Suomen haastavat sääolosuhteet ja kasvanut lentoliikenne kuluttavat kiitotien pintaa. Korjaamme vielä ennen talven tuloa kiitotie 3:n päällysteet. Töillä on vaikutusta lentomelun suuntautumiseen ja lentoaikatauluihin.
Vaikutukset lentomeluun
Lentomelun suuntautuminen muuttuu ja lentokoneita voidaan havaita normaalista poikkeavilla alueilla.
Lännen ja lounaan puoleisilla tuulilla on käytössä lentoonlähtöihin kiitotie 1 (22L) ja laskeutumisille normaalisti kiitotie 2 (15) Nurmijärven suunnasta ja kiitotie 1 (22L) Keravan suunnasta.
Itätuulilla kaikki laskeutumiset käyttävät kiitotie 1:ä (04R), jolloin lentomelu lisääntyy ilta- ja yöaikaan kiitotien laskeutumislinjalla Espoon ja Länsi-Vantaan suunnalla. Lentoonlähdöissä käytetään iltapäivän ruuhkan purkamiseksi ja lentokoneiden viiveiden vähentämiseksi kiitotie 1:n (04R) lisäksi myös kiitotie 2:a (15) Pohjois-Helsingin suuntaan.
Vaikutukset aikatauluihin
Alentuneen kiitotiekapasiteetin vuoksi liikennettä joudutaan säätelemään. Matkustajia pyydetään huomioimaan, että tämä voi tarkoittaa viiveitä erityisesti aamun ja iltapäivän vilkkaimpina tunteina.
Katso tästä Helsinki-Vantaan reaaliaikaiset saapuvien ja lähtevien lentojen tiedot
Finavia ja lennonjohdosta vastaava ANS Finland pyrkivät pitämään viiveet mahdollisimman vähäisinä. Pahoittelemme viivästyksistä matkustajille aiheutuvaa haittaa.
Huono sää, kuten runsas sade, saattaa pidentää remonttiaikaa. Päivitämme tätä tiedotetta tarvittaessa.
Lue lisää siitä, miten kiitoteitä käytetään Helsinki-Vantaalla