila- ja palvelusuunnittelussa siihen, että kentältä löytyy rauhoittavia paikkoja, joissa matkustaja voi vetää henkeä.
- Suosimme tiloissa laadukkaita, aitoja materiaaleja ja suomalaista designia, joka on paitsi kaunista myös funktionaalista. Pyrimme tarjoamaan virkistystä ja rauhallisia odotustiloja. Yhtenä uutuutena toimme porttialueelle ilmaa puhdistava viherseinän, Laakso kertoo.
Helsinki-Vantaan kasvaessa Laakso toivoo, että sekä matkustajilla että henkilökunnalla riittää kärsivällisyyttä muuttuvasta ympäristöstä huolimatta.
- Rakennustyöt tuovat paljon muutoksia kentälle, mikä voi tuoda arkeen haastavia tilanteita. Toivottavasti kaikilla säilyy kuitenkin kiireetön ja hyvä tunnelma
Sressittömämpää matkustamista lasten kanssa
Näin pakkaat ja valmistaudut lennolle