Ohita navigaatio

Jää hyvästi, Junkers! Helsinki-Vantaan legendaarinen pienlentokone muuttaa takaisin Ilmailumuseoon T2:n remontin tieltä

Artikkeli julkaistu
14.12.2018 klo 14:56
Junker
Ihmisiä & Ilmailua
Kaksipaikkainen Junkers-lentokone on liitänyt terminaali 2:n katonrajassa jo vuodesta 1976 alkaen.

Helsinki-Vantaan terminaali 2:n laajennustyöt alkavat loppuvuodesta näkyä matkustajille. Laajennuksen valmistelun vuoksi T2:n lähtöaulan katonrajassa sijainnut historiallinen Junkers A 50 Junior -lentokone siirrettiin torstaina alkuperäiseen kotiinsa, Ilmailumuseoon.

”Terminaalin sisätiloista siirretään isot elementit pois, jotta saamme työmaarajaukset kuntoon ja matkustajaliikenteen toimimaan. Junkers palaa takaisin kotiin, Ilmailumuseoon”, kertoo kiinteistöjen kehityspäällikkö Merja Haapanen Finaviasta.

Historiallinen kone oli matkustajien suosikki

Saksassa 1920-luvun lopulla valmistettu Junkers A50 Junior kuuluu Suomen Ilmailumuseon kokoelmiin. Kiehtova historiallinen aaltopeltikone on ilahduttanut matkustajia Helsinki-Vantaan lentoasemalla vuodesta 1976 lähtien.

Junker

Kone on ollut lentoasemalla esillä useammassa paikassa, viimeisenä T2:n lähtöaulassa, jossa sitä ovat voineet ihailla kaikki porttialueella liikkuvat matkustajat.

Alun perin Junkers-kone tuli kuitenkin tunnetuksi 1930-luvulla legendaarisen suomalaisen ennätyslentäjän Väinö Bremerin menopelinä. Bremer lensi koneella muun muassa Euroopan ympäri ja edestakaisen matkan Kapkaupunkiin.

Lue lisää Junkers-koneen ja Väinö Bremerin legendaarisista seikkailuista.

Terminaali 2:n laajennus tuo muutoksia tullessaan

Entä mitä muutoksia Helsinki-Vantaalla on luvassa Junkersin muuton jälkeen? Haapanen kertoo, että seuraavaksi on vuorossa pysäköintitalo P1/P2:n purkaminen tammikuussa. Terminaalin sisäiset työt alkavat myös vuoden alussa.

”Pysäköintilaitosten purkaminen vaikuttaa matkustajiin. Teemme kuitenkin laajennustöitä sulassa sovussa matkustajaliikenteen kanssa”, Haapanen sanoo.

Koko Helsinki-Vantaan kehitysohjelma on määrä saada päätökseen 2020-luvun alkuvuosina, jolloin kenttä kykenee palvelemaan jopa 30 miljoonaa vuotuista matkustajaa. Nähtäväksi jää, palaako Junkers silloin takaisin lentoasemalle.

Lue, mitä Helsinki-Vantaan hurja kehitysvuosi 2019 tuo tullessaan.

Katso tästä ajankohtaiset tiedot T2:n rakennustöiden vaikutuksesta matkustajien liikkumiseen.